Heb jij een uitdagende vraag over beveiliging, recht en privacy, stel hem aan ICT-jurist Arnoud Engelfriet en maak kans op zijn boek
"De wet op internet".
Arnoud is van alle markten thuis, maar vindt vooral in technische / hacking vragen een uitdaging. Vragen over licenties worden niet behandeld, aangezien die geen raakvlak met beveiliging hebben. De Juridische vraag is een rubriek op Security.nl, waar wetgeving en security centraal staan. Elk kwartaal kiest Arnoud de meest creatieve vraag, die dan zijn boek zal ontvangen.
Vraag: Er zijn meerdere onderdelen van mijn pc kapotgegaan. Per e-mail heb ik dit aangekaart bij de winkel, en zij mailden me het aanbod om die onderdelen te vervangen voor nieuwe, mits ik het verschil zou bijbetalen. Bij het typen van mijn reactie drukte ik per abuis op "verzenden" voordat ik klaar was, zodat zij een mail kregen met daarin alleen "Ik ben akkoord" en niet de zin die ik nog wilde: "maar ik wil géén bijbetaling". Zodra ik dit ontdekte (een half uur later) stuurde ik ze een nieuwe mail waarin ik aangaf dat de vorige mail een fout was. Maar de winkel zegt nu dat ik akkoord ben gegaan en daar niet op terug mag komen. Mogen zij inderdaad mijn tweede mail zomaar negeren?
Antwoord: Dit is een lastige juridische situatie. Wat er formeel gebeurt, is dat de vraagsteller een verklaring aflegde ("ik ben akkoord") maar die niet strookte met wat hij eigenlijk bedoelde (vervanging akkoord maar géén bijbetaling). Dit is een probleem, omdat de winkel aan de verklaring moeilijk kan zien of de vraagsteller dit bedoelde te zeggen. (Ik ga er even vanuit dat de mail niet halverwege een zin eindigde en er dus geen reden was om daar navraag over te doen.)
De wet kent een regel voor het geval je iets anders verklaart (per mail, schriftelijk, mondeling of hoe dan ook). Wanneer de wederpartij "onder de gegeven omstandigheden redelijkerwijze [een bepaalde betekenis] mocht toekennen" aan het bericht, kan de verzender zich niet meer beroepen op het feit dat hij niet bedoelde dit te sturen (art. 3:35 BW).
Het komt dan vaak neer op de exacte formulering van de mail. Met een mail die als inhoud heeft "Ik ben akkoord" gevolgd door een signature met "Met vriendelijke groeten" lijkt het me echter dat de winkel redelijkerwijs mag denken dat dit bericht een onvoorwaardelijk akkoord is op hun voorstel. Daarmee zit de vraagsteller vast aan deze verklaring, ook al wilde hij dit niet. De mail een half uur later is dan ook te laat.
Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. In 2008 verscheen zijn boek "De wet op internet".
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.