image

Internet Explorer 6, 7, 8 en 9 op één pc

zondag 6 februari 2011, 14:33 door Redactie, 17 reacties

Met de komst van Internet Explorer 9 krijgen websites weer een browser erbij om op te testen, maar Microsoft laat weten dat het mogelijk is om meerdere versies op één pc te draaien. Daarvoor wijst de softwaregigant naar de Windows XP Mode van Windows 7 Professional, Enterprise en Ultimate edition. Via Virtual PC is het mogelijk om een vooraf geinstalleerde image van XP SP3 te draaien.

Het besturingssysteem ondersteunt ook meerdere geladen images, zodat IE6, IE7, IE8 en IE9 tegelijkertijd te testen zijn. "Het testen van productiesites op meerdere browsers en meerdere browserversies is een gegeven van webontwikkeling. IE9's emulatie van oudere IE document modes maakt dit eenvoudiger, maar die emulaties zijn niet precies", aldus Ted Johnson, manager van het Internet Explorer Team.

Reacties (17)
06-02-2011, 15:05 door Syzygy
Internet Explorer 6, 7, 8 en 9 op één pc ~ A dream comes true ;-)
06-02-2011, 15:22 door Anoniem
Was gewoon eenvoudig mogelijk via Spoon tot Microsoft daar bezwaar tegen indiende...
06-02-2011, 15:56 door Bitwiper
Je kunt al jaren Virtual PC images met o.a. XP en IE6, 7 en 8 downloaden die enkele maanden werken, zie http://www.microsoft.com/downloads/en/details.aspx?FamilyId=21EABB90-958F-4B64-B5F1-73D0A413C8EF&displaylang=en.

Volgens die pagina werken de images onder W7, W2k3, Vista en XP.
06-02-2011, 15:57 door Skizmo
Een complete OS image draaien om alleen een browser te kunnen starten ?
06-02-2011, 16:09 door Bitwiper
Door Skizmo: Een complete OS image draaien om alleen een browser te kunnen starten ?
Als de feitelijke functionaliteit van zo'n webbrowser bestaat uit bestanden met namen als mshtml.dll, ieframe.dll, urlmon.dll etc. waarvan er natuurlijk maar 1 tegelijk in C:\Windows\System32\ kan staan (en waar ook de rest van het systeem, waaronder de "desktop" shell, gebruik van maken), ja.

Of zo'n architectuur verstandig is, bijv. vanuit security-perspectief, is een andere discussie.
06-02-2011, 16:14 door Korund
Ik dacht dat IE6 niet meer ondersteund werd?
En indien er nog websites zijn die dat wel doen: snel mee stoppen!
06-02-2011, 17:16 door Anoniem
Het wordt tijd dat men kennis maakt met IETester. Een super programma waarmee je, je website IE 5.5 - 9.0 in kan bekijken :)

http://www.my-debugbar.com/wiki/IETester/HomePage
06-02-2011, 17:18 door Spiff has left the building
@ Carborundum:
Er zijn nog bedrijven, en ook afdelingen van gemeenten, die doodleuk nog de niet meer ondersteunde XP zonder servicepacks en met IE6 gebruiken. Omdat ze menen dat de systemen inclusief dure speciale software die ze ooit hebben laten bouwen om te gebruiken samen met Windows XP en IE6 nog niet vervangen kunnen worden. Er is me ook een gemeentelijk contactcentrum van een grote stad bekend die dit nog flikt. Misschien zijn ze er niet mee bekend dat die software wellicht onder Windows 7 in compatibiliteitsmodus gebruikt kan worden, of ze hebben domweg niet het budget om over te stappen naar Windows 7.
Maar je hebt natuurlijk gelijk, dat er nog instellingen zijn die met IE6 werken, dat wil niet zeggen dat je dat dan maar moet blijven stimuleren door je site IE6 compatible te houden.
06-02-2011, 19:58 door capricornus
UWV gebruikt nog steeds IE6. Dat wil zeggen dat de professionals die iets moeten opzoeken ivm bijvoorbeeld ziekte, voortdurend een freeze krijgen en hun browser moeten sluiten. Dat lijkt niet zo belangrijk, maar professionals worden niet betaald om freezende browsers te manipuleren, maar om hun beoordelend werk zo goed mogelijk te doen. De Nederlander is zo dom en ondemocratisch om dit allemaal maar goed te vinden en te betalen vanuit hun belastingen. Hoelang nog?
06-02-2011, 23:02 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
07-02-2011, 09:02 door Anoniem
IE 6 wordt door MS nog tot 2014 ondersteund. Simpel weg omdat het in XP ingebakken zit wat tot 2014 ondersteund wordt, en ze het dus contractueel verplicht zijn.

Maak je website voor Opera, dan weet je dat het altijd werkt.
07-02-2011, 10:22 door Anoniem
Beetje zinloos; IE9 heeft compatibiliteitsmodi voor de voorgaande versies vanaf 7, en ik heb tot nog toe geen verschil ontdekt tussen hoe IE7 met pagina's omgaat en hoe IE9 in IE7-modus met pagina's omgaat.

Ik vrees dat MS will stoppen met deze ondersteuning (mogelijk omdat die oude renderers onderhouden niet te doen is, en ook onveilig is, wat dan wel een goede reden is)

Maak een gewoon programma van IE, wat normaal in meerdere versies geinstalleerd kan worden. Dat is de echte oplossing!
07-02-2011, 11:12 door Anoniem
"Daarvoor wijst de softwaregigant naar de Windows XP Mode van Windows 7 Professional, Enterprise en Ultimate edition."
Ja en gaan zij dat betalen dan?

"# Multiple IE doesn't work on Windows Vista. Follow the progress of running Internet Explorer 6 natively on Windows Vista here!"
Meerdere IE versies draaien op één systeem zonder virtualisatie werkt niet!! PUNT!
Ieder die anders beweerd is verkeerd bezig, mensen denken altijd en alleen aan de HTML engine maar je hebt ook JS engine die verschilt per versie.

Emulatie in de browser zelf is ook niet altijd 100%, het is gewoon heel moeilijk om een grote collectie bugs en random bij elkaar gekotste code stuk voor stuk over te neme in een nieuwe versie. Condentional hacks zijn altijd nog het veiligst.


De enigste manier om veilig te testen is virtualisatie, zelf gebruik ik Oracle Virtualbox.
Je kan je gewoon je (oude) Windows XP/Vista licentie gebruiken, één keer installeren, activeren, updaten.
Image kopiëren en nieuwe versie installeren.

Wie zegt dat dit illegaal is omdat je de licentie maar één keer mag gebruiken?
Onzin, je gebruikt het alleen omdat uit ****** verheven stuk stront te kunnen testen...
07-02-2011, 11:51 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
07-02-2011, 19:10 door Anoniem
Mijn God, wat een waanzin dit item ...

Dump die rommel van MS en gebruik een echte browser ... zat alternatieven ....

Computergebruikers ga nou eens zelf nadenken over dit soort zaken en trek je eigen conclusies.

Genoeg tijd verkwist ... op naar nuttiger info op het internet.

Byeeeeee
11-05-2011, 14:14 door Anoniem
Helemaal eens met Anoniem ( 07-02-2011 19:10 ) !
Ik maak zelf sites en altijd moeten we voor de IE browsers aparte, soms onmogelijke aanpassingen doen. Denk een site klaar te hebben, moet je voor IE weer aan de gang. Gelukkig ondersteunen we geen IE6 meer, nu nog de rest van de rommel van MS. Gewoon niet meer gebruiken en een echte browser downloaden!
25-04-2012, 17:02 door Anoniem
http://www.my-debugbar.com/wiki/IETester/HomePage is echt een uitkomst

het enige programma wat bij wel werkt

groetjes kir
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.