Nederlanders gaan zeer slordig om met hun mediadragers, zoals harde schijven en USB-sticks, waardoor onnodig data verloren gaat. Dat zegt Oyvind Nijland, datarecovery specialist van Kroll Ontrack, in een interview met Security.nl. Hij waarschuwt zowel bedrijven als consumenten voor het zorgvuldig omgaan met hun datadragers. Voor bedrijven geldt dat servers goed gekoeld moeten worden. Het begint echter al bij het ontvangen van de harde schijf.
"Je moet weten dat er goed mee is om gegaan tijdens het transport. Dat zorgt voor heel veel problemen." Zijn de schijven eenmaal binnen, dan moeten die in een goede serverruimte met een stabiele temperatuur worden gezet. "Warmte verkort de levensduur van de harde schijf." Een kleine toename in temperatuur kan al gevolgen voor de data op de schijf hebben.
Tranen
De boodschap geldt echter ook voor consumenten. "Mensen behandelen externe harde schijven, die de omvang van een telefoon hebben, als een telefoon. Maar ze zijn zich niet bewust van hoe fragiel het loopwerk is." Het zijn echter deze datadragers waar consumenten al hun data op bewaren, zonder dat er een andere back-up is. Nijland kent genoeg voorbeelden van mensen die hun harde schijf laten vallen, wat uiteindelijk in een crashende harde schijf kan resulteren, omdat de platter van de harde schijf beschadigd is geraakt.
Hij benadrukt nogmaals dat consumenten verantwoordelijker met hun apparatuur moeten omgaan. Zo herinnert Nijland zich genoeg gevallen waarbij mensen in tranen langskomen om een harde schijf met tien jaar aan gegevens te laten herstellen. "Behandel het als een baby. Dat klinkt vreemd, maar het is een boodschap die nog altijd te weinig gehoord wordt. Mensen staan niet stil bij de kwetsbaarheid van een harde schijf."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.