Een nieuwe gratis virusscanner van anti-virusbedrijf Avast gaat niet alleen de concurrentie met Microsoft Security Essentials en AVG aan, maar ook met commerciële producten. Versie 5.0 gaat voortaan als Avast! Free Antivirus door het leven, in plaats van "Home Edition". Door "Free" in de naam op te nemen wil de virusbestrijder duidelijk maken dat het om een gratis product gaat. De scanner is vooral bedoeld voor internetgebruikers die in principe alleen surfen en mailen. Avast is zo verzekerd van de virusscanner, dat het die met commerciële anti-virus programma's laat vergelijken. Tijdens een recente test noemde Virus Bulletin het "niets minder dan een wonder" dat de gratis versie kosteloos wordt aangeboden. Daarnaast voegde Google de virusscanner aan het eigen Google Pack toe.
Versie 5.0 is meer dan alleen een nieuw versienummer. De scanner is van een nieuwe user interface voorzien en gebruikers hoeven zich niet meer via e-mail te registreren. Verder is er een "gaming mode" toegevoegd, die voorkomt dat de virusscanner tijdens het spelen van games overlast veroorzaakt. Verschillende commerciële aanbieders richten zich met speciale "gaming" edities op deze doelgroep, maar volgens Avast is de gratis versie die het aanbiedt net zo goed.
Gratis
De virusbestrijder haalt ook uit naar andere gratis aanbieders, die hun gebruikers proberen uit te melken. "Wij verstoppen ons gratis product niet, je ziet geen dagelijkse pop-ups die je vragen om te upgraden, het product vindt geen problemen om je vervolgens voor het oplossen te laten betalen en we maken je niet bang om te upgraden", zegt directeur Vincent Steckler. De 38MB grote virusscanner is via Avast.com te downloaden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.