image

Column: De veiligheid voorbij (deel1)

vrijdag 1 oktober 2010, 14:55 door Peter Rietveld, 4 reacties

Het rommelt bij Justitie. Lege kas, hoge werkdruk, ICT-gedonder en fout op fout in rechtszaken. Over het ICT-gedonder in deel twee meer. Nu eerst iets over de rechters, de burgers, de bezuinigingen en de kwaliteit van onze rechtspraak. Om het gerommel te verbeteren is Justitie op zoek naar geld, en gebruikt steeds meer het ‘profijtbeginsel’; hogere boetes, meer plukze, meer boetes in plaats van andere straffen. De hoogte voor een snelheidsboete wordt niet meer bepaald door de ernst van de zaak, maar door financiële nood bij Justitie.

Een ambtelijke commissie moest april dit jaar al een bezuiniging van 2 miljard op een begroting van 10,3 miljard vinden. “Het is de werkgroep gebleken dat een algemene bezuiniging zonder daarin nadere keuzes te maken (overal 20% af) het risico oplevert dat het niveau van de veiligheidszorg dat bereikt is met de extra inzet over een langere periode al snel teniet wordt gedaan”. Om toch de doelen te bereiken stelde de commissie onder meer voor om vrijwilligers in te schakelen op lokaal niveau. Bijvoorbeeld als onderdeel van een sociale dienstplicht. Ook is gekeken of de Koninklijke Marechaussee voor opsporingstaken ingezet zou kunnen worden, en waar er taken naar gemeentes en particuliere instellingen ‘overgeheveld’ konden worden.

Overhevelen is niet hetzelfde als bezuinigen. De kosten komen dan immers alleen uit een ander potje. En ook dat andere potje moet door dezelfde burgers gevuld worden. Ook de inzet van ‘sociaal dienstplichtigen’ als gratis personeel is een uitvlucht; een dergelijk programma bestaat niet, en het is nogal de vraag of jongelui zonder startkwalificatie op de arbeidsmarkt wel voldoende kwaliteit in huis hebben om Justitie te helpen. Natuurlijk rouleren er voorstellen om sociale dienstplicht in te voeren voor álle jongeren. Maar daar staan de werkgevers dan weer niet zo om te springen denk ik. De toestroom aan jongeren op de arbeidsmarkt wordt toch al steeds dunner.

De vergezochtheid van de voorstellen laat zien dat de commissie er gewoon niet uit kwam. Dat is helemaal geen schande. Justitie is de afgelopen jaren al behoorlijk uitgekleed door een bombardement van extra taken en minder geld. Het niveau is op dit moment dan ook zeer bedenkelijk .

De situatie is bar en boos. Vonnissen worden voor de zaak alvast geschreven door de griffier, de rechter krijgt een uurtje om een dossier van 1000 pagina’s te lezen, en in meervoudige kamers verdelen de rechters onderling de zaken, waardoor het doel van de meervoudige kamer vervalt. Daarnaast zijn er al tal van taken en bevoegdheden omlaag overgedragen, zodat politierechters zwaardere zaken mogen behandelen en lichtere zaken door het OM afgehandeld worden. Nu is het OM geen rechter, en omdat zij rechtstreeks onder de verantwoordelijkheid van de minister valt géén onafhankelijk orgaan. In het ergste geval kan de minister middels een aanwijzing het OM een bepaalde straf laten opleggen. Een vooruitzicht waar ik met de politieke geldingsdrang die het veiligheidsdossier bepaald, niet vrolijk van word. De partijen in een rechtszaak krijgen steeds minder kans om gehoord te worden, waarmee de uitspraak een loterij wordt. In deze organisatie, die al jaren onder zware druk staat, moet nu nog een keer heel veel veranderen.

De gouden driehoek geldt ook de overheid; als de hoeveelheid taken niet afneemt maar het budget wél, daalt de kwaliteit. En als er dan nóg meer taken bij komen, gaat de kwaliteit nog verder omlaag. Misstanden en dwalingen van onze rechterlijke macht worden nu nog als “incident” afgedaan, en zo mogelijk met de mantel der liefde bedekt. Het gaat echter om structurele bedrijfsongevallen met een banale oorzaak: een overbelaste organisatie.

Op dit moment hangt de rechtstaat af van de onbezoldigde inzet in privétijd van justitiepersoneel; als er iets goed gaat is het bijzonderder dan als er iets fout gaat. De komende jaren gaat bovengemiddeld veel van het rechtbankpersoneel met pensioen en vervanging met vergelijkbare kwaliteit is nu al een schier onmogelijke opgave. Met de kaasschaaf die nu over salaris en pensioenrechten heengaat, wordt het vooruitzicht zo mogelijk nog somberder. Een mogelijke uitwijk door de inzet van externen wordt bestuurlijk afgesneden, maar zal er in de praktijk toch van komen. Straks komen ook de rechters van een detacheerder.

Een minister is in feite een soort directeur, en we hebben hier een directie die de BV Rijksoverheid met steeds nieuwe taken en aandachtsgebieden blijft opzadelen, zonder zich af te vragen wat dit met de productiecapaciteit doet. Bovendien regent het nieuwe regels uit Brussel. Wat er bij onze directie maar niet in wil is de ijzeren wet: nieuwe wetgeving = nieuwe taken. En de eerste afgeleide: minder geld = minder taken. Zo niet: dan minder kwaliteit.

Nieuwe taken zonder nieuwe uitvoeringscapaciteit leidt tot lagere kwaliteit. Nu kun je wel heel gemakkelijk zeggen ‘dat die ambtenaren dan maar harder moeten werken’, maar dat is een flauwe. Ten eerste: welk inspirerend leiderschap zal ze daartoe brengen? Ten tweede: sommigen ambtenaren zullen er nog wel een schepje bovenop kunnen doen, maar harder werken is zelden hetzelfde als beter werken. Na een uurtje of 50, 60 per week ga je toch significant meer fouten maken. En bij de rechtbank betekent dit: foute uitspraken. Justitie gaat dus nog verder het hellend vlak op. De maatschappij eist een foutloze rechtspraak, de overheid levert dit bij lange na niet en haalt de schouders op bij het volgende ‘incident’.

De snelste manier om het vertrouwen in de overheid te verliezen, is het aanspannen van een rechtszaak. Gegeven dat er tegen de twee miljoen zaken per jaar zijn, is de kans voor iedere burger om geconfronteerd te worden met een gerechtelijke dwaling behoorlijk groot. 95% van die twee miljoen zaken zijn civiel, en juist in deze lopendebandzaken gebeuren de meeste ongelukken. Het zijn kleine zaken, vanuit Justitie bezien, maar belangrijk voor de betrokkenen. De grote drama’s zijn dus niet zo snel te vinden in vrijspraak voor schuldigen, zitten voor onschuldigen, en andere publicitaire rampen, zoals proefverlof voor de verkeerde TBS-er, maar de ervaring bij gewone burgers dat hun rechten niet gewaarborgd worden door de overheid. En laat dat nu net de bestaansgrond van de overheid zijn, het beschermen van de burger.

volgende week deel 2 van deze column.

Door Peter Rietveld, Senior Security consultant bij Traxion - The Identity Management Specialists -

Laatste 10 columns


Meer columns van Peter Rietveld.
Reacties (4)
01-10-2010, 17:50 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
01-10-2010, 18:00 door Anoniem
En de oplossing van dit kabinet (Rutte I): Minder ambtenaren.
Daar worden alle problemen van de overheid mee opgelost, en een groot deel van de bezuiniging door gefinancieerd.

Misschien dat dit kabinet eens bij zichzelf moet beginnen.
Ze willen wel bezuinigen op het aantal raadsleden, proviciale staten leden, (en als gevolg daarvan Eerste Kamer leden),
Maar hoe staat het met de Tweede kamer leden?

Waarom geven de ministers en de Tweede Kamer leden niet het goede voorbeeld, door bv:
- 50 Tweede Kamer leden minder
- Een modaal (of modaal + 10%) salaris gebaseerd op een 40-urige werkweek. Overuren worden niet vergoed.
- 20 vakantie dagen per jaar. geen adv, geen overwerk.
- Reiskosten vergoeding op basis van een OV-kaart (woon-werk). Mochten ze niet op tijd op hun werk komen, verhuizen ze maar of zorgen voor een werkend OV-systeem.
- Geen politiebegeleiding bij files. En ook geen helikopter als hun afspraken te krap gepland worden.


Als argument zullen ze nu aanvoeren, dat er topambtenaren meer verdienen. Die mogen daarna ook gekort worden.
Een tweede argiment zal zijn dat ze teveel werk hebben. Verminder dan het werk maar. Minder met de details bemoeien, en meer op de grote lijnen sturen. Niet de waan vand e dag volgen, en prioriteren.
Het monster/moloch dat nu in Den Haag heerst (en dan bedoel ik niet Wilders, maar politici in het algemeen) hebben de politici zelf gecreeerd. Zij zijn dan ook de enigen dit dit monster kunnen verslaan.
04-10-2010, 08:23 door Silver
Peter, heb je ook concrete voorbeelden van die extra taken waar de politie nu voor ingezet wordt maar voorheen niet? In mijn optiek is het probleem namelijk eerder een kwestie van verkeerde (of conflicterende) prioriteiten stellen.

Afgelopen maand werd in alle kranten het faillissement van de diverse korpsen aangekondigd; inderdaad vanwege het inkrimpen van het budget. Wat mij vervolgens hoofdpijn bezorgde is het bericht dat 30.000 (!!!!) agenten ingezet gaan worden tegen 'mensen die zich laten afleiden tijdens het rijden'. In die zelfde week werd bekend gemaakt dat de boetes 15% omhoog gaan, en een week later dat alle agenten zich nu echt moeten gaan houden aan een bonnenquota - op straffe van salarisbevriezing.

Je kunt me veel wijsmaken, maar je moet toch wel echt blind zijn om uit deze gebeurtenissen niet de conclusie te trekken dat dit nog iets met verkeersveiligheid te maken heeft. Verkeersveiligheid handhaven is voor de politie geen nieuwe taak, maar wel een die de laatste jaren steeds meer de boventoon voert. Is de situatie op de wegen soms gevaarlijker geworden? Neen. Wel lucratiever.

Politie en Justitie zouden zich eens meer moeten richten op de taken waarvoor zij oorspronkelijk opgericht zijn: Het opsporen en vervolgen van criminelen - en dus NIET de marginale verkeersovertreder, ook al doen zij nog zo hun best om hen als crimineel te bestempelen. Reduceer het politie bestel rondom verkeersveiligheid naar 10% van wat zij nu is, en stop alle vrijgekomen middelen eens in recherche en het blauw op straat. Het zou mij hogelijk verbazen als dit niet de zaken volledig zou omkeren.
05-10-2010, 15:10 door Anoniem
Wat een rot zooitje is het in mijn land geworden
alleen de zakkenvullers , de heren rechters en de slechtte advocaten en andere zogenaamde hulpburo's { nationale ombudsman b.v. Altyd het smoesje van "daar mogen wij niets tegen doen stel u prodeo advocaat in ] Die nog grotere oplichters zijn. Zij worden door de overheid vergoed met nada !!! heel slecht betaald, MMMMAAAR zij aanvaarden de zaak wel om vervolgens niets meer te doen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.