Heb jij een uitdagende vraag over beveiliging, recht en privacy, stel hem aan ICT-jurist Arnoud Engelfriet en maak kans op zijn boek
"De wet op internet".
Arnoud is van alle markten thuis, maar vindt vooral in technische / hacking vragen een uitdaging. Vragen over licenties worden niet behandeld, aangezien die geen raakvlak met beveiliging hebben. De Juridische vraag is een rubriek op Security.nl, waar wetgeving en security centraal staan. Elk kwartaal kiest Arnoud de meest creatieve vraag, die dan zijn boek zal ontvangen.
Vraag: Wij leveren een online backupdienst. Een klant heeft data van zijn klanten bij ons opgeslagen. Dat is op zich prima, maar nu maken zijn klanten zich zorgen dat wij die back-up zullen verwijderen zodra onze klant failliet gaat. Hoe kunnen wij regelen dat er zekerheid is voor die klanten dat zij in dat geval toch nog bij hun back-ups kunnen?
Antwoord: De eenvoudigste manier lijkt me om in het contract met de klant af te spreken dat de dienstverlener garandeert dat de dienst nog X weken beschikbaar zal blijven na faillissement van de klant. De eindklanten kunnen dan in die X weken bij hun data en die snel veiligstellen. Als je dat aanvult met een of ander mechanisme waarmee de eindklanten worden gewaarschuwd dat hun account wordt beëindigd, is het probleem daarmee praktisch uit de weg.
Punt is natuurlijk wel dat dat betekent dat je je dienst moet blijven leveren nadat je klant al een tijd niet meer heeft betaald, want voordat de klant failliet gaat kan er een traject van meerdere maanden zo niet een dik jaar voor zitten waarin de klant moeilijk doet over betaling. Je moet het dan wel heel belangrijk vinden dat die eindklanten bij hun data moeten blijven kunnen.
Een optie om dit op te lossen zou kunnen zijn dat de eindklanten geld in een potje stoppen dat jij pas aanspreekt wanneer de rekeningen onbetaald blijven en er een reële dreiging van faillissement is. Dat vereist wel het nodige geregel - dat potje moet bijvoorbeeld niet onder beheer van jouw klant zijn want als die failliet gaat, kun je daar niet meer bij. Het geld zelf bewaren kan, maar hoe zorg je voor transparantie naar de eindklanten dat je ook écht alleen dat potje aanspreekt bij faillissement van hun leverancier, jouw klant dus?
Je kunt de praktische werkwijze (al dan niet met potje) aanvullen met een contractuele bepaling dat de eindklanten in geval van faillissement bij hun data mogen gedurende die X weken. Het is alleen juridisch ontzettend moeilijk om contractuele afspraken te maken die beginnen met "In geval van faillissement". Een dergelijke afspraak kan namelijk door de curator worden opzij worden gezet, en de wederpartij heeft dan weinig keus anders dan achter aan te sluiten met zijn schadeclaim. Dit blijkt uit het Nebula-arrest van de Hoge Raad dat bepaalde dat de curator een "recht op wanprestatie" heeft als dat in het belang van de boedel is. Welke afspraak er ook op papier staat, de curator mag deze dan negeren en als schuldeiser heb je dan pech. Ja, echt.
De enige echte manier om dit te doen, is te zorgen dat de failliete persoon geen sleutelrol heeft bij de toegang tot de dienst bij zijn faillissement. Zo zouden de eindklanten dus een eigen login moeten hebben op de dienst, en zou die login niet uitgezet moeten kunnen worden door de failliete dienstverlener of zijn curator. Een apart contract tussen de vraagsteller en de eindklanten zou ook een optie zijn, alleen zal de tussenliggende dienstverlener dat niet leuk vinden omdat dat riekt naar klantjes afpakken. Dan moet je daar ook weer garanties over geven naar die dienstverlener, en voor je het weet heb je tientallen contractjes over en weer. Kortom, het kan maar ga er wel even goed voor zitten.
Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. In 2008 verscheen zijn boek "De wet op internet".
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.