De behulpzaamheid van mensen is de voornaamste reden dat social engineers erin slagen om wachtwoorden en andere vertrouwelijke gegevens bij slachtoffers te ontfutselen. Dat zegt Chris Hadnagy van Offensive Security. Het beveiligingsbedrijf organiseerde tijdens de Defcon hackerconferentie een social engineering wedstrijd, waarbij onder ander BP allerlei informatie lekte. De angst voor social engineering is zo groot dat de FBI Hadnagy over de wedstrijd belde.
"De menselijke factor blijft onveranderd. Mensen vertrouwen andere mensen, met name als er om hulp gevraagd wordt", aldus Hadnagy. Tijdens de Defcon wedstrijd was met name de vraag "Kunt u me alstublieft hiermee helpen?" erg succesvol. Hadnagy noemt het de menselijke kwetsbaarheid, die nog steeds hetzelfde is. "Er is een inherent verlangen bij mensen om andere mensen te helpen. Dat is positief, maar er wordt wel misbruik van gemaakt."
Vrouwen
Volgens Hadnagy zijn mensen wel bewuster geworden van zaken zoals phishing en andere scams, maar missen we de dingen die onder onze neus plaatsvinden. Social engineering vindt zowel online als offline plaats. "Elke dag stelen mensen bedrijfsgeheimen uit het afval en via meer directe methoden." Het gaat dan om het zich voordoen als een helpdeskmedewerker of het achterlaten van USB-sticks en CD's met malware.
Bedrijven die zich tegen dit soort aanvallen willen wapenen moeten meer in trainingen en voorlichting investeren. "Bedrijven verspreiden wel posters, maar ze maken het niet persoonlijk." Slechts één van de deelnemers aan de wedstrijd was een vrouw. Hadnagy hoopt dat dat er volgend jaar meer zullen zijn. "Ik denk dat ze beter in social engineering zijn. Met name als het een man aan de telefoon is en een vrouw vraagt "Kun je me hiermee helpen?" Welke man zegt daar nee tegen?"
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.