Vier van de vijf OV-bedrijven voldoen niet aan verzoeken om inzage in verzamelde persoonsgegevens te geven. Dat blijkt uit onderzoek van Jan-Jaap Oerlemans, onderzoeker aan de Universiteit van Leiden. Oerlemans had op 20 juli van dit jaar bij Trans Link Systems (TLS), NS, RET, Veolia, GVB en Connexxion een inzageverzoek van zijn persoonsgegevens ingediend. TLS en de NS voldeden aan het verzoek, wat niet geldt voor de vier andere OV-bedrijven
"Natuurlijk werd geen dag later dan de wettelijke termijn van een maand aan mijn verzoek door TLS voldaan, maar het overzicht was zeer volledig. Het bevatte voor mij geen schokkende gegevens. TLS verwerkt NAW-gegevens, pasfoto, geboortedatum, geslacht, kaartnummer, gegevens omtrent de kaart, transactiegegevens, gegevens over het gebruik van kaartservices en klachten en informatieverzoeken. Toch wordt je wel met je neus op de feiten gedrukt als je ziet dat elk in- en uit-checkmoment wordt vastgelegd met daarbij de plaats, datum en tijdstip en met welk vervoersmiddel je gereisd hebt", zo laat Oerlemans weten.
"Voor mij betekende het overzicht een bijlage van 4 kantjes en dat was alleen nog maar van mijn reisgedrag van maart tot en met juni 2010. Als je bedenkt dat sommige OV-bedrijven niet uitsluiten dat deze gegevens verwerkt mogen worden voor reclamedoeleinden dan geeft dat toch een gevoel van onbehagen." Ook de NS stuurde Oerlemans een "keurige brief".
Verantwoordelijkheid
De RET liet echter weten dat het geen persoonsgegevens van OV-Chipkaarthouders beheert en dat alleen TLS dit doet. "Volgens mij is dat onzin. In het privacyreglement staat dat: De persoonsgegevens en de reisgegevens die de RET verkrijgt indien u reist met een persoonlijke OV-chipkaart met persoonsgebonden RET-reisproduct worden door de RET vastgelegd en verwerkt voor het op juiste wijze uitvoeren en afwikkelen van de vervoersovereenkomst", aldus Oerlemans.
Ook Veolia zegt niet voor de verwerking van persoonsgegevens verantwoordelijk te zijn. Van GVB ontving de onderzoeker wel een brief, maar ontbrak de bijlage met een overzicht van transacties. Connexxion reageerde helemaal niet op de aangetekende brief en fax van Oerlemans.
Wetgeving
De onderzoeker concludeert dat vier van de vijf OV-bedrijven de wet aan hun laars lappen, aangezien het inzageverzoek in artikel 35 Wet bescherming persoonsgegevens verankerd ligt. "Door uitoefening van dit recht weet ik welke gegevens over mij verwerkt worden door OV-bedrijven door het gebruik van mijn studenten OV-chipkaart. Alleen op die manier kan ik zelf nagaan welke gegevens over mij worden verwerkt. Dit is relevant in het kader van het handhavingsverzoek van februari dit jaar, waarin ik samen met andere belanghebbenden stel dat OV-bedrijven onze gegevens op onrechtmatige gronden verwerken."
Oerlemans zegt dat hij nu opnieuw een bemiddelingsverzoek bij het CBP moet indienen. "Zodat de bedrijven die niet voldaan hebben aan mijn verzoek alsnog een overzicht van persoonsgegevens verstrekken. Ik vind het een schande dat het zoveel tijd en moeite kost om mijn rechten te kunnen uitoefenen."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.