Nederland zorgde eind 2010 samen met de VS, Japan, Zweden, Frankrijk en de Filipijnen voor de meeste klikfraude op internet. Het percentage klikfraude betrof in het vierde kwartaal 19,1%, zo becijferde het Amerikaanse bedrijf Click Forensics, dat verkeer analyseerde van meer dan 300 advertentienetwerken.
Hoewel de meting van het derde kwartaal in 2010 met 22,3 procent iets hoger was, blijkt het 'Malware Lab' van Click Forensics een nieuw soort malware te hebben ontdekt dat klikfraude efficiënter maakt. Het geavanceerde stukje malware zorgt ervoor dat elke tien tot vijftien minuten zich een 'pop-up' of 'pop-under' voordoet, die vervolgens de impressie wekt dat er vaak op een advertentie wordt geklikt.
"Terwijl het percentage klikfraude afneemt, zagen we een nieuwe zwendel verschijnen voor het weergeven van advertenties" aldus directeur Paul Pellman. "We onderzoeken de malware, maar uit de eerste resultaten blijkt dat het om fraude gaat om het aantal impressies op te blazen."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.