De Noorse browserbouwer Opera heeft een nieuwe versie geïntroduceerd, die gebruikers de keuze geeft of ze "stiekem" patches willen ontvangen. Via de keuze kunnen gebruikers niet alleen geheel automatisch de browser laten bijwerken, maar ook geinstalleerde extensies, die ook nieuw in Opera 11 zijn. Hoewel Opera 11 net uit is, is een Adblocker, net als bij Firefox en Chrome, inmiddels de populairste extensie.
Google heeft met Chrome laten zien hoe effectief het is om automatisch updates te installeren, zonder dat de eindgebruiker hiervan weet of toestemming voor moet geven. Nu is niet iedereen van dit model gecharmeerd, maar de oplossing van Opera lijkt aan beide kanten tegemoet te komen. Gebruikers hebben namelijk de keuze om het "stiekem" patchen in te schakelen.
Een andere verbetering is een "verbeterde adresbalk", die via een gekleurde balk de kwaliteit van de gebruikte encryptie laat zien. Verder kunnen gebruiker nu kiezen welke cookies ze willen accepteren en welke niet, waarbij men verschillende instellingen voor verschillende servers kan instellen. Opera 11 downloaden kan via deze pagina. Op dit moment heeft Opera een marktaandeel van zo'n 2,2%.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.