Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

internet probleem modem/router vreemde situatie

21-03-2011, 13:08 door Anoniem, 27 reacties
Hallo security.nl mede-gebruikers.

Ik heb thuis sinds een week problemen met mijn internet verbinding, vorige week donderdag vloog ineens de hele verbinding er uit (telefonie en internet). Dit krijg ik van UPC via een alles in 1 pakket (digitale tv (dit werkte nog) telefonie en internet) na het googlen van het probleem kwam ik op het UPC forum en daar waren mensen met een soortgelijk probleem. Na een paar keer herstarten van het modem en router was mijn telefoon en internet weer als nieuw.

Telefoon doet het eigenlijk weer zonder problemen maar nu is er nog een probleem.

Ik heb met internet het probleem dat om ongeveer de 2 uur internet er even af vliegt voor alle apparaten (dit stoort mij toch wel heel erg omdat ik wel eens kennissen help via teamviewer of alternatieve programma's en ook vaak een game speel). Nu dacht ik dat dit aan de DHCP zou kunnen liggen en bij het kijken naar de settings in de router stond dit inderdaad op 120 minuten tot het vernieuwen. Ik heb dit op het maximum ingesteld (48 uur) en na een tijdje deed internet het weer (dit kwam niet door de DHCP instelling). De verbinding was om ongeveer kwart over 5 weer werkend.

Maar precies 2 dagen later had ik hetzelfde probleem, mijn internet vloog er weer uit tot dat ik het modem opnieuw had opgestart (telefonie deed het nog wel) hierdoor denk ik toch dat het probleem niet aan DHCP ligt maar meer aan de verbinding vanaf UPC zelf.

Ook toen de DHCP op 2 dagen stond viel mijn internet er een paar keer uit zelfs als ik een statisch IP adres had ingesteld op mijn PC.

Eigenlijk beantwoord ik mijn eigen vraag hier al, het ligt waarschijnlijk aan UPC of het modem zelf. Echter wou ik nog even gedachtes hier horen zodat ik het misschien zelf qua instellingen van de router zou kunnen oplossen.

Alvast bedankt,

Bart
Reacties (27)
21-03-2011, 14:11 door cjkos
Standard procedure
* Stroom van je modem en router (ik heb bij het woordje herstarten altijd het idee dat ze op de reset knop drukken)
* Modem na 30 seconden (Ik houd zelf zonder enige reden 3 minuten aan) weer op de stroomvoorziening aansluiten.
* Router aansluiten wanneer op de modem alle lampjes branden. (Deze optie overslaan als modem en router 1 zijn)

Als dit het probleem niet oplost zou je nog je firewall na kunnen lopen, maar waarschijnlijk ligt het dan inderdaad bij UPC.

Of je gebruikt windows 7 langer dan 30 dagen en je hebt die nog niet geactiveerd.
21-03-2011, 14:23 door SirDice
Wordt het niet eens tijd om gewoon UPC te bellen? Je betaalt er tenslotte voor!
21-03-2011, 14:40 door Anoniem
Of het probleem komt door een verouderde router.... soortgelijke problemen een tijdje geleden gezien bij Ziggo. Nieuw modem (docsis 3) op een ouder type Linksys (jaartje of 5) alle settings wel tien keer nagelopen maar toch wegvallende verbindingen op de apparaten (PC, notebook, NAS en Xbox). Na router vervangen te hebben door een nieuw exemplaar van een paar tientjes werkt alles weer zonder problemen. En dat al een maandje of twee.
21-03-2011, 14:57 door Ilja. _V V
Door SirDice: Wordt het niet eens tijd om gewoon UPC te bellen? Je betaalt er tenslotte voor!
Ja, precies! Probleem is echter dat je daar pas op komt als de bende is uitgevallen, & als je dus echt niet zonder kan een uur of meer met je mobiel moet bellen, €0,10 plus kosten voor mobiel bellen. Via hun eigen netwerk is het dus gratis.

In ieder geval, ik lees dat je al een ding verkeerd hebt gedaan, & dat is: Vast IP-adres ingesteld. Dat kan bij de UPC helemaal goed verkeerd gaan. Dat moet even terug gezet worden naar Automatisch IP-adres verkrijgen.

Hier een eerder soortgelijk onderwerp alhier:
http://www.security.nl/artikel/29789/Dubbele_aanmelding.html

Start na herinstelling wel even alles opnieuw op volgens het protocol van cjkos hierboven, ook de computer(s).
21-03-2011, 15:16 door Anoniem
Door Ilja. _\\//:
Door SirDice: Wordt het niet eens tijd om gewoon UPC te bellen? Je betaalt er tenslotte voor!
Ja, precies! Probleem is echter dat je daar pas op komt als de bende is uitgevallen, & als je dus echt niet zonder kan een uur of meer met je mobiel moet bellen, €0,10 plus kosten voor mobiel bellen. Via hun eigen netwerk is het dus gratis.

In ieder geval, ik lees dat je al een ding verkeerd hebt gedaan, & dat is: Vast IP-adres ingesteld. Dat kan bij de UPC helemaal goed verkeerd gaan. Dat moet even terug gezet worden naar Automatisch IP-adres verkrijgen.

Hier een eerder soortgelijk onderwerp alhier:
http://www.security.nl/artikel/29789/Dubbele_aanmelding.html

Start na herinstelling wel even alles opnieuw op volgens het protocol van cjkos hierboven, ook de computer(s).


dat heb ik al lang gedaan toen om de twee uur nog steeds de verbinding er even uit vloog, ik werk liever op dynamische IP adressen (geen gekloot met conflicten etc.)

@ cjkos Ik heb mijn router zelfs 1-2 minuten van het stroom af gehad, de standaard procedures etc. heb ik allemaal wel gevolgd, ook is er niks mis met mijn firewall.

@ Anoniem
Ik heb inderdaad een ouder routertje geloof ik, het is een Eminent em4450
http://www.eminent-online.com/nl/product/190/em4450-wireless-router-54-mbps.html
21-03-2011, 17:16 door Syzygy
Het lijkt me meer een laag 1 of laag 2 probleem dan een laag 3 probleem. (dus RF en Docsis MAC = Media Access Layer)
Je bent in je verhaal niet erg duidelijk met betrekking tot wat het wel en niet doet TEGELIJKERTIJD).

Als je GEEN internet hebt, heb je dan wel VoIP (en daar bedoel ik mee kan je bellen en spreken , dus niet alleen signalering) ???
Hoe is je TV beeld kwaliteit ??
21-03-2011, 18:22 door Anoniem
als internet er soms af vliegt doet de telefoon het nog wel.

Digitale en analoge tv hebben nergens last van

telefonie geen problemen meer mee sinds hij terug is.
21-03-2011, 23:34 door cjkos
Door Anoniem:
Door Ilja. _\\//:
Door SirDice: Wordt het niet eens tijd om gewoon UPC te bellen? Je betaalt er tenslotte voor!
Ja, precies! Probleem is echter dat je daar pas op komt als de bende is uitgevallen, & als je dus echt niet zonder kan een uur of meer met je mobiel moet bellen, €0,10 plus kosten voor mobiel bellen. Via hun eigen netwerk is het dus gratis.

In ieder geval, ik lees dat je al een ding verkeerd hebt gedaan, & dat is: Vast IP-adres ingesteld. Dat kan bij de UPC helemaal goed verkeerd gaan. Dat moet even terug gezet worden naar Automatisch IP-adres verkrijgen.

Hier een eerder soortgelijk onderwerp alhier:
http://www.security.nl/artikel/29789/Dubbele_aanmelding.html

Start na herinstelling wel even alles opnieuw op volgens het protocol van cjkos hierboven, ook de computer(s).


dat heb ik al lang gedaan toen om de twee uur nog steeds de verbinding er even uit vloog, ik werk liever op dynamische IP adressen (geen gekloot met conflicten etc.)

@ cjkos Ik heb mijn router zelfs 1-2 minuten van het stroom af gehad, de standaard procedures etc. heb ik allemaal wel gevolgd, ook is er niks mis met mijn firewall.

@ Anoniem
Ik heb inderdaad een ouder routertje geloof ik, het is een Eminent em4450
http://www.eminent-online.com/nl/product/190/em4450-wireless-router-54-mbps.html


Laatste firmware geïnstalleerd?

http://www.eminent-online.com/product/190/em4450-wireless-router.html
(tab ondersteuning)
22-03-2011, 08:12 door Anoniem
Door cjkos:
Door Anoniem:
Door Ilja. _\\//:
Door SirDice: Wordt het niet eens tijd om gewoon UPC te bellen? Je betaalt er tenslotte voor!
Ja, precies! Probleem is echter dat je daar pas op komt als de bende is uitgevallen, & als je dus echt niet zonder kan een uur of meer met je mobiel moet bellen, €0,10 plus kosten voor mobiel bellen. Via hun eigen netwerk is het dus gratis.

In ieder geval, ik lees dat je al een ding verkeerd hebt gedaan, & dat is: Vast IP-adres ingesteld. Dat kan bij de UPC helemaal goed verkeerd gaan. Dat moet even terug gezet worden naar Automatisch IP-adres verkrijgen.

Hier een eerder soortgelijk onderwerp alhier:
http://www.security.nl/artikel/29789/Dubbele_aanmelding.html

Start na herinstelling wel even alles opnieuw op volgens het protocol van cjkos hierboven, ook de computer(s).


dat heb ik al lang gedaan toen om de twee uur nog steeds de verbinding er even uit vloog, ik werk liever op dynamische IP adressen (geen gekloot met conflicten etc.)

@ cjkos Ik heb mijn router zelfs 1-2 minuten van het stroom af gehad, de standaard procedures etc. heb ik allemaal wel gevolgd, ook is er niks mis met mijn firewall.

@ Anoniem
Ik heb inderdaad een ouder routertje geloof ik, het is een Eminent em4450
http://www.eminent-online.com/nl/product/190/em4450-wireless-router-54-mbps.html


Laatste firmware geïnstalleerd?

http://www.eminent-online.com/product/190/em4450-wireless-router.html
(tab ondersteuning)

ja, dit moest zelfs omdat hij anders niet wou werken met het UPC modem. Na eminent te hebben gebeld rade ze mij aan de nieuwste firmware te installeren. Met mijn ouders laptop direct op het modem aangesloten heb ik deze gedownload en hierna deed hij het.
22-03-2011, 09:26 door Anoniem
Hoe is het modem aangesloten? Heb je voip via het modem of zit daar nog zo'n oude tellabs kast voor? (=wit)
Verder kan het aansluitpunt (aop) tussen de (meestal groene) upc kabel en de huisbedrading ook minder worden.
Zorg dat tussen de upc kabel en het modem enkel het aop, één goede splitter en een korte kabel zit.

Kan je bij digitale tv ook uitzending gemist gebruiken? Als dat niet goed werkt is het retoursignaal niet goed.
22-03-2011, 10:24 door cjkos
ja, dit moest zelfs omdat hij anders niet wou werken met het UPC modem. Na eminent te hebben gebeld rade ze mij aan de nieuwste firmware te installeren. Met mijn ouders laptop direct op het modem aangesloten heb ik deze gedownload en hierna deed hij het.

Ok, mijn opties raken dan aardig op.
Er zijn nog twee opties die je zou kunnen nakijken
1. Kijken hoe je verbinding maakt met de router (Bekabeld of via wifi)

Ik heb bij mijzelf, geen Eminent router, alles bekabeld, maar mijn computer wilde nog weleens switchen tussen wifi en lan. Ik weet niet hoe jouw apparatuur verbinding maakt, maar bij mij heeft het uitzetten van 'Broadcast SSID' geholpen om de computers online te houden.

2. Als je via wifi verbinding moet maken of optie 1 om wat voor een reden ook niet mogelijk is zou je nog je computer rechtstreeks aan kunnen sluiten op de modem en kijken of die dan wel blijft werken. Als je het probleem daar ook blijft houden ligt het aan je modem of toch UPC.

Als je dit ook al gedaan hebt kan ik je helaas niet verder helpen.
22-03-2011, 11:51 door Anoniem
Ik heb een soortgelijk probleem ervaren met mijn UPC modem. In mijn geval bleek dat er meerdere IP adressen in mijn modem "hingen" waardoor hij steeds, na verloop van tijd, ging connecten naar het verkeerde ip adres met als gevolg, geen verbinding. Mijn advies, neem contact op met de UPC helpdesk en vraag of ze de modem kunnen uitlezen en wellicht kunnen aanpassen( dit kunnen ze zelf en gaat niet via India). Kijk ook eens op chelloo.nl, daar staat ook nuttige informatie over dit soort zaken.

gr & suc6
22-03-2011, 11:53 door Anoniem
Misschien weinig relevant, maar ik schrijf het vlug neer. Ik heb een gelijke situatie thuis met verschillende pc's op een gemengd bedraad en draadloos netwerk, met linux en winxp op de pc's (naargelang de keuze van de gebruiker).
Toen mijn dochter op haar nieuwe laptop MSN installeerde en intensief begon te chatten, had ik EXACT hetzelfde probleem als bovenstaande probleemsteller. Ik heb mij toen helemaal in een knoop gedraaid, dat heeft dagen gevloek en gezoek gekost, tot ik uiteindelijk op een forum kwam dat vertelde hoe MSNgebruikers dit probleem ook hadden. Toen ik het miscorsoft-programma tot grote ergernis van de dochter verwijderde, waren meten ook de problemen opgelost. Als ze nu nog dat programma wil gebruiken heeft ze een oude pc waarmee ze draadloos maar een onbeschermde verbinding moet zoeken, maar waarmee ze niet meer op het netwerk mag komen.
22-03-2011, 11:54 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
22-03-2011, 12:15 door Anoniem
Kijk eens in het log van je firewall op welk IP adres de DHCP server van UPC zit en zet je firewall eens open voor DHCP offers vanaf dit adres. Waarschijnlijk is het probleem dan opgelost.
22-03-2011, 13:33 door Anoniem
Door Peter V: Beste Bart, het mag misschien een open deur intrappen zijn, maar in het vervolg geen pakket meer nemen waarin je alles bij EEN provider verkrijgt (TV, Telefonie, Internet). Gaat er namelijk iets fout bij die ene provider, dan heb je grote kans dat je volledig van de buitenwereld (qua communicatie) bent afgesloten. En aan je eigen verhaal te lezen is dat ook bijna gebeurd.

Om die reden heb ik drie verschillende provinders. Een aparte internetprovider, telecomprovider en tv-provider. Hierdoor spreid je het risico op een totale uitval aanzienlijk. Het mag dan wel duurder zijn, maar een totale uitval van drie verschillende providers op het zelfde moment is heel wat kleiner dan als je alles betrekt van een enkele provider.

ik zal nooit helemaal van de buitenwereld afgesloten zijn omdat het probleem bij de modem licht en digitale en analoge tv daar niet afhankelijk van zijn (direct op een splitter aangesloten), daarnaast heb ik natuurlijk een mobieltje

@ cjkos

nee ik weet zeker dat hij niet tussen wireless en cabled heen en weer springt, overigens hebben de laptop van mijn zusje, ouders, PS3 en desktop PC (van mij) hier allemaal last van op hetzelfde moment. 2 zijn bekabeld aangesloten en 2 wireless.

Op bijvoorbeeld mijn PC zegt hij ook niet gelijk dat de hele modem uit is maar hij geeft gewoon de melding dat er nog verbinding is. Pakketten worden echter niet meer verzonden (ook gekeken met wireshark maar dit is natuurlijk wat overbodig).


Ik zal in ieder geval de UPC helpdesk eens bellen, kijken of zij nog een antwoord hebben voor mij
22-03-2011, 14:04 door Anoniem
Heb je de logs bekeken van je modem (niet de router)? Ik heb zelf nog zo'n aparte (Arris) modem en kan de logs uitlezen door naar 192.168.100.1 te navigeren. In jouw geval zal het waarschijnlijk anders werken.

Ik heb eind vorig jaar een soortgelijk probleem gehad: de modenverbinding klapte er meerdere keren per dag er uit.
Vervanging van het modem bood geen soelaas en achteraf bleek dat het probleem bij UPC lag.

Na het omwisselen van de modem heb ik ook nog eens 11 dagen zonder internet gezeten (die gasten in India kregen het modem niet aangemeld) en 70 euro aan mobiele belkosten moeten maken (waarvan ik 22 euro aan restitutie heb teruggekregen) om UPC er van te overtuigen dat het probleem echt bij hun lag.

Met de modemlogs (die UPC overigens zelf niet kon uitlezen) kon ik e.e.a aantonen; die laten nl zien waar en wanneer er een probleem optreedt (het is een hoop techno babble maar mbv google kan je wel een globaal beeld krijgen van wat e.e.a inhoudt).

En hoewel off topic; die pakketten zijn inderdaad leuk totdat het misgaat, ik heb ook gelijk de telefoon uit het abbo gehaald.

Succes
22-03-2011, 14:48 door cjkos
Door Peter V: Beste Bart, het mag misschien een open deur intrappen zijn, maar in het vervolg geen pakket meer nemen waarin je alles bij EEN provider verkrijgt (TV, Telefonie, Internet). Gaat er namelijk iets fout bij die ene provider, dan heb je grote kans dat je volledig van de buitenwereld (qua communicatie) bent afgesloten. En aan je eigen verhaal te lezen is dat ook bijna gebeurd.

Om die reden heb ik drie verschillende provinders. Een aparte internetprovider, telecomprovider en tv-provider. Hierdoor spreid je het risico op een totale uitval aanzienlijk. Het mag dan wel duurder zijn, maar een totale uitval van drie verschillende providers op het zelfde moment is heel wat kleiner dan als je alles betrekt van een enkele provider.

Een beetje achterhaald denk ik.

Een aantal nadelen van gespreide risico zijn er natuurlijk ook

- Is zoals je zelf al opmerkt vaak duurder.
- De meestte mensen hebben een mobieltje, dus zijn altijd wel bereikbaar.
- Als de stroom uitvalt heb je er ook niets aan, want dan doet niets het meer. (Bij mij de grootste boosdoener wanneer ik geen internet heb)
- Als iemand een kabel in je omgeving raakt ligt daar vaak ook de kabel van je tv of internet boer.

Om kosten te besparen leggen nagenoeg alle infra bedrijven hun kabels in dezelfde geul. Ik kan alleen voor Ziggo spreken, maar wanneer het internet er uit ligt heb ik vaak nog wel gewoon tv en vica versa. Het is me slechts één keer overkomen dat in de wijk alle drie de signalen wegvielen in de afgelopen 10 jaar. De rest van het uitvallen had allemaal te maken met stroomuitval. En ook bij stroom uitval kan je er niets aan doen door van leverancier te veranderen.

Je kunt je dus afvragen of je er écht verstandig aan doet door het 'risico' te spreiden. Het zal vooral in de mind-set zitten ben ik bang.

Aangezien de grootste boosdoener bij mij de stroom uitval is zou ik eerder denken aan een nood aggregraat.
22-03-2011, 16:30 door Anoniem
Door Anoniem: Heb je de logs bekeken van je modem (niet de router)? Ik heb zelf nog zo'n aparte (Arris) modem en kan de logs uitlezen door naar 192.168.100.1 te navigeren. In jouw geval zal het waarschijnlijk anders werken.

Ik heb eind vorig jaar een soortgelijk probleem gehad: de modenverbinding klapte er meerdere keren per dag er uit.
Vervanging van het modem bood geen soelaas en achteraf bleek dat het probleem bij UPC lag.

Na het omwisselen van de modem heb ik ook nog eens 11 dagen zonder internet gezeten (die gasten in India kregen het modem niet aangemeld) en 70 euro aan mobiele belkosten moeten maken (waarvan ik 22 euro aan restitutie heb teruggekregen) om UPC er van te overtuigen dat het probleem echt bij hun lag.

Met de modemlogs (die UPC overigens zelf niet kon uitlezen) kon ik e.e.a aantonen; die laten nl zien waar en wanneer er een probleem optreedt (het is een hoop techno babble maar mbv google kan je wel een globaal beeld krijgen van wat e.e.a inhoudt).

En hoewel off topic; die pakketten zijn inderdaad leuk totdat het misgaat, ik heb ook gelijk de telefoon uit het abbo gehaald.

Succes

ik heb inderdaad ook een Arris modem, ik zal het eens proberen.

Ik moet trouwens melden dat ik me kan herinneren er een keer 2 dagen geen last van te hebben gehad, ik had in die tijd niks aan instellingen/opstelling netwerk apparaten veranderd. Ik kan mijn zusje wel van het draadloos weren i.v.m. MSN maar dat lijkt me ook niet nodig, ik mag toch verwachten dat MSN het gewoon doet op mijn netwerk waar wij voor betalen.

Ik zal de Arris router logs eens nakijken en als hier niks in te vinden is UPC informeren.

ik laat of later vandaag of morgen weten of het is gelukt, in ieder geval bedankt iedereen.
22-03-2011, 20:10 door Anoniem
Onderbreekt UPC niet gewoon de verbinding om bijvoorbeeld het dataverbruik van CAMS etc te limiteren?
23-03-2011, 08:59 door Anoniem
Goed gister UPC gebeld en morgen komen ze het bekijken en mogelijk een nieuw modem plaatsen, gratis uiteraard.

Bij de UPC helpdesk keken ze ook in de event log van het modem en hoewel hier elke keer een T3 time-out stond in de tijden dat mijn internet verbinding weg viel kon het hier niet aan liggen, ik heb persoonlijk het gevoel van wel maar als we een nieuw modem krijgen vind ik het wel best.

ik zal donderdag/vrijdag nog eens laten weten of het nu wel of niet lukt.
23-03-2011, 14:10 door Anoniem
Laat bij twijfel ook de aop door de Guidion monteur vervangen. Dat is (eenmalig) gratis.
Een eventuele splitter en bekabeling moet je helaas wel zelf betalen.
24-03-2011, 07:34 door Syzygy
Hopelijk wordt het snel voor je opgelost (iets waar UPC niet sterk in is als het gaat om de probleem gevallen)

@ Allen.
Je moet voor de lol eens kijken wat breedband PARTICULIER kost en de zelfde bandbreedte voor ZAKELIJK gebruik (let wel op de btw verrekening, zakelijk is ex. btw)

Als je dat gedaan hebt , vergelijk dan even de SLA's van die twee (bij consument heb je eigenlijk helemaal geen echte SLA maar ala, de service voorwaarden dan maar)

Als het je teveel moeite is, zal ik grap even verklappen, Zakelijks is een paar kwartjes goedkoper voor hetzelfde product en heeft een SLA responstijd van 4 uur, bij particulier ben je aan de Goden overgeleverd qua responstijd ;-)
31-05-2012, 09:36 door Anoniem
Door SirDice: Wordt het niet eens tijd om gewoon UPC te bellen? Je betaalt er tenslotte voor!
UPC en actie ondernemen zijn wel erg tegenstrijdig.
31-05-2012, 11:51 door SirDice
Je reageert op post van een jaar oud!
31-05-2012, 14:03 door Anoniem
Mijn advies: ga z.s.m. weg bij UPC.Behalve technische problemen is ook je internetveiligheid en privacy bij UPC in het geding.Ik ben van plan om z.s.m. bij UPC weg te gaan.Ik ben een goede klant van ze met 30 MB intemet,bellen en digitale tv royaal plus ook nog eens Film1,maar UPC heeft het na een aantal vreemde gebeurtenissen,ook op mijn computers helemaal bij mij verbruid.Bovendien,zo goedkoop zijn ze nou ook weer niet.
02-06-2012, 02:47 door AA_CS
Door Anoniem: Mijn advies: ga z.s.m. weg bij UPC.Behalve technische problemen is ook je internetveiligheid en privacy bij UPC in het geding.Ik ben van plan om z.s.m. bij UPC weg te gaan.Ik ben een goede klant van ze met 30 MB intemet,bellen en digitale tv royaal plus ook nog eens Film1,maar UPC heeft het na een aantal vreemde gebeurtenissen,ook op mijn computers helemaal bij mij verbruid.Bovendien,zo goedkoop zijn ze nou ook weer niet.

Oud topic, maar een beetje loze reactie (deze wellicht ook). Ik ben geen klant van UPC, nooit geweest ook maar wees eens wat specifieker. Wat voor "vreemde gebeurtenissen" ben je dan tegengekomen? "Ook op mij computers" is helemaal vaag, UPC heeft daar niets te zoeken en heeft daar als het goed is ook geen toegang toe. Als jij (of malware) rare dingen over hun lijn stuurt kunnen ze dat uiteraard wel signaleren en je waarschuwen maar nu lijkt het een beetje op ongefundeerd bashen. Technische problemen kan je bij elke aanbieder ondervinden, de een wat vaker dan de ander.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.