De nieuwe manier van adverteren op Facebook wordt bekritiseerd door privacyvoorvechters. Bedrijven kunnen sinds kort advertenties uit naam van gebruikers plaatsen die een product met "vind ik leuk" hebben gemarkeerd. Vrienden van deze gebruikers kunnen vervolgens een reclame verwachten in hun scherm, waar deze gebruiker het product aanprijst.
Deze 'Sponsored Stories' vallen bij veel internetjuristen in het verkeerde keelgat. Zo ook bij Kevin Bankston, senior advocaat van de Electronic Frontier Foundation. Hij zegt dat Facebook hiermee niet de privacy schaadt van gebruikers, maar wel misbruik maakt van hun vertrouwen. "Er moet een opt-out functie bij komen" aldus Bankston. Andere privacyexperts zeggen dat deze functie niet zoveel om handen heeft wat betreft privacy als eerdere functies, zoals de incheck-applicatie Facebook Places, die laat zien waar gebruikers zich op dat moment bevinden.
Facebook laat via woordvoerder Brandon McCormick weten dat het gebruik van profielen in combinatie met reclame juist gemakkelijker is. "We pakken op wat er gebeurt in je nieuwsfeed en geven dit opnieuw uit, zodat het makkelijker is voor jouw vrienden om te zien. Het is een andere manier voor vrienden om vrienden te laten zien wat zij aanraden." McCormick legt wel nadruk op het feit dat de "Sponsored Story" dezelfde privacyinstellingen krijgt als de originele inhoud en alleen wordt gebruikt binnen een specifieke groep vrienden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.