image

Microsoft: Google-Yahoo deal bedreigt consument

woensdag 28 juli 2010, 12:20 door Redactie, 8 reacties

De samenwerking tussen zoekmachines Yahoo en Google in Japan is een bedreiging voor de consument, aldus Microsoft. Yahoo liet onlangs wegen dat het de zoekmachine van Google gaat gebruiken. Google is in Japan goed voor 51% van alle betaalde zoekmachine advertenties, terwijl Yahoo 47% van de markt in handen heeft. De zoekmachines zelf zouden ongeveer hetzelfde marktaandeel hebben, stelt Microsoft topman Dave Heiner.

"Als Google het plan mag voortzetten, krijgt het bijna volledige controle over zoeken en adverteren voor zoekmachines in Japan via een contract, in plaats van organische groei. Google alleen zou niet moeten bepalen wat consumenten in Japan op het web vinden of wat niet. En Google verkrijgt daardoor een gigantische hoeveelheid data van consumenten, bedrijven en overheden over hun zoekgeschiedenis en bezochte websites."

Twee jaar geleden werd een soortgelijke deal in de Verenigde Staten door de rechter verboden. De "competitieve gevolgen" van de deal zouden volgens Heiner wereldwijd te voelen zijn, aangezien Japan na de V.S. en China, voor de meeste zoekopdrachten verantwoordelijk is.

Reacties (8)
28-07-2010, 12:53 door Silver
Wat een hypocrisie weer van Microsoft. Alsof ze zelf veel concurrentie hebben. Zijn ze eerder niet zelf veroordeeld wegens concurrentievervalsing (koppelverkoop & misbruik van machtspositie)?

Met andere woorden: STFU Microsoft.
28-07-2010, 13:40 door Zeurkool
@ Silver, Ik vind anders dat MS wel degelijk een punt heeft. Google en 100% markt in handen kan niet echt kloppen natuurlijk.
Google kan op die manier ook weer vette contracten met bedrijven sluiten mbt reclame. MS mag daar gezien hun eigen marktaandeel best over klagen van mij.
28-07-2010, 13:53 door Anoniem
Door Zeurkool: @ Silver, Ik vind anders dat MS wel degelijk een punt heeft. Google en 100% markt in handen kan niet echt kloppen natuurlijk.
Google kan op die manier ook weer vette contracten met bedrijven sluiten mbt reclame. MS mag daar gezien hun eigen marktaandeel best over klagen van mij.

Je bent vergeten dat Microsoft Yahoo wilde overnemen?
28-07-2010, 13:56 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
28-07-2010, 14:06 door Zeurkool
Dat ben ik zeer zeker niet vergeten, maar het marktaandeel Google - Microsoft had met die MS- Yahoo deal ongeveer gelijk geweest, en dan was er nog geen sprake geweest van onjuiste/onevenredige/scheefgetrokken concurentie.
Je moet een en ander wel beetje in perspectief blijven zien.
28-07-2010, 15:22 door Anoniem
Wij vinden ook dat MS gelijk heeft!.

Chung Hui & Jorrit C
Sectrust.ams.osd/Crew
InfraGard
28-07-2010, 15:33 door Anoniem
Door Zeurkool: @ Silver, Ik vind anders dat MS wel degelijk een punt heeft. Google en 100% markt in handen kan niet echt kloppen natuurlijk.
Google kan op die manier ook weer vette contracten met bedrijven sluiten mbt reclame. MS mag daar gezien hun eigen marktaandeel best over klagen van mij.

Het sluit elkaar niet uit. Microsofts zorg is terecht, en is desondanks hypocriet omdat Microsoft geen moment zou aarzelen als ze zelf die 100% marktaandeel zouden kunnen krijgen, en dan zou Dave Heiner echt dat stukje niet hebben geschreven. Het is met andere woorden niet erg omdat 100% marktaandeel risico's met zich meebrengt, maar omdat het een concurrent is die het heeft. Niet verbazingwekkend dat dat tot klachten leidt, maar toch blijft het hypocriet.
28-07-2010, 15:40 door Anoniem
Door Zeurkool: Dat ben ik zeer zeker niet vergeten, maar het marktaandeel Google - Microsoft had met die MS- Yahoo deal ongeveer gelijk geweest, en dan was er nog geen sprake geweest van onjuiste/onevenredige/scheefgetrokken concurentie.
Je moet een en ander wel beetje in perspectief blijven zien.

Dat moet je anders zien. Microsoft heeft een miserabel klein marktaandeel in Japan. Microsoft heeft dus zelf gefaald en je kunt dus zeggen dat het er zelf voor hebben gezorgd dat deze situatie kon ontstaan.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.