Sociale netwerken zoals Hyves en Facebook moeten nieuwe profielen standaard op privé zetten, zodat consumenten meer controle over hun privacy krijgen, zo vindt de Consumentenbond. De Bond vindt dat gebruikers zelf moeten bepalen welke persoonlijke informatie ze willen delen en met wie. Tevens moet het wijzigen van de privacy-instellingen een stuk duidelijker, transparanter en gebruiksvriendelijker worden.
Uit een test blijkt dat bij Facebook (400 miljoen gebruikers) en Hyves (7 miljoen gebruikers) nu standaard veel privacy-gevoelige gegevens zichtbaar zijn, zoals iemands naam, profielfoto en vriendenlijst. Facebook toont tevens familieleden, interesses en foto's en houdt zich het recht voor van alles te doen met teksten, foto's en filmpjes die bezoekers op hun site plaatsen.
Het dicht zetten van een open profiel door de consument is vaak een ingewikkelde klus. "Privégegevens moeten geen eigen leven gaan leiden. De keus met wie de consument gegevens deelt bepaalt hij uiteindelijk zelf", aldus de Bond. Vanwege het aanpassen van de privacy-instellingen is de laatste tijd veel kritiek op Facebook geweest. De Amerikaanse Electronic Frontier Foundation maakte dit overzicht van het "eroderende privacybeleid."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.