Met de lancering van Buzz begint Google volgens critici steeds meer op Microsoft te lijken. Miljoenen Gmail-gebruikers kregen onlangs een uitnodiging voor Buzz, het nieuwe sociale netwerk van Google. Voor veel gebruikers was het onduidelijk wat Buzz precies is, maar wie de uitnodiging opende, volgde automatisch een aantal mensen en had zelf ook een aantal volgers. Google gebruikte hiervoor de contacten waarmee mensen regelmatig e-mailen, zonder hiervoor toestemming te hebben gevraagd.
Volgens John Naughton van de Britse krant The Guardian, laat de manier waarop Google de dienst in elkaar heeft gezet, zien dat het de volgende Microsoft wordt. "In vroegere tijden zou Google Buzz als een "beta" product hebben ontwikkeld en als extra voor Gmail-gebruikers hebben aangeboden, net zoals het met Calendar, Docs, Reader en andere diensten deed." Buzz werd zonder enige waarschuwingen direct in Gmail geïntegreerd, waarbij gebruikers plots onderdeel van een sociaal netwerk zijn.
Levensgevaarlijk
Een actie die vergaande privacygevolgen kan hebben. De lijst van volgers is namelijk standaard voor iedereen toegankelijk. Levensgevaarlijk, aldus Naughton. Hij doelt dan met name op politieke activisten, van wie alle contacten opeens zichtbaar zijn. "In de echte wereld draait het om de details. In cyberspace gaat het om de standaard instellingen." De standaard instellingen van Buzz zijn volgens Naughton zo "grof", dat het niet is voor te stellen dat dit het gevolg van "zakelijke onzorgvuldigheid" is. "De Google jongens zijn slim en weten precies wat ze doen." Gedreven door jaloezie zou de zoekgigant Twitter en Facebook willen onderuit halen voordat ze te groot worden. Wat Naughton aan Microsoft moet denken.
Netscape
In 1995 veroverde Netscape de browsermarkt, terwijl Internet Explorer niet meer dan een "zwakke imitatie" was. "Het bedrijf besloot daarom Netscape aan te vallen, niet door een beter product te maken, maar door Internet Explorer in Windows te integreren, waardoor het de standaard browser voor de meeste computergebruikers werd." Microsoft gebruikte de dominantie in de ene markt om Netscape in een andere markt uit te roeien. Iets wat Google nu met Buzz doet. De zoekgigant is te laat om een eigen Twitter of Facebook te starten, dus gebruikt het de integratie met Gmail. "Bill Gates zei ooit dat Google het enige bedrijf was dat hem aan Microsoft in de beginjaren deed denken. En of hij gelijk had", aldus Naughton.
Is Gmail spyware?
Ook Randy Abrams van anti-virusbedrijf ESET is niet over Buzz te spreken. Hij probeerde de Buzz uitnodiging te weigeren, maar ontdekte dat de dienst wel was ingeschakeld. "Het niet hebben van een Google profiel voorkwam dat Google automatisch informatie deelde waarvan ik dit niet wilde." Hij adviseert gebruikers met een Google profiel om die meteen te verwijderen. "Tenzij je geen controle over je privacy wil."
Ook geeft hij het advies om Buzz te vermijden, totdat de transparantie voor gebruikers duidelijk is. In dat licht maakt Abrams zich zorgen over de aangekondigde samenwerking met de NSA. "Ja, ik denk dat Google een zeer slechte invloed op de NSA zal hebben."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.