De samenwerking tussen zoekmachines Yahoo en Google in Japan is een bedreiging voor de consument, aldus Microsoft. Yahoo liet onlangs wegen dat het de zoekmachine van Google gaat gebruiken. Google is in Japan goed voor 51% van alle betaalde zoekmachine advertenties, terwijl Yahoo 47% van de markt in handen heeft. De zoekmachines zelf zouden ongeveer hetzelfde marktaandeel hebben, stelt Microsoft topman Dave Heiner.
"Als Google het plan mag voortzetten, krijgt het bijna volledige controle over zoeken en adverteren voor zoekmachines in Japan via een contract, in plaats van organische groei. Google alleen zou niet moeten bepalen wat consumenten in Japan op het web vinden of wat niet. En Google verkrijgt daardoor een gigantische hoeveelheid data van consumenten, bedrijven en overheden over hun zoekgeschiedenis en bezochte websites."
Twee jaar geleden werd een soortgelijke deal in de Verenigde Staten door de rechter verboden. De "competitieve gevolgen" van de deal zouden volgens Heiner wereldwijd te voelen zijn, aangezien Japan na de V.S. en China, voor de meeste zoekopdrachten verantwoordelijk is.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.