Door Anoniem:
Gegevens over jouw MOBIEL niet over de persoon. Bedenk anders zelf een beveiliging die voorkomt dat mensen het geld waar ze hard voor werken in één keer kwijt kunnen zijn ( al dan niet tijdelijk )
Ik ben niet zo onder de indruk van dit argument. Als je ervoor zou zorgen dat niemand meer geld op kan nemen los je dat probleem ook op. Het gaat er m.i. om een oplossing die zo weinig mogelijk rompslomp met zich meebrengt en toch veilig is. Maar goed, laat ik meteen voorop stellen dat ik weinig problemen heb met dit systeem.
We krijgen een opleiding over bijna alles maar als het met beveiliging te maken heeft weten alleen de mensen die zelf verstand hebben van ICT e.d. hier wat over te vertellen maar dat kunnen we niet doen. Waarom niet? als iedereen uit zijn eigen persoonlijke ervaring en of kennis gaat lopen kletsen op de helpdesk krijgt iedereen een ander antwoord en kunnen mensen de volgende keer raar op kijken als iemand zegt... daar weten we niets van. Terwijl in een vorig gesprek je bent verteld wat het "ongeveer" volgens die persoon is . En gaande weg bij nieuwe ontwikkelingen leren we zelf ook meer zodat we mensen kunnen helpen.
Wanneer leren bedrijven nu eens dat het helemaal niet zo hoeft te zijn dat iedere helpdeskmedewerker alles weet? Waarom verbind je in zo'n geval iemand niet gewoon door met een medewerker die verstand van zaken heeft? Ik neem het jullie als helpdeskers niet kwalijk. Ik bel wel eens met de ING en behalve dat ze mij altijd vanalles aan willen smeren als ik ze bel heb ik geen klachten over de wijze van oplossen van mijn problemen, maar de manier waarop het systeem in elkaar zit is gewoon niet effectief voor vragen die net ietsje verder gaan dan gemiddeld. Dit probleem speelt zeker niet alleen bij de bank.
Je moet ook eens stil staan bij het feit wat er allemaal in een 06 en Emei nummer zit... niet veel. Het zijn alleen indentificatie gegevens die de provider sowieso al heeft! en de ING ook. Die nummers geef je toch zelf op of niet dan?
Ik heb nooit mijn emeinummer doorgegeven. Sterker nog, ik weet vrij zeker dat dat niet bekend is aangezien ik recent van simkaart ben veranderd en jullie dat blijkbaar niet door hebben gehad.
dus beide partijen hebben je al bij naam en adres in het systeem staan. Maar nu deze beveilingsmethode wordt gebruikt zijn we ineens weer allemaal bang dat de smsjes en de mails naar vrienden en familie bekent zijn bij de provider en de bank?... laat me niet lachen. Dan moet je ook geen gmail oid nemen. Die heeft alles ook letterlijk op hun hardeschijven staan.
Ik zie die angst nergens genoemd staan. Mocht die angst er zijn: je hebt natuurlijk gelijk dat die, voor wat de bank betreft, onterecht is. Ik vind deze beveiligingsroutine prima, maar het zou an sich wel netjes (en mijns inziens normaal) zijn geweest al ik bij invoering erover was geïnformeerd. Zeker als het via de provider zou gaan zou informeren natuurlijk helemaal moeten. In mijn geval maakt het dus blijkbaar niet zoveel uit, maar ik kan me voorstellen dat als iemand het van tevoren weet, deze z'n gedrag erop kan aanpassen. Maar dat is in het algemeen mijn kritiek op de ING. Of ze nu iets beter of slechter maken, in beide gevallen communiceren ze naar mijn mening onvoldoende.
En met name het EMEI nummer van een telefoon is gewoon uit een openbaar bestand te halen. Alleen je kan het natuurlijk niet als gewone consument overal maar uitlezen maar als je het nummer weet
http://www.nobbi.com/tacdb.php
dan kan je hier terecht. Met mijn telefoon werkt het namelijk gewoon zelf getest.
Die van mij is daar niet in te vinden ben ik bang. Maar als ik die site zie zie ik dat het om IMEI gaat en niet om EMEI (vaag dat ik mijn IMEI daar niet in kan vinden trouwens).
Gegevens zijn overal al bekent. Zou wel moeten anders kan je niets met je apparaat.
Nee, alleen de provider hoeft het in principe te weten.
En wees gerust de rest van de ECHT kwetsbare gegevens liggen in de handen van software ontwikkelaars zoals Apple (IOS) en Google(Android. Die horen het zo veilig mogelijk te maken.
Klopt.