Apple adviseert medewerkers om klanten met Mac-malware niet te helpen. Talloze Mac-gebruikers hebben met de MacDefender nep-virusscanner te maken, die zich via JavaScript verspreidt. De nep-virusscanner wordt als ZIP-bestand gedownload en zal, als er een specifieke optie in de browser is ingeschakeld, automatisch worden geopend. Vervolgens verschijnt het installatieprogramma dat de gebruiker om zijn administrator wachtwoord vraagt om daarmee het programma te installeren.
De scareware zorgde voor grote drukte bij AppleCare, maar Apple instrueert medewerkers om klanten niet te vertellen hoe ze het proces kunnen stoppen. Inmiddels is er een ook memo naar het personeel gestuurd, waarin het beleid verder wordt uitgelegd. In de eerste week dat de malware werd ontdekt, ging de helft van alle telefoontjes over de malware, wat inmiddels naar een kwart is gedaald. Mogelijk komt dit doordat Google de kwaadaardige websites weet te filteren.
Verboden
Volgens insiders zou de Apple helpdesk tussen de 10.000 en 20.000 gesprekken per dag krijgen. Blogger Ed Bott schat aan de hand van deze cijfers dat het totale aantal slachtoffers tussen de 60.000 en 125.000 kan liggen. Op 20 mei verstuurde Apple een memo met instructies voor werknemers. Die mogen klanten geen specifieke instructies geven of virusscanner adviseren.
Daarnaast moet het personeel getroffen klanten aansporen om zich bewuster van internetveiligheid te worden. De memo eindigt met een lijst van verboden acties, zoals de klant laten zien hoe ze Safari of het Mac Defender proces kunnen sluiten. Ook is het verboden om klanten naar fora of discussies te verwijzen waar een oplossing te vinden is.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.