Volgens beveiligingsgoeroe Bruce Schneier zit er niet veel verschil tussen virusscanners als het op beveiliging aankomt. Anti-virus software is al zolang aanwezig, dat aanbieders goed weten hoe het in elkaar zit. "Alle leveranciers hebben het inmiddels voor elkaar, en bijna alle producten zijn hetzelfde vanuit een security perspectief", aldus Schneier. De verschillen zitten dan ook in de niet-security aspecten van het product.
Als het echter op informatiebeveiliging aankomt, dan geven de meeste automatiseringsafdelingen te weinig uit aan het bestrijden van criminaliteit. "Het zijn de grote enge risico's die de aandacht krijgen, maar het zijn de kleinere, alledaagse risico's die over het algemeen belangrijker zijn." De reden hiervoor is dat we grote, spectaculaire risico's overschatten en de gewone risico's onderschatten. "Vliegen versus autorijden is het beste voorbeeld. We vrezen de eerste, maar de laatste is vele malen gevaarlijker. Het is hoe onze hersens in elkaar zitten."
Ervaring
Veel beleidsmakers en experts zetten in op het onderwijzen van internetgebruikers. Maar als het om internetveiligheid gaat, weten veel campagnes hun doel niet te bereiken. "Leren komt met ervaring." Daarbij heeft de jongere generatie volgens Schneier veel meer kennis over security op het internet dan de oudere generatie. "Mensen leren door te doen."
Het feit dat we mensen moeten onderwijzen over internetveiligheid, betekent volgens Schneier dat beveiligingsexperts in hun baan hebben gefaald. "Security hoort ingebouwd te zijn. Technologie verandert zo snel, dat mensen niet de tijd hebben om een intuïtie over internetveiligheid te ontwikkelen, we moeten beveiliging bouwen die mensen beschermt, ondanks zichzelf."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.