Het browerskeuzescherm dat Microsoft op bevel van de EU onder tientallen miljoenen Windows gebruikers verspreidde, heeft geen enkel effect op het marktaandeel van Internet Explorer. Na lange onderhandelingen kondigde de Europese Commissie met trots aan dat gebruikers een keuze zouden krijgen in het kiezen van een browser, wat een open internet zou bevorderen.
Ondanks dat inmiddels miljoenen Europese consumenten de keuze hebben moeten maken, blijft men voornamelijk Internet Explorer trouw. Het marktaandeel in maart nam ten opzichte van februari met 0,93% af, waardoor Microsoft's browser op een historisch dieptepunt van 60,7% uitkwam. De daling is echter al sinds vorig jaar gaande. De afgelopen tien maanden verloor Internet Explorer elk maand ongeveer een procent. Groei was er wel voor Internet Explorer 8, dat op 23,7% uitkwam. Meer dan een procent winst ten opzichte van februari. De winst ging voornamelijk ten koste van oldtimer IE6, dat meer dan een procent verloor en het aandeel op 18,4% zag uitkomen.
Ook Firefox zag sinds november het marktaandeel afnemen, maar wist het tij in maart te keren, met een 0,29% groei. Inmiddels surft 24,5% van de internetgebruikers met Mozilla's opensource browser. Het afgelopen half jaar bleef Firefox tussen de 24% en 24,5% steken. Het heeft daarbij vooral last van Google Chrome.
Google Chrome
De opmars van Google's browser gaat namelijk onverminderd door. In maart wist Chrome, dankzij een 0,5% stijging, de 6% barrière te doorbreken. In nog geen jaar tijd is het aandeel van Google Chrome bijna verdriedubbeld. De browser weet al 17 maanden op rij marktaandeel te veroveren, een ongekend succes. De cijfers van NetApplications verschillen qua percentage met die van StatCounter, maar laten wel dezelfde trend zien. Volgens StatCounter heeft IE 53,3% van de markt in handen, gevolgd door Firefox met 31,8% en Google Chrome met 8%.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.