Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

Email word regelmatig geblokkeerd (spyware/malware?)

08-05-2010, 14:31 door Anoniem, 9 reacties
Mijn email (uitgaande) word regelmatig geblokkeerd met de melding "client host 74745823754 blocked using b.barracuda central.org
Nou heb ik begrepen dat dit vermoedelijk komt door een spyware/malware programma die iets uitspookt, echter zowel hitman als spyware doctor en avira vinden niks.

iemand ideen welk programma het wel kan oplossen zonder in de buidel te hoeven tasten
een verse windows zal het ook wel oplossen maar dat is weer zo`n gedoe.
Reacties (9)
09-05-2010, 14:43 door Rubbertje
10-05-2010, 09:10 door Anoniem
Naja, met de juiste handelingen is een verse Windows met een half uur te herinstalleren. Je moet alleen zorgen dat je Data veilig staat. Op een partitie, of op een externe hardeschijf
10-05-2010, 11:12 door Anoniem
In een half uur ?, Ja alleen windows misschien.
Maar dan nog de updates, andere programma's, instellingen enz. enz.
Half uur :)
10-05-2010, 11:45 door super smurf
Door Anoniem: In een half uur ?, Ja alleen windows misschien.
Maar dan nog de updates, andere programma's, instellingen enz. enz.
Half uur :)
Anoniem bedoeld een half uur van onze zuiderburen.
10-05-2010, 14:52 door Ilja. _V V
Het opnieuw installeren van een verse Windows is niet echt zinvol om aan een blacklisting te ontkomen. Als je de link van Bastos had doorgenomen, (desnoods eerst even door de Google-vertaler had gehaald), had je geweten dat Barracuda gebruik maakt van derde partij spamlijsten, & dat je laten whitelisten bij Barracuda gratis is voor klanten (kost geld).

Verder kan je die blokkades beperken door de aanbevelingen van het Triumf-instituut te implementeren.

Hier kan je nakijken welke spamorganisaties je IP geblacklist hebben:
http://whatismyipaddress.com/blacklist-check
Mocht je IP er ergens bij staan, hoeft dat niet noodzakelijk ernstig te zijn, sommige zijn hele specifieke lijsten, zie de beschrijving van de betreffende lijst.
Als je een dynamisch IP-nummer hebt, controleer dan of je bij een sorbs.net geblacklist bent: Die hebben nl. de neiging om halve provincies te blacklisten op grond van een gerapporteerd spamincident van decennia terug, is mijn ervaring. In dat geval kunnen alleen de verzendende/ontvangende providers whitelisting aanvragen. Iets waar ze meestal erg star geen trek in hebben...
12-05-2010, 09:56 door Anoniem
Een nieuw IP aanvragen bij de provider zou dus ook de oplossing zijn?
Maar iets heeft er voor gezorgd dat mijn ip op de blacklist staat dus?
12-05-2010, 16:32 door SirDice
Door Anoniem: Een nieuw IP aanvragen bij de provider zou dus ook de oplossing zijn?
Maar iets heeft er voor gezorgd dat mijn ip op de blacklist staat dus?
Er is ook een kans dat jouw hele ISP op die blacklist staat. Een ander IP adres van dezelfde ISP heeft dan geen enkele zin. Bovendien zijn er maar weinig ISPs die klanten een ander IP geven, om wat voor reden dan ook.
12-05-2010, 17:50 door Ilja. _V V
Door Anoniem: Een nieuw IP aanvragen bij de provider zou dus ook de oplossing zijn?
Maar iets heeft er voor gezorgd dat mijn ip op de blacklist staat dus?
Voor de vorm: Ja & ja.

Door SirDice:
Er is ook een kans dat jouw hele ISP op die blacklist staat. Een ander IP adres van dezelfde ISP heeft dan geen enkele zin. Bovendien zijn er maar weinig ISPs die klanten een ander IP geven, om wat voor reden dan ook.
Als je een pakket met internet van een van de kabel-exploitanten hebt, is de kans inderdaad groot dat de hele dynamische IP-range van die ISP geblacklisted staat. Zoals bv. in mijn vorige bericht, via sorbs.net, & als de ISP van de ontvangende partij die lijst gebruikt dan ben je aardig in de aap gelogeerd. Enige wat je dan kan doen is de ontvanger vragen de ISP te bellen om je te whitelisten. Iets waar ze meestal geen zin in hebben.

Ook kan er sprake zijn van een misconfiguratie van het spamfilter bij de ontvangende ISP. Iets wat ook niet graag erkend word door de betreffende ISP.

Als je bij een van de kabel-exploitanten geabonneerd bent, kan je als je er even de tijd voor hebt je modem het ip-nummer te laten roteren door die 24 uur uit te zetten (16 uur is voldoende maar rekent lastig). Dan weet je in ieder geval zeker dat je IP veranderd is.
Dit is iets anders dan de modem resetten d.m.v. één minuut uit & dan weer aanzetten.

Maar dan nog kan je weer terecht komen in een IP-range die geblokkeerd is.
12-05-2010, 17:51 door Anoniem
Er zijn ook blacklists die IP reeksen markeren als "dynamisch" of dialup, en sommige ontvangers kiezer ervoor om van die reeksen niet rechtstreeks mail te willen ontvangen.

In dat geval kun je beter via SMTP servers (smarthost) van je provider mailen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.