Door Mysterio: SLA's zijn er omdat werken op vertrouwensbasis niet werkt. Wetgeving is het resultaat van gezond verstand. Wetgeving zorgt er juist voor dat je banken op de kop kan geven als ze 6 maanden onveilig werken.
Wat is jouw achtergrond Securitate? Ben je een systeembeheerder of een security officer? Dan weet je dat je intern/extern moet scheiden en dat je niet alle systemen direct aan internet hangt. Sterker nog: zonder proxy en firewall komt er niets op internet.
Tegen insiders is heel wat te doen. Wanneer het gaat om vertrouwelijke informatie heb je allerlei geheimhoudingsverklaringen en zorg je ervoor dat mensen niet meer toegang hebben dan ze nodig hebben om hun werk te doen. Lekt er broncode uit, dan weet je welke groep mensen je moet aanpakken. En trust me: Als je ontslagen wordt omdat je bedrijfsgeheimen lekt kom je niet meer zo makkelijk aan de bak.
Reputatie is voor een financiële instantie momenteel van levensbelang. Er is weinig ruimte voor een vertrouwenscrisis. Vertrekken jouw klanten dan hou je het niet meer vol. Daarom weeg je af of je patch a wel of niet moet uitrollen nu je net een nieuw product klaar hebt.
Er moet wel een soort van toezichthouder komen. Een onafhankelijk testorgaan wat jouw infrastructuur toetst en aan de hand van dat rapport mag je werken of niet. Nu is dat te beperkt en te globaal.
zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.
een sla is niet alleen een afspraak maar vooral een juridisch verhaal geworden.
sla je leverancier en hij is niet meer proactief behulpzaam.
dit is tevens de reden dat bijna alle outsourcing fout loopt, afwijkende verwachtingen en angst.
zelf heb ik vaak bij financiele instellingen gewerkt, als techneut met zicht op het geheel.
natuurlijk is er een scheiding en loopt veel over mq en bv tandem, nooit rechtstreeks met de core business.
toch is vooral het lan, ondanks firewall/proxy tamelijk intiem aan internet gekoppeld.
foute mail komt toch door.
ik ken de verdeel en heers technieken, die zorgen vooral voor een onprettige werksituatie.
het beperkt je ontwikkeling als techneut tot een simpele taakuitvoerder waar tailor trots op zou zijn geweest.
om deze reden gebeurt er weinig binnen de it, verbetering wordt tegengewerkt door de status quo.
terwijl wel gevraagd wordt naar een zo breed mogelijke inzetbaarheid, contradictie.
het is niet leuk om deze zaken te constateren, een vergelijk met eerder, gevolg van leeftijd.
en al dit is de oorzaak van een paar vliegtuigen die op de verkeerde plek zijn geparkeerd.
hoewel ik dit alles begrijp is dit toch een persoonlijke frustratie, mogelijk heb de nieuwe generatie alleen behoefte aan vast inkomen.
laten we er vanuit gaan dat deze instellingen wel doen wat moet, zij hebben te doen met dnb/ecb/sox en wat dies meer zij.
laten we ons richten op andere omgevingen die vooral extern gericht zijn.
zoek de overeenkomsten.
het gaat kennelijk fout met webserver/database en de diverse frameworks en programma omgevingen, meer specifiek een bepaald gebruik hiervan.
er staat teveel vertrouwelijke info in deze extern benaderbare databases, dat dient gescheiden te worden.
kennelijk draaien er tevens teveel ongewenste services, danwel security is niet strak genoeg.
we praten dan over methoden en technieken.
hier zijn wij verantwoordelijk voor, de inrichting en beheer.
daarom pleit ik ook voor een situatie van vertrouwen tussen klant en leverancier.
samen moeten we het verbeteren.
noem het naief, toch ga ik er vanuit dat iedereen dit wil.