Patiëntengegevens zijn onvoldoende afgeschermd tegen ‘nieuwsgierig’ zorgpersoneel, zo blijkt uit onderzoek onder de bezoekers van beurs Zorg&ICT 2011 in de Jaarbeurs Utrecht. Bijna alle ondervraagden geven aan dat personeel bij hun organisatie met een persoonlijk wachtwoord moet inloggen, voordat men patiëntengegevens kan bekijken of bewerken. Slechts 4% zegt dat hun zorginstelling gebruik maakt van één algemeen wachtwoord voor iedereen die toegang heeft tot de patiëntengegevens.
Volgens de geënquêteerden heeft 72% van het geautoriseerde zorgpersoneel toegang tot de gegevens van alle patiënten. Bij 20% kan het zorgpersoneel uitsluitend bij de gegevens van de patiënten die zij op dat moment behandelen. Bij slechts 8% van de zorginstellingen waar de ondervraagden werkzaam zijn, hebben alle medewerkers toegang tot alle patiëntgegevens.
Dat geldt dus ook voor bijvoorbeeld het administratief personeel. Uit deze antwoorden blijkt dat vier op de vijf zorginstellingen het zorgpersoneel inzage geeft in dossiers van alle patiënten, ook als deze niet onder hun zorg vallen.
Vrij spel
"Het is logisch dat medisch personeel snel bij de gegevens van de patiënt kan, vooral in crisissituaties. Toch moet ook de privacy van de patiënt beschermd worden. Nieuwsgierig personeel dat - zonder toestemming van een cliënt- een snelle blik werpt op het dossier van behandelde familieleden, vrienden of bekende Nederlanders hebben nu nog vrij spel", zegt Bastiaan Bakker van ICT-aanbieder Motiv.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.