Veel consumenten weten niet dat het abonnement op hun virusscanner verloopt of al verlopen is, zo meldt beveiligingsaanbieder GFI software, dat ruim 1100 Britse consumenten liet ondervragen. Veertig procent is van plan om het abonnement op de beveiligingssoftware niet te verlengen als dat afloopt, terwijl twintig procent het abonnement bewust al heeft laten verlopen.
35% is er niet eens mee bekend dat het abonnement op de software kan verlopen, of dat dit mogelijk al het geval is. Vijftien procent verlengt het abonnement niet omdat dit te lastig over vervelend is. "Consumenten blijven investeren in beveiligingssoftware die vaker updates en betere bescherming dan gratis anti-virus alternatieven bieden, maar er is een duidelijke beweging zichtbaar weg van de kosten, complexiteit en moeite om de bestaande anti-virus software elk jaar te verlengen", zegt CEO Walter Scott.
Winkel
De manier waarop consumenten hun virusscanner kopen is ook veranderd. Bijna 82% koopt de software online, zowel verpakte versies als online downloads. Slechts 6,4% koopt de software in een fysieke winkel, terwijl 2,6% de vooraf geinstalleerde virusscanner op een nieuwe pc houdt. Verder zou veertig procent van de ondervraagde consumenten hun bestaande virusscanner willen omruilen voor een programma dat levenslang geldig is en waarbij men één keer een bedrag betaalt.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.