image

Juridische vraag: Wat kun je doen aan sms-abonnementen?

woensdag 27 januari 2010, 10:43 door Arnoud Engelfriet, 14 reacties

Heb jij een uitdagende vraag over beveiliging, recht en privacy, stel hem aan ICT-jurist Arnoud Engelfriet
en maak kans op zijn boek "De wet op internet".

Arnoud is van alle markten thuis, maar vindt vooral in technische / hacking vragen een uitdaging. Vragen over licenties worden niet behandeld, aangezien die geen raakvlak met beveiliging hebben. De Juridische vraag is een rubriek op Security.nl, waar wetgeving en security centraal staan. Elk kwartaal kiest Arnoud de meest creatieve vraag, die dan zijn boek zal ontvangen.

Vraag: Er is de laatste tijd veel te doen over misleidende sms-abonnementen, die met name richting kinderen worden geadverteerd. Is daar juridisch wat aan te doen, bijvoorbeeld via de wet koop op afstand of als de ouders bezwaar maken?

Antwoord: Recent werd bekend dat staatssecretaris Frank Heemskerk deze diensten aan wettelijke banden wil leggen omdat ze vaak misleidend zijn. En daar ben ik het hartgrondig mee eens: zaken als een "vriendenradar" die belooft dat je kunt zien waar je vrienden zijn maar in een voetnoot zegt "Let op: je ziet niet echt waar je vrienden zijn" kunnen echt niet door de beugel. Als ik mijn diensten aanbied met "Nu slechts 25 euro per uur" en in een voetnoot zet "Let op: kost in werkelijkheid 150 euro per uur" zou ik ook grote problemen krijgen. En terecht.

Een abonnement op zo'n dienst valt onder de wet koop op afstand wanneer je je er via een "rotzooi AAN" bericht op abonneert. Normaal mag je zo'n dienst binnen zeven werkdagen kosteloos annuleren. Echter, in diezelfde wet staat dat dit recht vervalt als de dienst met jouw instemming meteen geleverd wordt. En zo werkt het altijd bij sms-diensten. De wet helpt je hier dus niet.

Voor minderjarigen (mensen onder 18 jaar) is er nog een andere wet. Hun ouders moeten elke juridisch relevante handeling goedkeuren, en mogen die terugdraaien als het kind deze is aangegaan zonder die goedkeuring (art. 1:234 BW). De wederpartij heeft dan pech - hij moet bv. het product terugnemen en de aankoopprijs terugstorten, ook als het product gebruikt of beschadigd is en ook als het kind een vervalst legitimatiebewijs liet zien of schriftelijk op straffe van meineed verklaarde 18 te zijn.

Er is echter één uitzondering: als het gebruikelijk is dat kinderen van die leeftijd dit soort transacties aangaan, dan worden de ouders geacht de transactie te hebben goedgekeurd. De Jamin kan dus zakken snoep verkopen aan kinderen van tien zonder te vragen of hun ouders dat goedvinden.

De vraag is dus of een sms-abonnement gebruikelijk is voor kinderen van een bepaalde leeftijd. Volgens Mens & Samenleving hebben Nederlandse kinderen gemiddeld vanaf negen(!) jaar een mobieltje. Prepaid tegoed kopen is vanaf die leeftijd dus waarschijnlijk wel 'gebruikelijk', want zonder tegoed kun je niet bellen. Maar daarmee is nog niet gezegd dat sms-abonnementen ook gebruikelijk zijn voor kinderen.

In de SMS-gedragscode wordt een minimumleeftijd van zestien jaar (achttien bij "adult chat") voorgeschreven. Dit is niet wettelijk bindend, maar omdat dit branchebreed gedragen wordt kun je dat wel als aanwijzing gebruiken dat abonnementen onder de zestien jaar ongebruikelijk zijn en dus elke keer toestemming vereisen. Je kunt als ouder dus het abonnement vernietigen.

Wel zul je bij het ontdekken dat je kind zo'n abonnement heeft afgesloten, meteen moeten optreden. Als je te lang wacht met protesteren, wordt je alsnog geacht dit te hebben goedgekeurd.

Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. In 2008 verscheen zijn boek "De wet op internet".

Reacties (14)
27-01-2010, 11:17 door sjonniev
Het porno-abonnement dat ik op de telefoon van mijn zoontje aantrof is niet echt gebruikelijk voor kinderen van die leeftijd. Hij wist niet eens dat hij dat soort mailtjes kreeg. De reactie van Vodafone: dat moet je afsluiten via smsdiensten.nl...
Niets over de ¬36 die hem dat gekost heeft. Zie ook http://www.smsgedragscode.nl/
27-01-2010, 13:27 door Anoniem
Door sjonniev: Hij wist niet eens dat hij dat soort mailtjes kreeg.

Lekker naïef, hij wist dat waarschijnlijk donders goed......
27-01-2010, 15:02 door Anoniem
...Echter, in diezelfde wet staat dat dit recht vervalt als de dienst met jouw instemming meteen geleverd wordt...
Volgens mij moet dat dan in artikel 7:46a-j staan maar dat kan ik zo niet terugvinden. Heb je misschien het correcte artikel?
27-01-2010, 17:59 door Arnoud Engelfriet
7:46i lid 5:

In afwijking van lid 1 is art. 46d niet van toepassing op de overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten:
a

waarvan de nakoming met instemming van de wederpartij is begonnen voordat de in art. 46d lid 1, 1e en 3e volzin, bedoelde termijn is verstreken;
27-01-2010, 20:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Door sjonniev: Hij wist niet eens dat hij dat soort mailtjes kreeg.

Lekker naïef, hij wist dat waarschijnlijk donders goed......

Misschien dat shonniev naïef is, ik weet niet hoe oud zijn zoontje is (let op de uitgang -tje, waarschijnlijk nog jong), maar het probleem is natuurlijk vooral dat minderjarigen nogal naïef zijn. Nogal wiedes, ze hebben nog niet zo lang geleefd. Het begint me op te vallen hoeveel pubers niet door hebben dat je voor een bericht betaalt als het naar je telefoon is gestuurd, het is op die leeftijd kennelijk logischer dat je pas betaalt als je er ook echt naar kijkt. Hoewel ik natuurlijk weet dat het anders werkt kan ik die logica wel snappen, ik zou ook raar staan te kijken als ik voor email-spam zou moeten betalen. Waarom zou SMS-spam anders zijn?

Wat mij betreft mag dat hele concept dat de ontvanger betaalt op de schop. Laat de verzender maar betalen en een rekening sturen. Wil de "klant" niet betalen dan stop je het abonnement. En wil je alsnog geld innen dan moet je een contract met een handtekening van een meerderjarige erop kunnen laten zien. Voor het geld dat ze vangen mogen ze best wat moeite doen, toch?
28-01-2010, 11:12 door Anoniem
""Let op: je ziet niet echt waar je vrienden zijn" kunnen echt niet door de beugel. Als ik mijn diensten aanbied met "Nu slechts 25 euro per uur" en in een voetnoot zet "Let op: kost in werkelijkheid 150 euro per uur" zou ik ook grote problemen krijgen. En terecht. "

Valt dit niet 'ook' onder de wet oneerlijke handels praktijken?
Je doet immers de koper voorliegen met iets.

Kassa had hier een leuke toevoeging opgemaakt 'Maar let op! dit kost je wel 20 euro per week'.

Jammer dat SMS 'STOP ONZIN' niet werkt :(

Me moeder had laatst ook een SMS ontvangen, moet je 'oke' terug SMS'en dan 'kon' je 'mogelijk' een iPhone winnen of iets.
Maar ondertussen betaal je helemaal krom, gelukkig heb ik er tegen kunnen houden.


Car-spotten doet het dan wel netjes.
1,20 euro ontvangen per ontvangen bericht. maximaal twee berichten. Dit is geen abonnementsdienst.
28-01-2010, 14:10 door Anoniem
Als je bang bent dat jijzelf of je kind betaalde SMS diesnten aangaat, kan je hun nummer hier opgeven:
http://www.smsdienstenfilter.nl/
28-01-2010, 18:01 door Anoniem
De stichting Mijn Kind Online heeft onlangs twee nieuwe brochures voor ouders uitgegeven. Die zijn te downloaden (pdf) via www.mijnkindonline.nl, en in papieren versie aan te vragen via info@digivaardigdigibewust.nl. Ze zijn bedoeld voor ouders over het omgaan met de mobiele telefoon. In twee versies: 6-12 jaar en 12+. Hierin ook alle tips en regels over commercie, misleiding enz.
29-01-2010, 09:32 door Anoniem
Het is vrij eenvoudig om je abonnement op te zeggen (mits ze zich houden aan de sms gedragscode, maar dat word overal gedaan omdat de providers dit zo hebben afgesproken en dit hebben ondertekend).

Je neemt de shortcode van de sms dienst (bijv het nummer 1234) en je sms't daarheen "stop" . Ze zijn je dan verplicht om het abonnement op te zeggen. Ook zijn ze verplicht per sms te vermelden hoe je moet afmelden in de bevestiging sms.

Als je wil weten hoeveel een dienst werkelijk gaat kosten, sms dan "help" naar de shortcode (bijv 1234). U ontvangt dan een SMS met aantal berichten per dag of week / kosten per bericht. Dit bericht is verplicht gratis.

Ben zelf nooit begonnen aan zo'n abonnement, maar heb een tijdje gewerkt aan sms diensten.

-Tim S-
31-01-2010, 20:04 door Anoniem
Ik heb niks geen abonnementen opgezegd. Ik heb gewoon kosteloos alle sms-en waar ik niet om gevraagd heb en die uit commerciële hoek komen, laten blokkeren. Heerlijk rustig.
31-01-2010, 20:06 door Anoniem
Vervolg: ga naar smsdienstenfilter.nl en laat alle ongevraagde betaalde sms-en blokkeren. Voorgoed. Klaar.
01-02-2010, 12:59 door palahala
Door Anoniem: Het is vrij eenvoudig om je abonnement op te zeggen
Maar natuurlijk juist NIET voor degenen die erin trappen. En: na opzeggen krijg je geen geld terug van wat er al aan rommel naar je toegestuurd is.

Ben zelf nooit begonnen aan zo'n abonnement, maar heb een tijdje gewerkt aan sms diensten.
Precies. Jij snapt hoe het werkt en maakt (dus?) zelf geen gebruik van dergelijke diensten. Hoe duidelijker kan het zijn? Oplichting, dat is het. Als die SMS diensten waar jij aan gewerkt hebt ook dergelijke abonnementen waren, dan: ga je schamen!
30-11-2011, 20:45 door Anoniem
Mijn dochter van 12 jaar, heeft zonder mijn toestemming zo een 225 x een sms gestuurd naar 4999. Het gestuurde smsje kost €0,30, daarop krijg je een sms terug gestuurd, deze kost €1,50. Kosten voor 1 maand zijn €120 en voor de andere maand €300. In totaal dus €420.
Omdat de factuur een maand later pas de telefoonkosten laat zien, was er nog een maand door gegaan.
Het is mijn abonnement, ik wist nergens van. Kan ik de kosten terughalen? Ze had een account op Myhorse.nl en daar haar geboorte datum in moeten vullen. Wat ze ook gedaan had.
Ik heb Vodafone aangeschreven, maar geen reactie op gehad.

Heb meteen al mijn abonnementen bij Vodafone opgezegd. Wat kan ik voor stappen ondernemen?

Bedankt!
30-11-2011, 20:52 door Vemp
Mijn dochter van 12 jaar, heeft zonder mijn toestemming zo een 225 x een sms gestuurd naar 4999. Het gestuurde smsje kost €0,30, daarop krijg je een sms terug gestuurd, deze kost €1,50. Kosten voor 1 maand zijn €120 en voor de andere maand €300. In totaal dus €420.
Omdat de factuur een maand later pas de telefoonkosten laat zien, was er nog een maand door gegaan.
Het is mijn abonnement, ik wist nergens van. Kan ik de kosten terughalen? Ze had een account op Myhorse.nl en daar haar geboorte datum in moeten vullen. Wat ze ook gedaan had.
Ik heb Vodafone aangeschreven, maar geen reactie op gehad.

Heb meteen al mijn abonnementen bij Vodafone opgezegd. Wat kan ik voor stappen ondernemen?

Bedankt!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.