image

NS pakt OV-chipkaarthackers keihard aan

vrijdag 18 februari 2011, 09:06 door Redactie, 19 reacties

Al tientallen mensen die de OV-chipkaart hebben gekraakt worden vervolgd, zo heeft de Nederlandse Spoorwegen laten weten. "We nemen alle maatregelen tegen mensen die het systeem bedriegen en oneerlijk zijn. Bij iedereen bij wie we het ontdekken wordt automatisch vervolging ingesteld", waarschuwde NS-topman Bert Meerstadt tijdens de presentatie van de jaarcijfers van het vervoersbedrijf.

Hoe de NS de fraude detecteert wilde Meerstadt niet zeggen, maar hij liet weten dat in het geval van fraude de kaart onbruikbaar wordt gemaakt. Voor de toekomst verwacht de topman dat er een veiligere chipkaart zal komen. "Maar een chip maken die niet te kraken is, dat is een illusie."

Onderzoek
Onlangs verscheen ook de applicatie OVstation.exe, waarmee het mogelijk is om zelf thuis in te checken. Iets wat niet door de NS te detecteren zou zijn. volgens OVchipkaart.org, dat zich met onderzoek naar de kaart bezighoudt, krijgt het beveiligingsonderzoek hierdoor een "een crimineel en losgeslagen karakter. "Een zeer slechte ontwikkeling waar ov-chipkaart.org niets mee te maken wil hebben." De website heeft links naar de applicatie verwijderd en registraties gesloten om te voorkomen dat mensen alsnog links naar de software plaatsen.

Toch vreest de oprichter voor het bestaan van de website. "TLS zal de beheerder van deze website waarschijnlijk in zeer korte tijd benaderen, we zetten alles op alles om de site binnen de kaders van de Nederlandse wetgeving te houden, dit is een lastige taak, veel gebruikers werken tegen. Mocht TLS met goed onderbouwde, valide argumenten komen zullen we onze activiteiten beperken of zelfs stopzetten, jammer dan voor de vergaarde kennis, ik heb nou eenmaal niet de tijd, het geld en de zin om in een rechtszaak betrokken te worden."

Reacties (19)
18-02-2011, 09:20 door Anoniem
Ik reis nooit met het OV, maar het zou volgens mij handiger zijn om die _shit_ eerst eens te fixen.
18-02-2011, 09:49 door Anoniem
Ach ja, het oude verhaal. Als de boodschap niet welkom is, schiet dan de boodschapper maar neer....
18-02-2011, 10:23 door Syzygy
Bert Meerstadt is zo mogelijk blind voor het gehele plaatje en daarom dit betoog.

Het openbaar vervoer is te duur en niet efficiënt. Er wordt alleen maar gekeken naar geld. Een lijn die niet genoeg oplevert wordt opgeheven maar de mensen die daar gebruik van maken wordt geen alternatief aangeboden. Je moet het meer landelijk zien. Sommige lijnen zorgen voor veel inkomsten en daar moeten de lijnen waar geld bij moet, mee gecompenseerd worden. Je hebt niet het recht te discrimineren met vervoer.
Vervolgens gaan deze mensen weer met de auto maar dat is ook niet goed want de regering en de de NS wil mensen juist uit de auto hebben.

De OV chipkaart wordt ons opgedrongen terwijl de strippenkaart toch redelijk goed functioneerde. Ze leveren dus een brak product als alternatief waarmee makkelijk te frauderen is. Je kunt het crimineel noemen maar je kunt het ook bekijken als burgerlijke ongehoorzaamheid of stil verzet tegen de slechte service en de hoge prijzen maar dan moeten ze toegeven dat het het openbaar vervoer en zijn service in deze hoedanigheid niet deugt.

Als iets qua prijs NIET in verhouding staat tot hetgeen iemand er voor terug krijgt GAAT MEN ALTIJD FRAUDEREN.
18-02-2011, 10:26 door Preddie
Sja ze moeten iets doen om de mensen bang te maken ....


"We nemen alle maatregelen tegen mensen die het systeem bedriegen en oneerlijk zijn. Bij iedereen bij wie we het ontdekken wordt automatisch vervolging ingesteld"

Al tientallen mensen die de OV-chipkaart hebben gekraakt worden vervolgd

Klinkt alsof het net zo waterdicht is als de OV-chip zelf ..... gelukkig is het technisch niet mogelijk voor de heren om frauderen de mensen direct te kunnen betrappen .... bij mij weten is er nog niemand vervolgd doordat hij technisch door de mand is gevallen, het lijkt me dan ook gewoon pure bangmakerij van de NS omdat zij zelf ook bewust zijn dat ze nu met een groot probleem zitten.

NS kan maar beter slim zijn en uit dat het OV-chip gebeuren stappen, de kaartjes waren goed en voor mij persoonlijk niet echt de moeite waard om die na te maken ..... Voor elke reis zo'n k*t kaartje na makien .... nu is het wel erg makkelijk en aantrekkelijk, zeker met een RFID reader/writer op je smartphone !
18-02-2011, 11:25 door Sokolum
FUD
18-02-2011, 11:47 door Anoniem
Door Syzygy:
De OV chipkaart wordt ons opgedrongen terwijl de strippenkaart toch redelijk goed functioneerde.
Voor vervoerders was de strippenkaart verschrikkelijk. Er was totaal geen correlatie meer tussen de diensten die werden afgenomen en wat waarvoor betaald werd. De OV chipkaart lost dat netjes op.

Als iets qua prijs NIET in verhouding staat tot hetgeen iemand er voor terug krijgt GAAT MEN ALTIJD FRAUDEREN.
De meeste mensen nemen gewoon de dienst niet meer af. Er zijn natuurlijk een paar anarchisten die iets willen gebruiken waar ze niet voor betalen. Die moeten gewoon de bak in met z'n allen.
18-02-2011, 12:18 door Anoniem
Het zal er wel weer op uitdraaien dat de NS/TSL straks 1 of 2 personen weten te pakken. Deze personen worden publiekelijk aan de schandpaal genageld en zwaar gestraft... opdat andere mensen hier geintimideerd van raken.
18-02-2011, 12:29 door Syzygy
Voor vervoerders was de strippenkaart verschrikkelijk. Er was totaal geen correlatie meer tussen de diensten die werden afgenomen en wat waarvoor betaald werd. De OV chipkaart lost dat netjes op.

3 strippen was zoveel km

Ja die OV lost dat prima op

De meeste mensen nemen gewoon de dienst niet meer af

Soms moet je wel, kijk maar naar parkeren in Amsterdam
Valse kaartjes, gemodificeerde Parkerdammertjes etc.
Je moet die auto to kwijt ergens maar 5 euro per uur is wel errug veel hoor
18-02-2011, 12:59 door Anoniem
Een manier om fraude te kunnen detecteren is de ingelezen kaartnummers opslaan in de PDA's van conducteurs. Bij einde dienst worden deze uitgelezen en vergeleken met de incheckpaaltjes. Hiermee wordt een zwarte lijst van nooit ingecheckte kaarten vastgesteld en bij de volgende controle wordt de boosdoener in de kraag gevat. (Een online controle is waarschijnlijk niet haalbaar).

Geen idee hoe snel NS nieuwe PDA-hardware + software kan uitrollen, maar waarschijnlijk is het op korte termijn wel goedkoper dan het landelijk invoeren van nieuwe OV-chipkaarten.
18-02-2011, 13:01 door Anoniem
Door Syzygy:
Voor vervoerders was de strippenkaart verschrikkelijk. Er was totaal geen correlatie meer tussen de diensten die werden afgenomen en wat waarvoor betaald werd. De OV chipkaart lost dat netjes op.

3 strippen was zoveel km

Ja die OV lost dat prima op
Het gaat ook niet om de kilometers (wat het ook niet was, strippen zijn zones die niks te maken hebben met kilometers), het gaat om: welke vervoerder krijgt nou het geld? Als er in een regio meerdere busvervoerders zijn, hoe verdeel je het geld? Als je in Rotterdam een strippenkaart koopt maar in Amsterdam reist, hoe wordt dat verrekend?

Het leukste geval vond ik altijd: sommige trajecten mag je met de trein reizen op de strippenkaart. Hoeveel mensen doen dat? Maakt niet uit, de NS krijgt toch geld, zelfs als niemand het doet. Ik ben eigenlijk overtuigd dat de NS het gewoon als gratis inkomstenbron gebruikt.
18-02-2011, 13:27 door Preddie
Door Anoniem: Het zal er wel weer op uitdraaien dat de NS/TSL straks 1 of 2 personen weten te pakken. Deze personen worden publiekelijk aan de schandpaal genageld en zwaar gestraft... opdat andere mensen hier geintimideerd van raken.

Ik denk dat je daar mee in de goeie richting zit en dat berichtgeving zoals deze het begin is van het proces

Voor vervoerders was de strippenkaart verschrikkelijk. Er was totaal geen correlatie meer tussen de diensten die werden afgenomen en wat waarvoor betaald werd. De OV chipkaart lost dat netjes op.

Het was een goed systeem na mijn mening, en sluit me dan ook aan bij de syzygy.
18-02-2011, 13:49 door johanw
Onlangs verscheen ook de applicatie OVstation.exe, waarmee het mogelijk is om zelf thuis in te checken. Iets wat niet door de NS te detecteren zou zijn. volgens OVchipkaart.org, dat zich met onderzoek naar de kaart bezighoudt, krijgt het beveiligingsonderzoek hierdoor een "een crimineel en losgeslagen karakter.

Schijnheilige laffaards. Dit zorgt er nu juist voor dat de totale registratie van ieders vervoersbewegingen niet meer mogelijk is, de enige manier om nog wat privacy te hebben als je met het OV reist.

Dat gepiel met laptops in de trein om terug te reizen is natuurlijk niet echt nodig als je ongeveer weet wanneer je terug wilt reizen, gewoon 2 anonieme kaarten nemen en de terugreis vast inchecken op de 2e.
18-02-2011, 14:03 door Anoniem
Door Anoniem:

Voor vervoerders was de strippenkaart verschrikkelijk. Er was totaal geen correlatie meer tussen de diensten die werden afgenomen en wat waarvoor betaald werd. De OV chipkaart lost dat netjes op.

Ik ben benieuwd naar jouw definitie van "netjes".
Voor de Tweede Kamer had de OV chipkaart een aantal doelstellingen: een hoger gebruiksgemak, landelijke dekking en een lagere fraudegevoeligheid waren de belangrijkste. Op alle drie de punten is er fail! (Er is geen echte landelijke dekking, want elk vervoersbedrijf heeft zijn eigen systeem en is niet zonder meer uitwisselbaar).

Voorwaarde was verder opbrengstneutraliteit. Met de minderopbrengst door toegenomen fraude, zal dat ook wel losgelaten worden.

Kortom, het beeld klopt: de chipkaart is alleen gunstig voor de OV-bedrijven zelf. De strippenkaart was een goed systeem voor de reiziger.
18-02-2011, 14:53 door Mysterio
Ik vind het anders verrekte makkelijk om maar één pasje te hebben voor alle varianten van OV.
18-02-2011, 14:53 door Anoniem
Volgens de Telegraaf is dat dus weer een leugen. Scare Tactis van de NS lijkt het meer te zijn.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/9061893/__NS_doet_geen_aangifte_tegen_hackers__.html[\url]
18-02-2011, 14:56 door Anoniem
Door Anoniem: Een manier om fraude te kunnen detecteren is de ingelezen kaartnummers opslaan in de PDA's van conducteurs. Bij einde dienst worden deze uitgelezen en vergeleken met de incheckpaaltjes. Hiermee wordt een zwarte lijst van nooit ingecheckte kaarten vastgesteld en bij de volgende controle wordt de boosdoener in de kraag gevat. (Een online controle is waarschijnlijk niet haalbaar).

Geen idee hoe snel NS nieuwe PDA-hardware + software kan uitrollen, maar waarschijnlijk is het op korte termijn wel goedkoper dan het landelijk invoeren van nieuwe OV-chipkaarten.

Daarom gooi je de gebruikte prepaid kaart weg na gebruik, max Euro 7,5 per keer gebruik...
18-02-2011, 15:42 door Anoniem
De OV-chipkaart heeft wel degelijk ook grote voordelen. Het grootste wordt bijna nooit genoemd omdat er niet verder wordt gekeken dan de dagelijkse consument. Dat voordeel is dat er eindelijk een manier is ook feitelijk gereden trajecten te inventariseren. Dus niet alleen: hoeveel instappers, hoeveel uitstappers (en dat ook nog maar twee maal per jaar), maar ook: welk traject legt iedere instapper af. Dat is een geweldig middel om het openbaar vervoer te optimaliseren.

Een ander voordeel is overigens dat het instappen in bus en tram veel sneller verloopt. Dat maakt het reizen comfortabeler. Een derde voordeel voor reizen met de trein is: je zit niet vast aan één traject voor heen en terug.

En voor het overige wordt dat kraken geweldig opgeklopt. Dat wordt vooral door jongeren gedaan, en die reizen al met een studentenkaart. Verder zijn er horden reizigers met abonnementen van de zaak. Die hebben niets aan kraken. Dan heb je de vaste reizigers met jaarkaarten. Ik wed dat die nauwelijks kraken want ze hebben vaak een band met het OV. Dan heb je de incidentele reizigers. Voor hen maakt het eigenlijk weinig uit; ze verdienen er nauwelijks op. Resteert een groep die bestaat uit nerds en losers. Die moeten een beetje in de gaten gehouden worden.

En ik dan? Ik betaal altijd voor wat ik verbruik. Jatten vind ik a-sociaal, ook jatten van de overheid. Ja, ik betaal ook netjes belasting. Ik woon graag in een land waarin de burgers meewerken om de beschaving in stand te houden.
18-02-2011, 16:14 door Anoniem
het word tijd dat de verantwoordelijk bij de NS & TLS eens KEI HARD worden aangepakt.

ze moeten maar een verantwoording afleggen voor hun mislukkingen
18-02-2011, 17:18 door Anoniem
Wakker worden.

Nxp leverde o.a. deze brakke chips,
Nxp wil ook het kilometerkastje in de auto doordrukken maar dan onder een andere naam : E-call , heet dat systeem.

Nxp gebruikt o.a. electronica in het OV en het wegverkeer als inkomstenbron ten koste van uw privacy.

Datamining is puur goud, de handel bestaat uit zoveel mogelijk gegevens opslaan en verhandelen.

Uiteraard hebben de overheden directe inzage in uw privacy-gegevens.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.