Oorspronkelijk had Internet Explorer 8 de online privacy van gebruikers moeten beschermen, maar dat plan ging uiteindelijk niet door. Volgens de Wall Street Journal was Microsoft begin 2008 van plan om gebruikers een eenvoudige en effectieve manier te bieden om online tracking te voorkomen. Het idee was dat IE8 automatisch bekende tracking tools zou blokkeren, tenzij een gebruiker deze feature uitschakelde en bewust voor minder privacy koos. Dat zorgde voor een verhit debat binnen Microsoft, dat uiteindelijk gewonnen werd door de bestuurders die vonden dat automatische privacy voor consumenten slecht voor advertentie-inkomsten was.
De softwaregigant maakte de browser daarom zo dat gebruikers bewust voor de privacyinstellingen moeten kiezen. De meeste gebruikers weten echter niet eens dat deze instellingen er zijn, aldus privacy-expert Simon Davies, die door Microsoft was ingeschakeld bij het opstellen van de privacyplannen. Microsoft topman Brad Smith merkt op dat bij de ontwikkeling van IE8 werd gekeken naar een balans tussen privacy en de belangrijke rol die advertenties op het web spelen. Belangen die met elkaar conflicteren.
Lastig
In een online blogposting reageert Microsoft topman Dean Hachamovitch op het artikel van de Wall Street Journal. Volgens hem is online privacy lastig, omdat surfen op het web in principe een uitwisseling van informatie is. "Je browser geeft informatie op om informatie te verkrijgen. Die informatie kan je identificeren. Vaak wordt die informatie voor het gemak automatisch verstuurd, om zo de content op jou aan te passen."
Sommige technologieën helpen bij het monitoren van gebruikers, maar zijn ook essentieel om websites te laten functioneren, merkt Hachamovitch op. "Er is geen perfecte privacy feature." In sommige gevallen is het lastig om tracking en zinvolle webcontent te onderscheiden. "Uiteindelijk komt het erop neer dat mensen willen dat web werkt en dat hun privacy beschermd is."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.