image

Microsoft laat ernstig lek in Windows 2000 zitten

woensdag 11 augustus 2010, 13:52 door Redactie, 16 reacties

Tijdens de patchdinsdag van gisteren verscheen er een update voor een ernstig lek in SMB Server, maar het probleem wordt in Windows 2000 niet opgelost, terwijl er wel exploitcode publiek is. Net als Windows XP SP2, wordt Windows 2000 sinds 13 juli niet meer ondersteund. Beheerders krijgen dan ook het advies om poorten 139 en 445 voor legacy Windows 2000 systemen te blokkeren.

Reacties (16)
11-08-2010, 15:03 door Anoniem
EOL is EOL, ook bij Microsoft. Ik zie het probleem niet; als iemand per se 10 jaar oude software wil blijven gebruiken moet hij maar voor de gevolgen instaan.

Jammer alleen dat je bij MS niet vrijelijk kan opwaarderen naar nieuwere versies ;)
11-08-2010, 15:38 door Anoniem
Onverantwoord... Het is een fout in hun product, en dus ben je zolang er vele miljoenen gebruikers zijn iig ethisch en misschien wel juridisch verplicht dit te fixen.

A

ps, voor mijn Mercedes van 30 jaar oud kan ik ook nog steeds nieuwe onderdelen krijgen.
11-08-2010, 16:06 door SirDice
Door Anoniem: Onverantwoord... Het is een fout in hun product, en dus ben je zolang er vele miljoenen gebruikers zijn iig ethisch en misschien wel juridisch verplicht dit te fixen.
Wel deel van "End of Life" begrijp je niet?
11-08-2010, 16:22 door ej__
Door SirDice:
Door Anoniem: Onverantwoord... Het is een fout in hun product, en dus ben je zolang er vele miljoenen gebruikers zijn iig ethisch en misschien wel juridisch verplicht dit te fixen.
Wel deel van "End of Life" begrijp je niet?
Welk deel van leveringsplicht tot 10 jaar na EOL voor auto's begrijp jij niet? ;)
11-08-2010, 16:26 door Anoniem
Als Microsoft letterlijk End of Life wil doorvoeren moeten ze gewoon alle licenties ongeldig verklaren.

Nee, ik ken omgevingen genoeg waar het niet mogelijk of betaalbaar is om over te gaan naar server 2003 of hoger. Dat ze de desktopjes niet meer willen patchen is tot daar aan toe, maar servers vind ik echt te ver gaan.
11-08-2010, 16:28 door Anoniem
Door ej__:
Door SirDice:
Door Anoniem: Onverantwoord... Het is een fout in hun product, en dus ben je zolang er vele miljoenen gebruikers zijn iig ethisch en misschien wel juridisch verplicht dit te fixen.
Wel deel van "End of Life" begrijp je niet?
Welk deel van leveringsplicht tot 10 jaar na EOL voor auto's begrijp jij niet? ;)


Welk deel van het ontbreken van een leveringsverplichting na EOL van SOFTWARE (!!!) begrijp jij niet?

Wat is dat toch met ICT'ers en auto's..... compensatie drang voor een zeker klein lichaamsdeel?
11-08-2010, 17:32 door SirDice
Door Anoniem: Als Microsoft letterlijk End of Life wil doorvoeren moeten ze gewoon alle licenties ongeldig verklaren.
Als ze dat doen zijn de rapen echt gaar. Dat je geen ondersteuning meer krijgt betekend nog niet dat het product niet meer werkt.

Nee, ik ken omgevingen genoeg waar het niet mogelijk of betaalbaar is om over te gaan naar server 2003 of hoger. Dat ze de desktopjes niet meer willen patchen is tot daar aan toe, maar servers vind ik echt te ver gaan.
Goedkoop is duurkoop. Als je een dergelijke migratie niet kunt betalen heb je duidelijk de verkeerde keuze gemaakt in het verleden. Servers zijn meestal na zo'n 5 jaar volledig afgeschreven, als het na 10 jaar nog steeds draait wordt het toch echt tijd om dat spul te gaan vervangen.
11-08-2010, 17:36 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
11-08-2010, 17:59 door Anoniem
Door Anoniem: Onverantwoord... Het is een fout in hun product, en dus ben je zolang er vele miljoenen gebruikers zijn iig ethisch en misschien wel juridisch verplicht dit te fixen.

A

ps, voor mijn Mercedes van 30 jaar oud kan ik ook nog steeds nieuwe onderdelen krijgen.
Voor Windows kan je nog steeds onderdelen krijgen die stuk zijn door windows te herinstalleren (Onderdeel van je Merc stuk =Is gelijk aan= Bestand van windows stuk) maar als er 30 jaar na productie van jou merc een fabriek foutje zit, denk dan maar niet dat mercedes al die auto's gaat terug roepen want die auto's zijn EOF.
11-08-2010, 21:20 door Anoniem
Door Anoniem: Nee, ik ken omgevingen genoeg waar het niet mogelijk of betaalbaar is om over te gaan naar server 2003 of hoger.
Ik ken ze echt niet. Noem eens een voorbeeld ? Als die server zo belangrijk is dan moet er toch ook geld zijn om hem te vervangen of in ieder geval te upgraden naar een nieuwere versie.
11-08-2010, 22:15 door Anoniem
De patch is gewoon beschikbaar. Wel effe een contractje tekenen.
11-08-2010, 23:39 door Bitwiper
Door Anoniem: ps, voor mijn Mercedes van 30 jaar oud kan ik ook nog steeds nieuwe onderdelen krijgen.
Kopen bedoel je, en garandeert Mercedes dat? Ik geloof er niks van.

Bij software (in elk geval bij Microsoft) wil EOL zeggen dat er geen gratis updates meer worden verstrekt. Als je genoeg betaalt is nagenoeg alles te koop, dat geldt net zo goed voor (oude) auto's als voor software. Uit http://blogs.technet.com/b/education/archive/2009/11/10/windows-2000-end-of-life.aspx
Windows 2000

On July 13, 2010, Extended Support for Windows 2000 will end and this product will no longer receive assisted support or security updates from Microsoft. This affects all editions of Windows 2000, including Windows 2000 Professional, Windows 2000 Server, Windows 2000 Advanced Server and Windows 2000 Datacenter Server.

Self-help Online Support for Windows 2000 will be available for a minimum of 12 months after the product reaches the end of Extended Support. Self-Help Online Support includes public Knowledge Base articles, FAQs, troubleshooting tools, and is typically provided via http://support.microsoft.com/ and the Microsoft Download Center.

For Premier Support customers who anticipate they will not be able to complete their migration by this transition date and need additional support from Microsoft, Custom Support for Windows 2000 is also available for purchase.
Check die laatste regel...
12-08-2010, 09:27 door Anoniem
Natuurlijk, als je met dollars wappert willen ze zelfs Windows 95 voor je patchen.

Wat ik eerder probeerde aan te geven is dat End of Life een misplaatste term is, omdat het een End of Extended Supported Life (of zo) is. Windows 2000 is niet dood. Een letterlijke End of Life zou een doodverklaring zijn en dus zou je het niet meer kunnen gebruiken. Ofwel de licentie vervalt. Vervolgens komt het op sites waarvan je het gratis kan downloaden, net zoals de spellen van vroeger.

SirDice vergeet dat vroeger Windows 2000 zeker niet goedkoop was. Natuurlijk zou je in theorie al je spullen netjes moeten afschrijven en vervangen en voor bedrijven die winst maken is dat geen probleem. Bedrijven die lui of gierig zijn snijden zich nu min of meer in de vingers. Maar de stichtingen, schooltjes, kleine ondernemers... die mensen hebben er simpelweg geen geld voor.

Zoals altijd is er weer geen enkel probleem als je maar geld hebt. Jammer. Toch maar Linux dan?
12-08-2010, 10:54 door SirDice
Door Anoniem: Maar de stichtingen, schooltjes, kleine ondernemers... die mensen hebben er simpelweg geen geld voor.
Wat betreft scholen:
http://www.microsoft.com/belux/nl/education/page/lager/Licenties.aspx
12-08-2010, 20:33 door Anoniem
@SirDice

Inderdaad, de hardware zal toch een keer afgeschreven moeten worden en de schoollicenties kosten wel heel erg weinig. Voor andere armlastige organisaties zou je eens moeten kijken wat je echt nodig hebt, als het alleen een file- en printserver is voor een paar mensen, voldoet een gemiddelde/oudere pc met een share ook echt wel.
13-08-2010, 13:12 door Bitwiper
Door Anoniem: Toch maar Linux dan?
Mijn credo: Windows voor zaken die Windows goed doet, Linux voor zaken die Linux goed doet, FreeBSD... etc.

Windows vs Linux is een onzindiscussie, er rijden niet voor niets ook andere auto's dan VW Golfjes op de weg. Als je ergens snel wilt zijn kun je een hok met 400pk en dikke sloffen kopen maar daarmee gaan de meeste mensen geen stoeptegels halen bij een tuincentrum.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.