image

Column: Wij zijn allen Indianen

vrijdag 11 december 2009, 14:03 door Peter Rietveld, 21 reacties

In de reacties op mijn column over de fraudegevoeligheid van het kilometerheffingkastje kwam één vraag vaak terug: wat betekent dit voor voor onze privacy? Een goede vraag, want privacy is belangrijker dan een klein beetje fraude – en ook dan best veel fraude.

Volgens Staatssecretaris Heemskerk wordt het debat over privacy in Nederland gedomineerd door indianenverhalen: “Nu is de discussie vaak eenzijdig, domineren indianenverhalen soms het debat of blijven terechte zorgen onderbelicht”, zei hij 26 november op het jaarcongres van het Electronic Commerce Platform Nederland in Scheveningen. De indianenverhalen waar de staatssecretaris op doelt zijn "doemverhalen" dat de overheid niet het beste voor heeft met de burger met de kilometerheffing, het EPD, de OV-chipkaart en de slimme energiemeter, zoals Heemskerk stelt. Als hij gelijk heeft, is er reden tot zorg. Dit punt verdient een nadere analyse.

Een rondgang over internetforums en wetenschappelijke documenten leert dat veel burgers de overheid onbetrouwbaar vinden, zeker als het gaat om privacy, terwijl politici en bestuurders zichzelf juist heel betrouwbaar achten en bij privacyproblemen vooral denken aan bedrijven die telefonisch hun rommel proberen te slijten.

De hoofdvraag is natuurlijk of het wel indianenverhalen zijn - de essentie van indianenverhalen is dat ze niet waar zijn. Het door de indianen veronderstelde patroon is dat de overheid iedere keer terugkomt op de beloofde waarborgen van de privacy.

Ik wil hier niet ingaan op de vraag of de overheid überhaupt wel het beste voorheeft met de burger. Deze vraagstelling veronderstelt een overheid die optreedt met een doelgerichtheid, effectiviteit en eenheid die zonder precedent is in de geschiedenis. Laten we uitgaan van goede bedoelingen bij het gros van onze bestuurders. De vraag is dan of de overheid daadwerkelijk achteraf de ‘spelregels’ verandert. En de tweede vraag is waarom veel burgers de overheid niet vertrouwen met gevoelige informatie. Het antwoord op deze vragen beantwoordt de vraag waarom er zo veel indianenverhalen worden verteld - en geloofd.

Breekt de overheid haar beloften over privacy? Nee. Alleen spreken burgers en overheid een verschillende taal. De burger hoort iets anders dan de overheid zegt. In het bestuurlijk-juridisch jargon staat privacy namelijk gelijk aan de zorgvuldige omgang met persoonsgegevens, terwijl burgers er veel meer onder verstaan. De burger ziet zichzelf als wezen van vlees en bloed in een samenleving van mensen. De bestuurder ziet de burger als een administratieve abstractie met zorgvuldig te registreren en te onderhouden kenmerken; herkenbaar aan het BSN, woonachtig in een bestuurlijke regio – een subject in een bureaucratische biotoop. En de beloftes over privacy houden dus in dat de informatie in principe voor alle belangstellende overheidsdiensten beschikbaar kan zijn. Maar, let wel: zorgvuldig.

Dit verschil in perceptie is levensgroot. Het verklaart ook waarom de burger het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) een tandeloze tijger vindt, terwijl de politiek er op vertrouwt. De expliciete opdracht van het CBP is namelijk het waarborgen van de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Niet het handhaven of uitvoeren ervan, welnee, maar een stukje adviseren en een beetje toetsen.

Dit verschil in beleving van waar privacy in de kern over gaat is goed te zien in de Nota “gewoon doen” van de commissie Brouwer. Deze commissie schreef in de titel van de nota dat “het gaat over bescherming van de veiligheid en de persoonlijke levenssfeer” en gaat vervolgens alleen maar over persoonsgegevens in de overheidscontext. Hiermee toont de commissie zich in al haar bestuurlijke glorie. Het rapport maakt zonneklaar dat de overheid meer gegevens zal opslaan en uitwisselen. Dat burgers “erop mogen rekenen” dat overheidsinstanties waar nodig onderling informatie delen. Niemand wil immers dat boeven vrijuit gaan omdat "de instanties" even niet communiceerden. De commissie ziet er vooral op toe dat dit ‘zorgvuldig en transparant’ gebeurt, niet óf dit überhaupt gebeurt. Volgens de commissie staat bovenaan dat burgers mogen weten wat er met hun persoonsgegevens gebeurt, dat er ‘zo min mogelijk informatie’ wordt vastgelegd en dat burgers onjuistheden mogen corrigeren. Evenzeer staat voor de commissie als een paal boven water dat gegevens tussen instanties gedeeld moeten en zullen worden, als het over veiligheid gaat.

Deze nota toont zonneklaar het verschil in paradigma tussen burgers en overheid. Wat impliciet besloten ligt in de nota "gewoon doen", is dat niet geregistreerd worden geen optie is. Dat is blijkbaar zo evident dat het niet eens uitgesproken hoeft te worden. Burgers willen echter niet dat informatie vastgelegd wordt. En al helemaal niet dat die informatie gedeeld wordt. In ieder geval niet die van henzelf, natuurlijk wel die van de buurman die zwart werkt/hennep kweekt/sjachert in hypotheken of vul maar in.

Bestuurders willen de vastgelegde informatie juist efficiënt delen en willen dat op een nette manier doen. Als burger mag je van de bestuurders ook bijdragen aan de datakwaliteit – graag zelfs - en krijg je te horen wie er toegang tot de gegevens heeft gehad. Dat laatste gebeurt natuurlijk alleen achteraf, en mits dat in de protocollen is vastgelegd. En je krijgt te horen met welk doel je gegevens bewaard worden. Mits dat in de werkinstructies staat. En natuurlijk als de uitvoerende instanties zich aan de regels houden, wat zelden het geval is. Maar dat zijn bedrijfsongevalletjes waar je niet zo zwaar aan mag tillen. Waar gehakt wordt, vallen spaanders. Toch?

Het gros van de burgers wil echter helemaal niet gevolgd worden, ook niet op een nette en zorgvuldige manier door aardige ambtenaren die met een tien geslaagd zijn voor de cursus integriteit. Vrijheid is ook de vrijheid om soms onzichtbaar te zijn, om soms niet mee te doen, om de regels een beetje te buigen – geen geld in de meter bij vijf minuten parkeren, of het grof ’s avonds vast op de stoep zetten, in plaats van tussen 07:00 en 07:30, zoals de lokale politieverordening voorschrijft. Dan staan we namelijk in de file, ja!

Dus nee, mensen willen niet gevolgd worden óók omdat ze zich wel eens niet 100% aan álle regels willen houden. Voor normale mensen zijn niet al die regels even belangrijk of uitvoerbaar, iets wat de bestuurder tegen de borst stuit, omdat de ontkenning van één regel de ontkenning van de regelgever impliceert. Dan is het aanzien van het gezag in het geding. Het naleven van alle duizenden regeltjes heeft niet bij iedere burger de hoogste prioriteit. Zeker omdat de perceptie bestaat dat de ‘hoge heren’ zich ook niet aan de regels hoeven te houden; de meeste gewone mensen vinden dat een ‘hoge dame’ van Buitenlandse Zaken te veel ontvangen geld per ommegaande moet terugsturen - net als zijzelf - en dat een Procureur-Generaal die op tijd op z’n werk moet zijn gewoon op tijd moet vertrekken en niet met zwaailichten aan langs de file over de vluchtstrook mag rijden. Dergelijke anekdotes van een hypocriete overheid zijn immens populair, zeker op allerhande internetfora. Het bevoogdend toontje dat sinds onze huidige premier 'bon ton' is in het Haagse, wordt daarmee zeer effectief ondergraven. En als laatste overweging telt dat niet alle regels even zinvol of uitvoerbaar, hoe goed ze ook bedoeld mogen zijn.

Nog een wezenlijk aspect is de dimensie waarlangs privacy speelt. In de bestuurlijke visie gaat privacy over het spanningsveld tussen burgers en bedrijven. Daarbij moet de overheid de burger beschermen tegen al te opdringerige commercie. De overheid is 'van de burgers' en kan dus nooit de privacy van de burgers bedreigen. Dit semantische hoogstandje is afkomstig van de bij onze bestuurlijke elite zo populaire gedachtespinsels van Etzioni waarover ik al eerder schreef. Deze redenering lijkt als twee druppels water op wat de communistische leiders van de DDR de burgers tot 1989 voorhielden; wij zijn het volk en als je tegen ons ingaat, ben je tegen het volk. En dat mag niet. Waarop de burgers van Berlijn uiteindelijk de apparatsjiks eruit gooiden onder de strijdkreet: “Wir sind das Volk!”. Waarvan Akte.

De burger maakt echter geen onderscheid tussen bedrijven of overheid als het over privacy gaat. Laat me met rust - daar gaat het om. Als burgers dan toch onderscheid maken tussen bedrijven of overheid, zien ze de overheid juist als een grotere bedreiging voor de privacy dan bedrijven, omdat je de overheid niet kunt boycotten. Voor de bestuurder is dat onbestaanbaar, die is immers overtuigd van zijn eigen goede bedoelingen.

De kloof zie je ook terug in het taalgebruik. Burgers spreken over de Wet op de Privacy, bestuurders over de Wet op de Persoonsgegevens. Dat zijn twee heel verschillende werelden. De grondwet definieert het als volgt in artikel 10, lid 1: “Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer”. Dat lijkt zowaar een Wet op de Privacy. Echter, de volgende twee artikelen vernauwen het begrip tot de administratieve registratie: lid 2. “De wet stelt regels ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer in verband met het vastleggen en verstrekken van persoonsgegevens”. En lid 3: “De wet stelt regels inzake de aanspraken van personen op kennisneming van over hen vastgelegde gegevens en van het gebruik dat daarvan wordt gemaakt, alsmede op verbetering van zodanige gegevens”. Noteer dus even: er is geen wet op de privacy! Er is een lappendeken van regeltjes waar iedere niet-jurist in verdwaalt. En menig bestuurder.

De tweede vraag is waarom burgers de overheid niet vertrouwen met de privacy. Nou, dat is eigenlijk niet zo’n moeilijke. Bovenal heeft de overheid een heel negatief imago dat regelmatig in allerlei onderzoeken bevestigd wordt– als regentesk, hufterig, kil en onverschillig, hoogmoedig en overambitieus, onoordeelkundig en incompetent. Dat was lekker zeg, schelden met bronvermelding. De meeste burgers horen bovendien alleen wat van de overheid als ze moeten betalen. Dat is geen beste uitgangspositie als je het hebt over vertrouwen. Het vertrouwen in de overheid daalt sinds een plotse omslag in 2002, structureel. Dat verhoudt zich slecht met een overheid die zich op steeds meer terreinen begeeft, inclusief achter de voordeur.

De overheid versterkt het wantrouwen, juist op het gebied van de privacy, door toe te geven zelf niet te weten wat het allemaal verzamelt of waarom, noch wat wel en niet mag. Dat is te lezen in het onthutsende rapport Data voor daadkracht dat de minister van Binnenlandse Zaken in augustus 2007 met zichtbare tegenzin prijsgaf aan de openbaarheid. Het rapport concludeert: ‘Aan de normen van maatschappelijke zorgvuldigheid wordt niet voldaan'. En " Aan de eisen van effectiviteit wordt niet voldaan". Daarbij is het 'niet mogelijk inzicht te verkrijgen in de consistentie en de samenhang van die wet- en regelgeving'. Het rapport is door de Minister van Binnenlandse Zaken vervolgens in de prullenbak gegooid.

Wat ook niet helpt is dat alle kritische vragen over nieuwe registraties iedere keer terzijde als irrelevante indianenverhalen geschoven worden, of deze nu komt van de Raad van State, de Eerste Kamer of het College Bescherming Persoonsgegevens.

Een ander voorbeeld van incompetentie rond privacy dat nogal wat mensen aanspreekt zijn de staatsgeheimen die met een vaste regelmaat precies daar belanden waar ze niet mogen komen. Het adres van Erik O. op de site van Defensie, laptops vol gegevens of straat of dossiers van verdachte moslimextremisten in de brievenbus van hun imam.

Recent hebben we meegemaakt hoe dat gaat met door AIVD-ers aan de Telegraaf gelekte gevoelige informatie. Volgens minister Ter Horst is daarmee principieel het staatsbelang geschonden, ongeacht welke informatie er gelekt is. Wat geheim werd gehouden was het falen van het inlichtingenapparaat, waardoor Nederland in een slepende oorlog is betrokken waarvan het prijskaartje en het aantal burgerslachtoffers ook al (staats-)geheim is. Allemaal zaken die voor de burger – als kiezer de baas van de overheid immers - van essentieel belang zijn om te weten. Als het in het landsbelang is de kiezer dergelijke informatie te onthouden is er toch iets heel vreemds aan de hand. En wat zien we vervolgens? Een minister die mokkend de uitspraak van de rechter - die de Telegraaf in het gelijk stelde - ontvangt met 'ik heb toch gelijk'. Vervolgens meldt een 'toezichtscommissie' de kamer nog formeel dat de minister gelijk had en de rechter dus fout zat. Je zou maar zo de indruk krijgen dat de overheid er structureel alles doet om haar eigen falen onder de pet te houden. Dat wekt op z’n minst de schijn dat we alleen het topje van de ijsberg te zien krijgen.

Even zo dodelijk zijn de verhalen over de rampzalige "Grote ICT projecten" bij de overheid. De storm daarover onder de Haagse stolp is weer gaan liggen, maar de trackrecord van de overheids-ICT projecten is zeker niet beter geworden. In alle discussie rond de registratiedrift is dit een cruciaal element - er is bar weinig vertrouwen bij de gemiddelde burger in de kunde van onze bestuurlijke lagen om een ICT-project groter dan een upgrade van winzip succesvol uit te voeren. Vergeet niet, iedereen kent wel een ICT-er die bij een overheid werkt of gewerkt heeft en die verhalen zijn niet mals. Dus de verwachting is dat de systemen zullen falen.

Al met al gelooft menig burger niet dat de overheid in staat is goed om te gaan met gevoelige informatie en dat de bestuurders hun eigen belang boven dat van de burger stellen. Dat geloof blijft, zelfs al zouden het patiëntendossier, het kinddossier, het biometrische paspoort, de OV reisinformatie en de kilometerheffing wél technisch veilig gebouwd kunnen worden. Zelfs al zou een echte Wet op de Privacy op de agenda belanden en het CBP gepromoveerd worden tot een Privacy Autoriteit. Immers, de bestuurlijke overtuiging is en blijft dat informatie-uitwisseling een plicht is. De informatie in de genoemde systemen zal dan ook, op een ‘betrouwbare’ en ‘transparante’ manier weliswaar, voor andere doelen ingezet worden. Betrouwbaarheid en transparantie leiden vervolgens via procedure en bureaucratie naar nieuwe bedrijfsongevallen. De indianen kunnen de komende jaren dan ook op een groeiende belangstelling rekenen.

Door Peter Rietveld, Senior Security consultant bij Traxion - The Identity Management Specialists -

Laatste 10 columns


Meer columns van Peter Rietveld.
Reacties (21)
11-12-2009, 15:57 door [Account Verwijderd]
Een genot om te lezen. Onderbouwd, integer stuk met een gezonde vleug humor.

tnx!
11-12-2009, 16:03 door Anoniem
Interessant verhaal om te lezen en erg verontrustend. Is er überhaupt nog redding mogelijk?

Ik heb ook bar weinig vertrouwen in de capaciteit van de overheid om goed met persoonsgegevens om te gaan. En eigenlijk is dat logisch. We zijn geneigd om de overheid los te zien van de burgers, maar de werkelijkheid is dat de mensen die voor de overheid werken ook gewoon tante Toos achter haar computertje is die totaal geen verstand van ICT zaken heeft. Laat staan dat ze dagelijks bezig is met privacyzaken. Ze doet gewoon haar werk zo goed als ze kan.

Ik vind dat de ICT bedrijven die in worden geschakeld door de overheid om die complexe systemen te maken eens verantwoordelijkheid moeten nemen voor de bende die ze op durven te leveren. Dàt zijn de experts, als dingen lek of privacygevoelig zijn, is het hun plicht pom aan de bel te trekken als het mis dreigt te gaan of de verwachtingen/eisen van de overheid onhaalbaar zijn. Als je als opdrachtgever steeds maar te horen krijgt dat alles goed is en wanneer het systeem bijna af is er ineens van alles blijkt te zijn, sta je ook mooi te kijken.
11-12-2009, 16:46 door Anoniem
Peter hoe kan ik je prive bereiken?
11-12-2009, 16:48 door Preddie
Peter bedankt voor je column, zoals Rotsmoel aangeeft is het weer een genot om te lezen. Ik kijk al weer uit naar de volgende column......
11-12-2009, 17:08 door Anoniem
Die hele kilometer en natuur heffing kan zeer eenvoudig opgelost worden.

Belasting op benzine.

slurpers betalen meer, vreters betalen meer.

Bazen gaan na een belletje van de leasemaatschappij over de gestegen brandstofkosten meteen kijken naar telewerken.

Je lost er de piek-file-problemen niet mee op, maar het kost bijna niets extra's, doet geen afbreuk aan privacy,
en belast het milieu niet met 20 miljoen kastjes.

en werkt het nog niet goed genoeg? doen we NOG een euro'tje op de prijs.

en als we van al dat geld de bus en trein gratis maken, en er een groot bedrijf van maken, dan ben je in een keer klaar.
11-12-2009, 17:35 door Ivanhoe
Dat ik mij niet opgegeven heb voor het EPD is niet omdat de doelstelling ervan mij tegenstaat en dat ik vind dat mijn privacy geschonden wordt. Het is wel zo dat mijn privacy in de toekomst door het EPD geschonden zou kunnen worden, omdat vroeg of laat de database gehacked zal worden.

Mijn voornaamste bezwaar inzake 'mijn privacy' is de databases die reeds door de overheid opgebouwd zijn en die de overheid nog op wil gaan bouwen, waarbij de overheid de burger diverse beloftes doet en zal doen.
Als het gaat om het hooghouden van gedane beloften, scoort de politiek (de regerende overheid) bijzonder slecht. Er is nagenoeg geen enkele belofte van deze of eerdere regerende coalities die nog staat.
Ik vind de politiek daarin verregaand onbetrouwbaar.
Heel illustratief is het toenmalige SoFi-nummer.
Hierover was destijds toegezegd, dat het enkel gebruikt zou worden om via de Belastingdienst kwalijke zaken als fraude met uitkeringen e.d. op het spoor te komen.
Een paar coalities later wordt het SoFi-nummer ineens het persoonlijk B.S.N.-nummer en alles wat je maar in een database vangen kan wordt er nu aan opgehangen. Als dat betekent dat kinderporno, zware criminaliteit en andere zaken die het daglicht niet kunnen verdragen, effectiever bestreden kunnen worden, dan heb ik er nog niet eens veel moeite mee, ware het niet, zoals eerder gezegd, dat er vroeg of laat ontzettend mee geblunderd gaat worden. Dat dan als gevolg daarvan een onschuldig burger in staat van beschuldiging wordt gesteld of op een andere manier als 'dader' de rechtbank van binnen ziet, puur omdat door een fout in het veiligheidsprotocol van een database (of het - niet correct - naleven ervan) slechtwillenden gegevens van die burger hebben kunnen misbruiken. Neem daarbij, denk aan identiteitsfraude, dat de bewijslast steeds vaker bij het slachtoffer de burger komt te liggen en het is best te begrijpen dat menig burger de overheid tegenwoordig achterdochtig tegemoet treedt.
Politici lijken meer en meer bezig te zijn voor persoonlijke eer en voor de baantjes na de politieke carriere, in plaats van voor de burgers van Nederland (waardoor ze nota bene op die ministersposten zitten). Als politici (met ook hun prive vermogen) persoonlijk aansprakelijk zouden zijn voor beleid dat ze voeren, dan heet het dat dat verlammend zou werken. Daar tegenover staat dat datgene wat dan wel geregeld wordt, dat dat dan wel goed geregeld wordt. Zou dat gebeurd zijn met het zorgstelsel, dan hadden we minimaal dezelfde prijs/kwaliteits-verhouding als vooreer gehad.
Want luisteren naar experts, die niet zeggen wat ze willen horen, doen politici ook niet. Over het bouwen van de Betuwelijn zeiden, lang voordat er ook maar iets over beslist was, 3 topeconomen (lesgevende professoren aan toen Universiteit en Technische Hogeschool) dat de lijn nooit rendabel zou kunnen worden gezien o.a. de te voorziene ontwikkelingen in het transport over de weg. Er werd door de politiek destijds nauwelijks aandacht aan besteedt.
Meer recent is het advies van, weer 3 topeconomen, inzake de crisis. De politiek werd geadviseerd om zwaar te investeren in beter onderwijs (en daardoor) en daarnaast in groene technologie in de industrie en de infrastructuur, zodat Nederland over 5 - 10 jaar veel nieuwe technologie te koop zou hebben en de gedane investeringen vele malen terug had kunnen verdienen.
Wederom: niet luisteren naar wat je niet horen wil. Gewoon de makkelijkste weg kiezen: bezuinigen, bezuinigen, bezuinigen, een 2-tal banken overeind houden en de rotzooi opschuiven naar latere kabinetten.
De politiek is alleen bezig met korte termijn oplossingen. Veertig jaar geleden las ik, materiaal zoekend voor een Aardrijkskunde-project, in een boek in de school-bibliotheek, dat we nu met deze mate van vergrijzing zouden zitten. Als destijds de AOW-premie 0,1 procent verhoogd zou zijn en dat geld was apart gezet en apart gehouden, dan hadden we nu daaraan een beduidende appel achter de hand gehad.
Nu weet ik wel, na de Tweede Wereldoorlog moest het land, de economie en de infrastructuur opnieuw opgebouwd worden, maar er zijn ook vele, vele vette jaren geweest. In die periode had de politiek de extra belastinginkomsten aan kunnen wenden om geleidelijk aan de economie om te vormen van 'jij betaald premie voor de AOW van je opa' naar 'jij bouwt zelf je pensioen op'.
Dan had Nederland m.i. geleidelijk aan een sluitender begroting kunnen hebben, waarbinnen er een hoger 'de vervuiler betaald' karakter zou zijn.
We schijnen 'groene energie premie' te gaan betalen. Gaat de opbrengst daarvan volledig ten goede komen aan het opzetten van groene energie projecten of wordt het de zoveelste melkkoe. En daarnaast: gaat de industrie ook groene energie premie betalen, of worden de windmolenparken e.d., gebouwd met het geld van de burger, straks energieleverancier van de industrie?

Sorry voor het lange verhaal, maar het was enkel om te illustreren dat ik het niet gek vind dat veel burgers de overheid argwanend bekijken en haar niet vertrouwen. Dan kan er een beduidend verschillende invalshoek zijn tussen privacy in de ogen van de politiek en in die van de burger, maar wat mij betreft staat 1 ding als een paal boven water: inzake zijn of haar privacy gaat de burger door de overheid teleurgesteld worden, omdat het alle andere aan de burger toegezegde beloftes even slecht vergaan is.
11-12-2009, 17:35 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vind dat de ICT bedrijven die in worden geschakeld door de overheid om die complexe systemen te maken eens verantwoordelijkheid moeten nemen voor de bende die ze op durven te leveren. Dàt zijn de experts, als dingen lek of privacygevoelig zijn, is het hun plicht pom aan de bel te trekken als het mis dreigt te gaan of de verwachtingen/eisen van de overheid onhaalbaar zijn. Als je als opdrachtgever steeds maar te horen krijgt dat alles goed is en wanneer het systeem bijna af is er ineens van alles blijkt te zijn, sta je ook mooi te kijken.

Allemaal vette aannames en zwaar onterecht. Ik ken zat trajecten waar zeer fors aan de bel is getrokken door die zgn. externe partners. Maar wat wil je? Als de regie ver te zoeken is, laat staan fatsoenlijk is ingeregeld en continue eisen en functionaliteiten wijzigen tijdens opdrachten. Dat er geen eind is en projecten slecht worden bestuurd. Kijk maar eens rond en dan zie je dat echt ontzettend veel trajecten mislopen zoals Peter ook aangeeft. Het is dan wel echt heel makkelijk om dit bij de externen te leggen lijkt me. Paar voorbeelden?

Totaal geen strategie en zelfs concurrentie tussen de departementen. Hoofdpijn dossiers. De rijkspas... Wie levert nu de Rijkspas? Welke eisen? Wie levert nu de Rijksbrede IDM omgeving? Welke eisen dan? Wie levert nu Hosting services over verschillende departementen? Dat is niet centraal ingericht. Verschillende departementen zijn bij elkaar gaan hokken.

Hoe is de uitbesteding geregeld en hoe gaat men zich houden aan de eigen opgestelde regels daarvoor? Kijk een naar de GOUD standaard werkplek.... moeten we nog meer noemen? We gaan allemaal open source doen. Tuurlijk. Maar de GOUD werkplek lekker even niet.

Allemaal bestuurlijk en in uitvoering draken van trajecten. Teveel bestuurders maken dit stuk door niet te managen en regie te nemen en in te grijpen waar nodig maar door zich met techniek en zich inhoudelijk te bemoeien met onderdelen. Dat vraagt om ongelukken.

En als de brokken er zijn dan verwijten maken en wijzen naar anderen. OV chipkaart is er ook zo'n eentje. EPD de volgende. Kilometerheffing de next one. Zie eens naar de Politie (vtsPN). Eerst grote ambities: hosting voor alles en iedereen. Het kon niet op. Same story over and over. Nu verdwijnt vtsPN weer in een andere dienst. En zo gaan we maar door. Miljoenen en miljoenen over de balk geflikkerd aan een lange lijst van trajecten. Vraag; wat is er nu echt goed geslaagd en echt afgemaakt? Wat staat er dan nu aan standaard? Wat is er daadwerkelijk gerealiseerd van de plannen en is de business case gehaald?

Pas als blijkt dat alles niet deugt en de touwtjes niet meer aan elkaar geknoopt kunnen worden experts erbij gehaald. En dan huilend in een hoekje gaan staan en mokkend stellen dat die experts wel eens eerder hadden mogen vertellen dat dit allemaal speelde.

Mag ik iedereen er even aan herinneren dat voor bijvoorbeeld het EPD al jaren geleden aan minister Hoogervorst (!) zeer kritische vragen zijn gesteld in de kamer over de besturing en beveiliging rond dit traject. Dat ettert al jaren aan en ingrijpen? Iedereen staat erbij en kijkt ernaar. Het lijkt dan wel bang om verantwoordelijkheid te nemen en je vingers te branden aan moeilijke dossiers. Het bewijs is er want de filmpjes staan gewoon online van de kamerdebatten.

Het is gewoon verbazingwekkend dat in deze tijd waarin ICT als zeer belangrijk bestempeld is (bedrijfskritische processen ondersteunend) er nog altijd grote organisaties (ook bij de overheid) zijn waarbij vaak bij vergaderingen het grootste gedeelte externen betrof die over interne aangelegenheden moeten beslissen. Ik laat de conclusie aan een ieder over. En wat er aan tafel zit is vaak niet deskundig genoeg om een weerwoord te hebben.

Dus zit niet te mekkeren over die experts die niets roepen. In een relatie zijn altijd 2 partijen betrokken en allebei hebben schuld. Laat de overheid dus zelf maar weer eens een commissie neerzetten of een enquete houden hoe dit nu allemaal weer komt.

Je kunt veel zeggen over Eurlings maar het is in ieder geval een daadkrachtig minister met een heldere boodschap. Eentje die eens echt de daad bij het woord voegt. Dat kan van veel leden in deze regering niet gezegd worden. Die zitten er voor zichzelf op het pluche.
11-12-2009, 20:09 door Anoniem
En vervolgens concludeert dit kabinet (en voorgaande kabinetten) dat de kloof tussen politiek en burger steeds groter wordt.
De oplossing: Zij (de politici) gaan daar nu echt iets aan doen. O.a. beter uitleggen waarom zij het goede voor hebben met de burger. (Kijk maar naar het optreden van leden van het kabinet onlangs in Barendrecht. "Wat u ook vindt, wij hebben al besloten dat de opslag er komt, en dat hij veilig is. [er kan geen lek ontstaan, CO2 is niet dodelijk, en voor een experiment was geen onbebouwd gebied in Nederland te vinden] Dat proberen we u nu de hele avond al duidelijk te maken")

Of zoals dhr. Donner afgelopen zondag zo mooi zei bij Buitenhof: " IK heb nog 8 jaar de tijd om de problemen, die ontstaan bij de verhoging van de AOW, op te lossen."
Niet: We onderkennen problemen, en die gaan we eerst aanpakken, voordat het besluit genomen wordt de AOW op te hogen.
Of nog beter: We pakken de onderliggende problemen aan: nl. een tekort aan werkenden die de AOW voor de gepensioneerden moeten betalen.
Oplossing 1: Geef werkvergunningen (van 1 of meerdere jaren) aan opgeleidde buitenlanders, en gebruik dat belastinggeld om de tekorten van de AOW op te vangen
Oplossing 2: Pas de AOW aan, zodat de werkenden hun eigen pensioen helemaal zelf opbouwen. Dit levert een verlaging op van de benodigde gelden voor de AOW, en de hoofdelijke omslag verdwijnt.

Het wordt tijd dat de politici weer de burgers gaan DIENEN, en allereerst door een duidelijke privacy (grond)wet in te voeren. Een wet, waarin staat dat de persoonlijke gegevens van de burger zo min mogelijk gebruikt mogen worden, en de burger zoveel mogelijk met rust gelaten wordt, TENZIJ deze burger zelf aangeeft dat hij het anders wil. [Standaard overal dus een OPT-IN systeem voor invoeren, en de verplichting om voor een anoniem alternatief te zorgen]

Zodra de politiek bewezen heeft verantwoordelijk te kunnen werken, kan (in overleg de diezelfde burger) gekeken worden waar behoefte is aan versimpeling via bv. automatisering of een centrale database.

EN NIET ANDERS OM (zoals nu het geval is).
11-12-2009, 21:45 door Anoniem
Door Anoniem: Peter hoe kan ik je prive bereiken?

Da's ook humor!
12-12-2009, 02:52 door Anoniem
Burger : Ik heb u toch gekozen maar waarom doet u nu iets anders dan u aanvankelijk heeft beloofd ?
Politcus : U vraag is niet aan de orde. U heeft ons namelijk gekozen, dus ongeacht wat wij doen, heeft u daarmee bij voorbaat mee ingestemd.
Burger : Maar de rechter heeft mij toch in het gelijk gesteld ?
Polticus : De rechter kan toch geen gelijk hebben want die heeft u immers niet zelf gekozen.
Burger : Maar de rechter stelde toch vast dat u in strijd heeft gehandeld met hetgeen u zelf heeft bij wet heeft bepaald ?
Policus : De rechter oordeelde prematuur door te oordelen over zaken die wij nog zullen aanpassen aan de mening die wij hierbij hebben gevormd. En die mening is per definitie juist omdat die afkomstig is van degenen die u zelf heeft gekozen.
Burger : Dus ik had u eigenlijk niet moeten kiezen ?
Polticus : Wellicht maar dat is een opruiende vraag die bij wet is verboden, nota bene een wet die we pas hebben gemaakt nadat u ons had gekozen !
12-12-2009, 09:40 door Anoniem
Door Ivanhoe: Sorry voor het lange verhaal...
Toch leuk om te lezen. Voor een groot deel heb je natuurlijk een punt, maar ik denk dat er ook andere factoren meespelen.

Zo moet elke regering elke keer weer opgebouwd worden uit verschillende partijen, en dus elke keer weer deels toegeven aan eisen van andere partijen. Dat is duidelijk met de huidige coalitie, waar zelfs de Christen Unie een aantal van haar eisen erdoorheen krijgt, terwijl ze veel kleiner zijn dan de rest.
Daarnaast spelen er altijd financiele zaken mee. Je kunt wel in de zestiger jaren gaan sparen, maar in de jaren 90 is dat gespaarde geld dan niets meer waard, door de devaluatie, en de groei van de economie.
Zo zal er vast wel meer meespelen...

Maar goed, toch vind ik dat je wel een punt hebt. Sterker nog, de argumenten die ik hierboven geef, betekenen gewoon dat geen enkele regering ooit toezeggingen kan doen voor na hun eigen regeringsperiode... Je weet zeker dat er ooit een coalitie komt die er anders over denkt... Zeker als er in het machtigste land van de wereld presidenten zitten die terrorrisme gebruiken om goedkeuring te krijgen voor alle maatregelen die hen goed uitkomen... En als die eenmaal druk gaan uitoefenen op onze politici...

Kortom, ik kom tot dezelfde conclusie, maar ik heb een paar andere/aanvullende argumenten...
12-12-2009, 11:07 door Syzygy
Even een moment van bezinning:

De overheid, regering, ministers bedenken plannen om voor bepaalde maatschappelijke problemen (vraagstukken) een oplossingen te zoeken. Soms gebeurt dit vanuit de roep van de politiek, maar ook wel eens van vanuit de roep van burgers.
De keuzes worden van die oplossingen worden dan bepaald door de mogelijkheden die er bestaan om tot een oplossing te komen.
Ik noem er enkele:

Urgentie
Budget
Afspraken die in het verleden gemaakt zijn ( Brussel, Navo, Wetgeving etc.)
Kosten, baten

Het probleem is echter dat men 1 x in de vier jaar kiest voor een regering (tenzij het kabinet valt). Die keuze wordt gedaan op basis van beloftes van regeringspartijen. Als de keuze gemaakt is en de regering gaat regeren dan kunnen zij hun beloftes ad hoc aan situaties aanpassen want van enige afrekening of correctie tussendoor is geen sprake meer. Naarmate de 4 jaar verstrijkt zullen standpunten verzwakken want men denkt al weer aan de volgend verkiezingsstrijd (het eigen hachje)

Indien de politicus dus genoodzaakt is om impopulaire maatregel te nemen dan wordt de kritiek van de burger openbaar voor de TV en in de krant gebagatelliseerd. Als journalisten kritische vragen stellen dan trekken politici dit persoonlijk aan en verschuilen ze zich achter geheimhouding en ander smoesjes. Politici nemen geen standpunten meer in.
Een politicus zegt niet "Ik hou van ROOD", hij zegt "Mijn voorkeur gaat op dit moment niet uit naar GROEN of BLAUW maar voor eventuele MIXEN in de toekomst sta ik altijd open". (Kijk naar Pauw en Witteman, je zou toch zo je TV in willen kruipen en die politici een draai om hun oren willen geven)

Wij als individuen hebben niet de kracht van de MEDIA achter ons. Een minister verkondigt zijn pleidooi voor miljoenen Nederlanders in woord en beeld. Wij als critici hebben de kracht van forums en repliek op krantenkoppen die marginaal gelezen worden. We staan al met 10 - 0 achter voor dat de wedstrijd begint. Na enkele pogingen gooien we de handdoek in de ring en plegen lijdzaam verzet.

Daarom klampen de burgers zich vast aan mensen zoals Geert Wilders. Hun enige middel tot collectieve Anarchie.

Mijns inziens zijn er al veel te snel twee partijen (twee fronten).

Politiek die een plan wil doorduwen. Zwart
Critici die het plan willen tegengaan. Wit

Oplossingsgericht denken en samenwerken kennen ze niet meer.

Dus stem voor Syzygy als President, kweken we ook weer wat ruimte in Nederland ;-)

http://en.wikipedia.org/wiki/Syzygy
12-12-2009, 12:39 door Anoniem
"Ik vind dat de ICT bedrijven die in worden geschakeld door de overheid om die complexe systemen te maken eens verantwoordelijkheid moeten nemen voor de bende die ze op durven te leveren. Dàt zijn de experts, als dingen lek of privacygevoelig zijn, is het hun plicht pom aan de bel te trekken als het mis dreigt te gaan of de verwachtingen/eisen van de overheid onhaalbaar zijn. Als je als opdrachtgever steeds maar te horen krijgt dat alles goed is en wanneer het systeem bijna af is er ineens van alles blijkt te zijn, sta je ook mooi te kijken."

De overheid heeft als opdrachtgever ook een controlerende taak om te controleren dat leveranciers dat leveren wat wordt gevraagd. Al moet ook de vraagstelling goed zijn, en vaak schort het ook daaraan. De overheid hoort in dit soort trajecten externe experts in te zetten die de beveiliging van de systemen testen.

Audits en penetration tests bestaan niet voor niets. Als je daar geen aandacht aan besteed als overheid, dan sta je inderdaad 'mooi te kijken'.
13-12-2009, 11:08 door Anoniem
Column van de eeuw. Een genot om te lezen.
Om het schisma tussen volk en volksvertegenwoordigers af en toe te corrigeren biedt een referendum over kilometerheffing uitkomst. Zie ook het burgerinitiatief dat daartoe oproept: http://www.kilometerheffing-nee.nl
120.000 indianen gingen u voor.
13-12-2009, 13:50 door Anoniem
Politici kunnen heel slecht luisteren is mijn mening. Ze luisteren niet alleen slecht naar de burger maar ook slecht naar elkaar: wie wel eens een debat volgt ziet dat het meer een partijtje bekvechten is in mooi Nederlands. Het gaat om het scoren. Er wordt vrijwel nooit eens gezegd: "goh, dat is een goed idee", want het is niet hun idee. Iets bijstellen wordt alleen gedaan onder coalitiepartners of omdat het niet anders kan (motie). Ik vraag me vaak af waarom er niet gewoon meteen gestemd wordt en het debat niet gewoon wordt overgeslagen.

Als iets als stokpaardje in de kabinetsplannen staat is het heel erg moeilijk om dat nog van de politieke agenda af te halen. Critici worden dan weggewuifd en niet serieus genomen.

Het is trouwens een goed stuk, het geeft goed aan wat de pijnpunten zijn: ik heb zelf ook geen behoefte dat alles geregistreerd moet worden, ik zie er niet echt de noodzaak van in: straks komt er nog een sensor in de afvoerpijp van je wc. Dan kan mooi gekeken worden hoe vaak je naar de wc gaat, hoeveel en wat precies. Is er wat te zien in de analyse ten aanzien van je gezondheid dan komt dit automatisch in je EPD-dossier terecht.
14-12-2009, 14:21 door Anoniem
Het onderwerp leeft... gelukkig maar.
Privacy is een wezenlijk onderdeel van je vrijheid.
Het opheffen van je privacy is dus gelijk aan het opheffen van een wezenlijk deel van je vrijheid.

Anoniem door het leven is gaan is je goed recht.

En als criminelen hier door minder gemakkelijk op te sporen zijn dan neem ik dat voor lief; de prijs voor anonimiteit betaal ik dan graag.
Stoppen met tappen, met digitaal volgen en "data-mining".

Zodra er een politieke partij in het leven geroepen wordt die als speerpunt heeft het terug geven van de privacy, dan zal die mijn stem krijgen. Liefst nog een republikeinse partij. Ik schat dat zo een partij minstens 40% van de stemmen kan gaan halen.

De overheid is per definitie niet te vertrouwen, dat hadden de Founding Fathers in 1776 heel goed door.
En als je de overheid wel vertrouwd en niet controleert dan zullen ze je je vrijheid ontnemen.
14-12-2009, 16:32 door Anoniem
Mooi stuk. Complimenten. Heb je dit ook naar de tweede kamerleden gestuurd? Misschien wordt er eens een politieke partij wakker en neemt het eens op voor de zorgen van de burger.
14-12-2009, 23:56 door Anoniem
@Zaterdag,12:39 door Anoniem: Deels mee eens.
Iedereen zou kritisch moeten durven zijn. Dus ook kunnen aangeven dat het bij voorbaat al niet gaat werken.
Daar heb je precies het punt.
Ik denk dat iedereen wel eens de afweging heeft moeten maken tussen brood op de plank of kiezen voor het moraal.
Dan bedoel ik niet direct diefstal ofzo, maar het begrip 'leugentje om bestwil' bestaat ook.
Of beter voordoen dan je bent? Je CV zo fraai mogelijk presenteren. In een pak rondlopen omdat dat beter verkoopt.
Waar ligt de grens?

Vaak zijn projecten overigens al "verkocht" voordat iemand met gedegen inzicht er echt grondig naar gekeken heeft.
En dan is het zoveelste project met open einde geboren. Moet er een bak geld bij om alles op te lappen.
Vaak bereik je met een nuchtere kijk meer dan een voor het oog fraaie technische oplossing.
Klassiek hierin bijvoorbeeld de pen met inkt onder druk zodat in de spaceshuttle in gewichtsloze toestand ook nog geschreven kon worden, terwijl een potlood ook prima werkt.
De A73 bij Roermond is ook zo'n verhaal. Waarom dure technische middelen bedenken om een krappe tweebaans tunnel veilig te krijgen. Voor (intussen) minder was een ruime driebaans tunnel te maken.

Mijn keuze is het zeker niet om zo'n project als rekeningrijden op de huidige manier in te vullen.
Het is m.i. niet de vraag of het fout gaat, maar wanneer of hoe het fout gaat.
Zie ook OV-kaart / EPD / ... vul maar in.

Kijk eens naar Frankrijk. Geen BPM, geen wegenbelasting. Dat zit daar in de brandstofprijs. Eenvoudige administratie.
Simpel eenvoudig en doeltreffend. Grootverbruikers betalen dan automatisch meer.
Zo voorkom je ook van die rare regelingen zoals dat het energielabel bepaald wordt door de lengte van de auto (!) of dat verbruiks/uitstootcijfers niet eenduidig op dezelfde manier bepaald worden.
Minder CO2 uitstoot, waar de kilometerheffing op berekend wordt, is niet per definitie schoner! (koolmonoxide is echt schadelijker)

Ik dwaal af zie ik....
15-12-2009, 16:27 door privacy4all
Wat me toch altijd verbaasd is dat de overheid veel in het geheim wil doen.
Ik noem een recent voorbeeld:
Bij het aanleggen en de besluitvorming van de Noord-Zuid lijn in Amsterdam blijkt nu dat er veel achter gesloten deuren is besloten.
"door in te stemmen met een groot aantal vertrouwelijke vergaderingen." volgens http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2009/12_december/15/binnenland/Akkoord_NZL_had_nooit_gemogen.xml..

Waarom?
De overheid doet alles voor het land, de burger, het algemeen welzijn. Waarom zou er dan in vertrouwelijke vergaderingen moeten worden besloten.

Het feit dat er een WOB bestaat zou eigenlijk al niet moeten kloppen.

En nog erger, als je de overheid tegen je krijgt (Zaak Fred Spijkers) dan is het helemaal een verloren zaak.
24-12-2009, 11:42 door Anoniem
Microsoft zou zeggen dat Indianen zijn authentieke inwoners van america!
01-02-2010, 13:53 door Mindcon
Beste @Medemens,
Lees hier verder:
Quote: < … > Welcome to the ‘unmanned vehicle traffic in an urban environment.’*
(*Quote: The DARPA Urban Challenge, < … >)
Quote: < … > Wij zijn allen Indianen < … >*
http://www.volksopstand.net/forum/18-privacy-overheid/1961-dreigende-privacyramp-is-gevolg-van-blind-politiek-dossierdenken.html#2635
Hoogachtend.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.