Ja natuurlijk is dat normaal.
Zo'n bedrijf bedingt vak een kwantum korting bij een leverancier/groothandel omdat zij voor meerdere klanten per jaar hardware afneemt.Voor jullie is het een eenmalige aanschaf.
Dan, vergelijk je de boel wel 1 op 1.
Vaak vergeten mensen in hun eigen calculaties, service pakketten , firmware updates,licenties en dat soort zaken.
Daarnaast is het voor een bedrijf tevens een soort "stroppenpotje" voor als de plaatsing of installatie door bepaalde reden even tegen zit. Als het om een kleine installatie gaat maakt men vaak geen gebruik van een Project Manager die van te voren kijkt of aan all voorwaarden is voldaan voor installatie. Genoeg spanningspunten, werkende infrastructuur, genoeg ruimte etc. Als dat tijdens de installatie nog moet worden aangepast dan moeten die mensen van dat installatie team even wachten en tijd is ook geld.
Als het ICT bedrijf bij aankomst er achter komt dat iets defect is (DOA) dan zijn zij verantwoordelijk voor de snelle omruil. Als je het zelf bestelt, ben jij dat. Vaak kan zo'n ICT bedrijf sneller iets omruilen vanwege de goede connecties met hun vaste leverancier (wellicht hebben ze ook nog eigen voorraad).
Even een voorbeeld: Als PM-er bij een grote organisatie bestelde ik bij KPN Cisco apparatuur op "nul voorraad" condities voor prijzen waar ze nauwelijks iets op verdiende (50% t.o.v. adviesprijs). Nadeel, die dingen moesten wel uit Californië komen dus 2 weken wachttijd minimaal. Als ik het sneller nodig had, kon ik uit eigen voorraad kopen alleen tegen hogere prijs. Voorraad kost dus ook geld dus want met dat kapitaal kunnen ze even niets anders doen.