Veel apps voor de iPhone en iPad versturen privégegevens naar Apple en derde partijen, waardoor het bedrijf "1984" een stuk dichterbij brengt. Eind vorig jaar werd bekend dat mobiele applicaties informatie zoals het apparaat ID, locatie, leeftijd, geslacht en andere persoonlijke informatie versturen. Inmiddels is er in het Amerikaanse New Jersey een onderzoek naar verschillende aanbieders gestart.
Analysebedrijf Veracode besloot één van de gewraakte apps te onderzoeken. Het ontdekte dat "persoonlijke informatie in gigantische hoeveelheden naar advertentiebedrijven wordt gestuurd." Zeker nu er meer en meer "gratis" applicaties verschijnen, zal dit alleen maar toenemen, zo stellen de onderzoekers. "De applicatieontwikkelaars zijn zich misschien niet eens van de privacyschendingen bewust, die ze introduceren door het gebruik van libraries van derden. Ze denken misschien dat ze alleen per impressie betaald worden en niet dat de advertentie library informatie over de gebruiker lekt."
Door het combineren van alle gegevens kunnen partijen een goed beeld van iemands privéleven krijgen. "Denk dat je huidige locatie wordt gevolgd terwijl je thuis, op kantoor of bij iemand anders bent. Combineer dat met je geslacht en leeftijd en dan met je geo-gelokaliseerd IP-adres. Als dat allemaal in één mand ligt, is het eenvoudig om te bepalen wie iemand is, wat ze voor werk doen, met wie ze omgaan en andere kenmerken van ze", zegt Tyler Shields die er een Orwelliaans gevoel van krijgt.
1984
Volgens Andrew Storms van nCircle speelt Apple een belangrijke rol bij het verlies van privacy. "Privacy bestaat niet meer. Privacy is verdwenen omdat de gebruiker hiervoor heeft gekozen en Apple het erg aantrekkelijk maakt om het op te geven." Bij het starten van zijn iPad werd Storms gevraagd om het apparaat bij Apple te registreren en het bedrijf toegang tot de GPS-gegevens te geven. "Aangezien je het apparaat hebt gekocht, heeft Apple al behoorlijk wat informatie over je: naam, adres, telefoonnummer, e-mail, creditcard en GPS-gegevens van waar je bent."
Met meer dan 15 miljoen verkochte iPads en 50 miljoen iPhone delen veel consumenten hun gegevens met Apple. "Als dit de toekomst is, dan is onze privacy gedoemd. Apple, ik dacht je de 1984 barrière wilde breken, maar in plaats daarvan heb je het teruggebracht", besluit Storms.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.