Ondanks beloftes dat ze het niet deden, hebben Facebook, MySpace en andere sociale netwerksites toch informatie zonder toestemming van gebruikers naar adverteerders gestuurd. Die konden daarmee de namen en andere persoonlijke details achterhalen. Gebruikersnamen of ID-nummers die aan persoonlijke profielen zijn gekoppeld, werden doorgestuurd als gebruikers op advertenties klikten. Hoewel de sociale netwerken dit verdedigen, heeft Facebook de praktijk inmiddels aangepast. Volgens adverteerders, zoals DoubleClick en Right Media, zijn de gegevens niet gebruikt.
Advertentie
Normaliter wordt er bij het klikken op een advertentie een string van letters en cijfers doorgestuurd, die niet naar een individu zijn te traceren. In het geval van sociale netwerksites, stond in de string ook de gebruikers- of profielnaam vermeld. Er zijn nog altijd genoeg mensen die hun echte naam gebruiken. Door het niet verhullen van de gebruikersnamen of ID-nummers, hebben de websites mogelijk hun eigen privacybeleid geschonden, aldus informaticaprofessor Craig Wills tegenover de Wall Street Journal.
Naast Facebook en MySpace bleken ook LiveJournal, Hi5, Xanga en Digg de fout in te gaan. "Als je naar je profielpagina kijkt en op een advertentie klikt, vertel je de adverteerder wie je bent", zegt Ben Edelman van de Harvard Business School. Hij heeft de Federal Trade Commission een brief gestuurd om de praktijken van Facebook te onderzoeken. De sociale netwerksite erkent de fout en zegt dat die nu is opgelost. Edelman had Facebook al acht maanden geleden ingelicht, zo zegt hij in zijn eigen analyse van het datalek.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.