Over iets meer dan een jaar is het verboden voor websites om zonder toestemming van bezoekers cookies te plaatsen. Dat heeft minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken bekendgemaakt. “Privacy en veiligheid van persoonsgegevens op internet is van groot belang en moet scherp worden bewaakt. Hiervoor hebben we een aantal maatregelen in petto, zodat de consument zich beter beschermd weet", zo liet de bewindsvrouw tijdens de uitreiking van de eerste drie DDMA Privacy Waarborgen weten.
Cookie-verbod
Naast het ongevraagde cookie-verbod, moeten websites consumenten ook vertellen waar ze de cookies voor willen gebruiken. Verder wordt de zorgplicht aangescherpt, waardoor internetproviders moeten garanderen dat alleen gemachtigd personeel toegang tot de (beveiligde) persoonsgegevens van klanten heeft. Daarnaast komt er een meldplicht voor de telecomsector waardoor providers moeten melden wanneer persoonlijke gegevens van klanten op straat komen te liggen.
Volgens de minister kon de Nederlandse privacywetgeving snelle innovatie, nieuwe technologieën, nieuwe toepassingen en de commercie niet bijbenen. "Privacy, consumentenbescherming en veiligheid van persoonsgegevens zijn ook op internet van het allergrootste belang. Maar, zult u zeggen: waarom is het dan nog niet goed geregeld? Het antwoord is niet zo moeilijk. Internet is een jong medium dat zich snel ontwikkelt", zo liet Van der Hoeven in haar speech weten. De nu gepresenteerde richtlijn moet in de zomer van 2011 in Nederlandse wetgeving zijn vertaald.
Klagen
“Met dit soort maatregelen willen we de privacy beter regelen. Maar burgers moeten zelf ook alert blijven en weten wat ze doen op internet. Zo moet je altijd goed nadenken wat je wel en niet op internet zet als burger en waar je toestemming voor geeft”, aldus de Minister.
De branchevereniging Dutch Dialogue Marketing Association (DDMA), onder meer bekend van de NEE/NEE sticker, introduceerde vandaag hun Privacy Waarborg. Dit keurmerk krijgen bedrijven die zorgvuldig omgaan met privacygegevens bij het toesturen van reclame en e-mailnieuwsbrieven. Consumenten die problemen ervaren kunnen klagen bij het online klachtenloket.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.