image

Consumentenbond wil Hyvesprofielen standaard dicht

donderdag 29 april 2010, 12:14 door Redactie, 15 reacties

Sociale netwerken zoals Hyves en Facebook moeten nieuwe profielen standaard op privé zetten, zodat consumenten meer controle over hun privacy krijgen, zo vindt de Consumentenbond. De Bond vindt dat gebruikers zelf moeten bepalen welke persoonlijke informatie ze willen delen en met wie. Tevens moet het wijzigen van de privacy-instellingen een stuk duidelijker, transparanter en gebruiksvriendelijker worden.

Uit een test blijkt dat bij Facebook (400 miljoen gebruikers) en Hyves (7 miljoen gebruikers) nu standaard veel privacy-gevoelige gegevens zichtbaar zijn, zoals iemands naam, profielfoto en vriendenlijst. Facebook toont tevens familieleden, interesses en foto's en houdt zich het recht voor van alles te doen met teksten, foto's en filmpjes die bezoekers op hun site plaatsen.

Het dicht zetten van een open profiel door de consument is vaak een ingewikkelde klus. "Privégegevens moeten geen eigen leven gaan leiden. De keus met wie de consument gegevens deelt bepaalt hij uiteindelijk zelf", aldus de Bond. Vanwege het aanpassen van de privacy-instellingen is de laatste tijd veel kritiek op Facebook geweest. De Amerikaanse Electronic Frontier Foundation maakte dit overzicht van het "eroderende privacybeleid."

Reacties (15)
29-04-2010, 13:08 door Anoniem
De privacy is voor veel gebruikers vaak niet het probleem, maar de vindbaarheid. Zet op Hyves je achternaam op prive, en je bent niet meer te vinden. Aangezien Hyves een netwerk is waar je nieuwe mensen op toe wilt laten voegen die je hebt ontmoet, lijkt me dit niet echt handig.
29-04-2010, 13:21 door Anoniem
wat heeft zo'n site dan nog voor zin? Kan je net zo goed geen profiel aanmaken als je niet wilt dat er iets zichtbaar wordt. Leef dan in real life en ga naar je vrienden toe en bel ze met de telefoon als je graag anoniem wilt blijven
29-04-2010, 13:31 door Bert de Beveiliger
Door Anoniem: De privacy is voor veel gebruikers vaak niet het probleem, maar de vindbaarheid.

Niet mee eens: de meeste gebruikers hebben geen benul van de waarde van privacy. Daarnaast is het probleem dat social networks gegevens delen met bijvoorbeeld derden, waarvan je denkt dat alleen vrienden (of zelfs alleen jijzelf) die kunnen inzien.
Als klap op de vuurpijl komt dan nog, dat als je bepaalde gegevens beperkt wilt delen (je telefoonnummer met je 1e-graads vrienden bijvoorbeeld), dat dit je onnodig complex wordt gemaakt door het social network.
29-04-2010, 13:32 door Anoniem
Ik denk dat gehackte profielen (via keyloggers of via de 'geheime vraag') en fake profielen (t.b.v. phishing of social engineering) een groter probleem vormen dan de informatie die standaard voor niet-vrienden opvraagbaar is. Geen van deze problemen wordt op enige wijze verminderd door de voorgestelde wijziging.
29-04-2010, 13:44 door ekim
Niet mee eens: de meeste gebruikers hebben geen benul van de waarde van privacy. Daarnaast is het probleem dat social networks gegevens delen met bijvoorbeeld derden, waarvan je denkt dat alleen vrienden (of zelfs alleen jijzelf) die kunnen inzien.
Als klap op de vuurpijl komt dan nog, dat als je bepaalde gegevens beperkt wilt delen (je telefoonnummer met je 1e-graads vrienden bijvoorbeeld), dat dit je onnodig complex wordt gemaakt door het social network.

Laat degenen die geen benul hebben van privacy maar op een gegeven moment tegen de lamp lopen. Dan valt het kwartje op den duur wel.

Het probleem van gegevens delen met derden zal in de disclaimer/license staan, als je dit niet leest als gebruiker, maakt de gebruiker medeoorzaker van het probleem.
29-04-2010, 13:47 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
29-04-2010, 13:49 door Dev_Null
Meest eenvoudigste oplossing voor dit "probleem":
1 - Erkend dat je erin getrapt bent..... "de online privacy illusie, hoax".
2 - Verwijder je Facebook en Hyves (en andere online) profielen
3 - Start met het opbouwen van een REEEL leven opbouwen met mensen van vleessch en bloed
Stukken leuker dan al het "virtuele online gedoe" en je houd er nog echte vriend(in)nen aan over.

4 - Always remember The 1st cyberlaw of Murphy:
1st Cyberlaw of Murphy:
ALLES wat je online ZET en,of DOET, word (automatisch) geanalyseerd en opgeslagen door derde partijen. Hiervan ben jij je nog niet altijd bewust bent dat ze uberhaupt bestaan.(zoals geheime diensten, overheid, cyber-criminaliteit en andere internetters.) Jij hebt ook geen controle over wat deze partijen met jouw (persoonlijke) informatie doen!.

Alles wat je online zegt of doet, kan en zal ooit een keer tegen je gebruikt kunnen worden.

Dus.. wees wijs, provide info on a "need to know basis" and stay offline in real-life ;-)

Dev_0
29-04-2010, 14:47 door SirDice
Door Dev_Null: 2 - Verwijder je Facebook en Hyves (en andere online) profielen
3 - Start met het opbouwen van een REEEL leven opbouwen met mensen van vleessch en bloed
Stukken leuker dan al het "virtuele online gedoe" en je houd er nog echte vriend(in)nen aan over.
Waarom denken mensen zoals jij dat het altijd maar of of is? Waarom zou het niet allebei kunnen?
29-04-2010, 15:46 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
29-04-2010, 20:53 door spatieman
die reklame op TV waar die dame met een toeter ligt te blaaten over haar leven...
zo kan je al die shit profielen site zien..
30-04-2010, 02:32 door spatieman
geef maar een MIN..
Maar het is wel de waarheid.
nog even en het EPD wordt gekoppeld aan hyves of wat dan ook.
30-04-2010, 07:21 door Dev_Null
Waarom denken mensen zoals jij dat het altijd maar of of is? Waarom zou het niet allebei kunnen?
"mensen zoals jij"....Mooie generalisatie SirDice :-) Natuurlijk zou je het EN EN kunnen doen, zolang je je maar bewust bent van wat je online zet ;-) en wat een ander ermee kan.

Mijn persoonlijke motivatie om er kompleet online mee te stoppen, is dat je dan off-line meer tijd overhoud om die "virtuele vrienden" ook in het echt te kunnen gaan ontmoeten. Weet je wel.. in het "before cyberspace / hyves tijdperk?" in van die thema weekends, beurzen, meetings, conferenties, seminairs, waar grote groepen echte levende mensen bijeenkwamen om elkaar face-to-face in het echie te ontmoeten, lol te hebben, en samen in de werkelijkheid leuke dingen te gaan doen?.

Internet vereenzaamd, verschraald....als je je er niet van bewust bent
Dat is wat ik waarneem als trend de laatste jaren... Internet verscheurd ongewild de maatschappij.
- Aan de ene kant brengt Internet (technologie) het je in kontakt met mensen die je anders nooit had kunnen leren kennen aan bijv de andere kant van de wereld.
- Aan de andere kant steeds meer en meer de neiging, gewoonte, om alles maar virtueel te gaan doen.

Kijk eens naar de jongere generaties, die kunnen al niet meer "normaal menselijk communicieren" door alle (internet) technologische vooruitgangen zoals IM-clients (msn, icq) SMSen (via hun mobieltjes). Ook worden ze al, van jongs af aan doodgegooid met 'digitaal entertainment" zoals dvd's, gameboys, nintendo Ds, playstations en gaming pc's.
Deze generatie LEVEN bijna online: communities, chatten, gamen, facebooken, hyvzen etc.. Denk je van niet?

Zet dan maar eens in een gemiddeld huishouden met kinderen een week internet UIT en kijk wat je overhoud ;-)
30-04-2010, 07:22 door Dev_Null
@Unaniem
Ik begin echt te snappen waarom programmeurs van die *-fouten maken. Het is de manier van denken.
Verklaar je nader..?
30-04-2010, 14:05 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
30-04-2010, 18:40 door Dev_Null
Wat is het verschil tussen de pen en het toetsenbord
- een pen kan ik maar met een hand gebruiken, een toetsenbord kan ik met 2 handen bewerken
- een pen maakt vlekken op analoog papier, een keyboard doet dat niet
- een keyboard heeft maar 101 tekens, met een pen kan ik er veel meer maken
- een keyboard_layout is meestal gebonden aan een bepaalde taal, een pen niet
- op een keyboard kan ik me afreageren, met een pen is dat minder bevredigend
- een keyboard kan niet zo goed tegen koffie en andere vloeistoffen, een pen gaat hier wat soepeler mee om
- een pen heeft maar 1 functie-toets, een gemiddeld keyboard minimaal 12
- een pen heeft geen [enter] functionaliteit
- een pen heeft geen numeriek eiland
- een pen is er alleen maar in draadloze uitvoering, bij een keybaord kan ik kiezen wel/geen draadje
Heb je zo genoeg verschillend tussen een key-boord en een pen Unaniem ?

Je ziet niet wat je doet.
Volgens mij ben ik aardig geslaagd om mijn gedachten - via mijn keyboard - hier op de website neer te zetten. Of bedoel je soms wat anders?

Als programmeur moet je overzicht hebben en houden.
Kan ik me iets bij voorstellen, is ook handig als gewoon schrijvert. Ik vraag me af wat dit te maken heeft met reageren op een website?

Bij het schrijven met de pen is dat een feit
Hangt geheel af van de stijl en leesbaarheid van je handschrift :-)

met het toetsenbord (helemaal bij niet-blind typen) sluipen er geheel in het geniep fouten in je schrijfwerk.
Dat is heel goed mogelijk Unaniem, maar gelukkig heeft onze industrie hiervoor een prima oplossing, hulpmiddel gevonden
un spellinkstjekur.. tie nied 100% prosent fan de tijd voutlooz werrukt.

Over de rest zwijg ik maar.
Blijkbaar heb je toch nog wat te melden, anders zou je je reactie hier niet mee afsluiten...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.