Microsoft zal ernstige beveiligingslekken niet binnen zestig dagen patchen zoals Google wil, zo laat het Security.nl weten. De softwaregigant onthult vandaag een nieuw initiatief voor het rapporteren van beveiligingslekken. Daarbij stapt het af van "responsible disclosure" en kiest het voor Coordinated Vulnerability Disclosure. "Eigenlijk is er niet zoveel veranderd, aan het eind van de dag gaat het om een meer gecoördineerde aanpak", zegt Jerry Bryant, Security Program Manager van het Microsoft Security Response Center.
Volgens de softwaregigant is er een gezamenlijke vijand en moeten zowel onderzoekers als leveranciers nauwer samenwerken. Ook al zijn sommige onderzoekers voorstander van full-disclosure, wil Microsoft toch met ze werken. "We begrijpen de reden, maar zijn geen voorstander van full-disclosure."
Verantwoord
In het kader van Coordinated Vulnerability Disclosure vraagt het onderzoekers of ze bij het kiezen voor full-disclosure toch eerst de softwaregigant willen waarschuwen, ook al is het maar een dag van tevoren. Dat geeft Microsoft de gelegenheid om bijvoorbeeld een fix-it tool te ontwikkelen. Bij de afgelopen zes zero-days verscheen er in alle gevallen binnen een paar dagen een fix-it oplossing, die gebruikers via één muisklik een workaround laat toepassen. "Ook al is er sprake van full-disclosure, we willen toch onze klanten beschermen."
Een andere reden is de term "responsible disclosure" die Microsoft lange tijd hanteerde. Daardoor leek het alsof onderzoekers die zich hier niet aan hielden, onverantwoord bezig waren. Veel van de discussies gingen dan ook over het woord "responsible", in plaats van het probleem in kwestie.
Appels en peren
Gisteren kwam Google met een nieuwe opzet voor het rapporteren van beveiligingslekken. De zoekgigant vindt dat ernstige kwetsbaarheden binnen zestig dagen gepatcht moet worden. Microsoft wil daar niet aan. "We leggen ons niet vast aan een bepaald tijdvenster", merkt Bryant op.
Dat roept natuurlijk de vraag op waarom Google wel ernstige problemen binnen zestig dagen kan verhelpen en Microsoft niet. Maar volgens Bryant is het appels met peren vergelijken. De software van Microsoft draait op miljoenen verschillende systemen en bestaat uit allerlei verschillende versies. "Er is geen eenvoudige formule om binnen een bepaalde tijd met een update te komen. Het noemen van een tijdslijn is voor ons onmogelijk".
Google
Daarbij wijst Bryant naar het ATL-lek dat Microsoft vorig jaar parten speelde. Zelfs de onderzoekers die dit probleem vonden, zeiden dat het niet eenvoudig was op te lossen, mede omdat het probleem ook in de software van derden aanwezig was.
In het geval van het Support en Help Center-lek in Windows XP en Server 2003 werd het probleem binnen 33 dagen opgelost. Dat was alleen mogelijk omdat het twee platformen betrof. De situatie van Microsoft verschilt met die van Google, merkt Bryant op. Aanpassingen aan webapplicaties van Google hoeven alleen aan de backend te worden doorgevoerd. "Dat is niet met de desktop of server te vergelijken."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.