image

IE6-verslaving belemmert Windows 7 overstap

vrijdag 29 oktober 2010, 14:07 door Redactie, 13 reacties

Bedrijven die aan Internet Explorer 6 verslaafd zijn hebben moeite om op Windows 7 over stappen, aldus marktvorser Gartner. Veel ondernemingen werken met IE6-specifieke applicaties, aldus analist Michael Silver. "Microsoft laat liever de niet-standaard browser technologie achter zich", zo merkt hij op.

Door de compatibiliteitsproblemen met IE6, zal tenminste twintig procent van de bedrijven langer nodig hebben voor of meer uitgeven aan de migratie naar Windows 7. "Microsoft moet alle mogelijkheden verkennen die de overstap van IE6 kunnen vereenvoudigen." Volgens cijfers van Net Applications heeft de negen jaar oude browser nog altijd een marktaandeel van 15,6%, waarmee het op IE8 en Firefox 3.6 na, de meest gebruikte browser ter wereld is.

Virtualisatie
Bedrijven bevinden zich in een lastige situatie, aangezien veel commerciële en zelfontwikkelde software, alleen met IE6 werkt. Bedrijven met IE6 vertelden Gartner dat 40% van hun zelfontwikkelde browser-afhankelijke applicaties niet op IE8 werkt, dat standaard met Windows 7 wordt geleverd. Of bedrijven moeten hun applicaties upgraden, of Windows XP blijven gebruiken, dat tot april 2014 op ondersteuning van Microsoft kan rekenen.

Een mogelijke oplossing is het virtualiseren van IE6, zodat het ook op Windows 7 werkt, maar volgens Microsoft is dit in strijd met de licentieovereenkomst. "Het is ironisch dat Microsoft tegen methoden is die bedrijven helpen om sneller op Windows 7 over te stappen", aldus Silver. "Microsoft moet meer doen om bedrijven met hun IE6-problemen te helpen, die Microsoft mede heeft veroorzaakt."

Reacties (13)
29-10-2010, 14:16 door SirDice
De compatibility view van IE8 kan ook uitkomst bieden. Vaak is dat al voldoende.

"Microsoft moet meer doen om bedrijven met hun IE6-problemen te helpen, die Microsoft mede heeft veroorzaakt."
Nee, het zijn die bedrijven zelf geweest die iets hebben gemaakt wat alleen op IE6 werkt. Microsoft heeft niemand gedwongen om dat te doen. IE7 is inmiddels ook alweer 4 jaar oud. Men had dus al vrij lang geleden kunnen bedenken dat de ondersteuning van IE6 gaat stoppen. Maar zoals gebruikelijk gaat men er pas iets aan doen als de ondersteuning helemaal gestopt is en ze geen kant meer op kunnen. Voortschrijdend inzicht m.b.t. ICT is bij de meeste bedrijven ver te zoeken.
29-10-2010, 14:22 door Anoniem
Helemaal mee eens SirDice. Gebrek aan lifecycle management en het meegaan met de technology om geld te besparen is de werkelijke reden achter de huidige problematiek. Daar heet MS niets mee van doen.
29-10-2010, 14:31 door Anoniem
"IE6-verslaving belemmert Windows 7 overstap"

Is een Windows 7 overstap een doel op zich ? Ik mis enige onderbouwing van Gartner waarom bedrijven die overstap zouden moeten maken, en waarom bedrijven dit dus niet zouden moeten belemmeren. Gartner brengt het bijna als een wetmatigheid dat bedrijven Windows 7 zouden moeten gaan gebruiken, zonder in te gaan op de added value van deze migratie.
29-10-2010, 14:35 door Mysterio
Daarnaast zijn de meeste problemen voor een beetje ontwikkelaar vrij eenvoudig op te lossen. Het is best goed als er wat druk komt op vernieuwing binnen bedrijven.
29-10-2010, 14:37 door Anoniem
Door SirDice: De compatibility view van IE8 kan ook uitkomst bieden. Vaak is dat al voldoende.

"Microsoft moet meer doen om bedrijven met hun IE6-problemen te helpen, die Microsoft mede heeft veroorzaakt."
Nee, het zijn die bedrijven zelf geweest die iets hebben gemaakt wat alleen op IE6 werkt. Microsoft heeft niemand gedwongen om dat te doen. IE7 is inmiddels ook alweer 4 jaar oud. Men had dus al vrij lang geleden kunnen bedenken dat de ondersteuning van IE6 gaat stoppen. Maar zoals gebruikelijk gaat men er pas iets aan doen als de ondersteuning helemaal gestopt is en ze geen kant meer op kunnen. Voortschrijdend inzicht m.b.t. ICT is bij de meeste bedrijven ver te zoeken.

Volkomen met je eens, maar wat ik vind dat Microsoft wel verweten kan worden is dat ze een Browser hebben gemonopoliseerd die zich niet aan de web standaarden wenste te houden. Dat heeft er uiteraard tot geleid dat bedrijven (foutief) webapplicaties hebben ontwikkeld die alleen correcte werken op IE6. Backwards-compatbility bieden vind ik toch ook een taak van de ontwikkelaar van een browser. Zo had IE7 dus geen compatibility mode. Mijn conclusie is dus dat Microsoft wel degelijk medeverantwoordelijk is voor (het in stand houden van) deze perikelen.
29-10-2010, 14:46 door [Account Verwijderd]
Door SirDice: De compatibility view van IE8 kan ook uitkomst bieden. Vaak is dat al voldoende.

"Microsoft moet meer doen om bedrijven met hun IE6-problemen te helpen, die Microsoft mede heeft veroorzaakt."
Nee, het zijn die bedrijven zelf geweest die iets hebben gemaakt wat alleen op IE6 werkt. Microsoft heeft niemand gedwongen om dat te doen. IE7 is inmiddels ook alweer 4 jaar oud. Men had dus al vrij lang geleden kunnen bedenken dat de ondersteuning van IE6 gaat stoppen. Maar zoals gebruikelijk gaat men er pas iets aan doen als de ondersteuning helemaal gestopt is en ze geen kant meer op kunnen. Voortschrijdend inzicht m.b.t. ICT is bij de meeste bedrijven ver te zoeken.

Helemaal mee eens maar dit is ook belachelijk:
Een mogelijke oplossing is het virtualiseren van IE6, zodat het ook op Windows 7 werkt, maar volgens Microsoft is dit in strijd met de licentieovereenkomst.

Microsoft heeft speciaal de XP Mode ontwikkeld zodat bedrijven oude applicaties kunnen virtualiseren, en gaat het vervolgens verbieden?!
29-10-2010, 15:16 door Anoniem
Door Anoniem: "IE6-verslaving belemmert Windows 7 overstap"

Is een Windows 7 overstap een doel op zich ? Ik mis enige onderbouwing van Gartner waarom bedrijven die overstap zouden moeten maken, en waarom bedrijven dit dus niet zouden moeten belemmeren. Gartner brengt het bijna als een wetmatigheid dat bedrijven Windows 7 zouden moeten gaan gebruiken, zonder in te gaan op de added value van deze migratie.
Onder andere omdat de support voor Windows XP verloopt in de niet al te verre toekomst.

Door Donenzone:
Een mogelijke oplossing is het virtualiseren van IE6, zodat het ook op Windows 7 werkt, maar volgens Microsoft is dit in strijd met de licentieovereenkomst.

Microsoft heeft speciaal de XP Mode ontwikkeld zodat bedrijven oude applicaties kunnen virtualiseren, en gaat het vervolgens verbieden?!
Hier wordt (vermoed ik) gedoeld op 'eigen' oplossingen.
29-10-2010, 15:28 door SirDice
Door Anoniem: "IE6-verslaving belemmert Windows 7 overstap"

Is een Windows 7 overstap een doel op zich ? Ik mis enige onderbouwing van Gartner waarom bedrijven die overstap zouden moeten maken, en waarom bedrijven dit dus niet zouden moeten belemmeren. Gartner brengt het bijna als een wetmatigheid dat bedrijven Windows 7 zouden moeten gaan gebruiken, zonder in te gaan op de added value van deze migratie.
De "added value" is support. XP is bijna End-of-Life, dat betekend geen security patches en geen support meer. Dat is de onderbouwing voor een overstap. Zo'n overstap heeft best wat voeten in de aarde dus die 4 jaar dat XP nog ondersteund wordt heb je hard nodig.
29-10-2010, 15:35 door Skizmo
IE6 heeft er niets mee te maken. Het grote probleem is de overstap van het ene OS naar het andere. Het is een HELSE klus om een heel bedrijf van XP naar W7 over te laten stappen. En dan heb ik het niet over de daadwerkelijke installatie, maar het voor onderzoek om te kijken of bepaalde software nog wel werkt op het nieuwe OS. Dit is deels het gevolg van het feit dat MS bij ieder nieuw OS alles veranderd, terwijl ze aan de andere kant 3rd party ontwikkelaars dwingen software voor een specifiek OS te maken.
29-10-2010, 15:48 door Mysterio
Klopt, het is een helse klus, maar zoverre doen programma's het verrassend goed. Ik had meer problemen verwacht eigenlijk. De grootste uitdaging zit h'm in het uitleggen van de niet zo handige computergebruikers dat ze vanaf nu ergens anders moeten klikken.
29-10-2010, 16:07 door Anoniem
Als M$ in IE9 nou een bedrijfslaag maakt voor IE6 dan is het probleem toch opgelost
29-10-2010, 16:54 door Anoniem
Door SirDice:
"Microsoft moet meer doen om bedrijven met hun IE6-problemen te helpen, die Microsoft mede heeft veroorzaakt."
Nee, het zijn die bedrijven zelf geweest die iets hebben gemaakt wat alleen op IE6 werkt. Microsoft heeft niemand gedwongen om dat te doen.
Er staat dat Microsoft de problemen mede heeft veroorzaakt, niet dat ze het alleen hebben gedaan. De combinatie van marktaandeel en eigen "standaards" heeft wel degelijk de markt een kant opgestuurd. Ontwikkelen voor twee botsende standaards is aanzienlijk duurder gebleken dan ontwikkelen voor een van de twee, de hoge kosten leverden hoge druk op om alleen voor het grootste marktaandeel te gaan. Daarmee rust er wel degelijk verantwoordelijkheid bij Microsoft. Als de compatibility view van IE8/9 functioneel is dan nemen ze die verantwoordelijkheid trouwens ook.
Maar zoals gebruikelijk gaat men er pas iets aan doen als de ondersteuning helemaal gestopt is en ze geen kant meer op kunnen. Voortschrijdend inzicht m.b.t. ICT is bij de meeste bedrijven ver te zoeken.
Zo'n oud inzicht kan alleen maar voortschrijdend zijn als we tegelijk even hard achteruit schrijden. Dat is ook zo, nieuwe generaties zien oudere technologie en werkwijzen als archaïsch en achterhaald, maar wijzen daarbij vaak ook wijsheden af die in de nieuwe omstandigheden ook volop gelden. Om vervolgens via "voortschrijdend inzicht" moeizaam het wiel opnieuw uit te vinden. We hebben duidelijk onze beperkingen ;-).
31-10-2010, 17:35 door Anoniem
KLM maakt intern ook gebruik van IE6.
Stuur allemaal svp een berichtje naar KLM dat ze daar wat aan moeten doen, want naar haar eigen developers luisteren ze niet.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.