Europarlementslid Sophie in 't Veld heeft de Europese Commissie om opheldering gevraagd over de nieuwe online database Xaxis, 's werelds grootste verzameling profielen van maar liefst 500 miljoen internetters. Het D66 Europarlementslid betwijfelt of de nieuwe database van het Britse advertentiebedrijf WPP aan de Europese privacyregels voldoet. "Ik weet zeker dat vrijwel niemand van die miljoenen Nederlanders in de database wist dat ze daar in staan. Niemand heeft daar expliciet toestemming voor gegeven. Dat is in strijd met de Europese én Nederlandse regels."
Iedere Nederlander
WPP maakte de start van Xaxis vorige week bekend. De database koppelt gegevens van 's werelds belangrijkste websites, netwerken en online adverteerders aan elkaar en kan op basis van internethistorie precies nagaan in welke producten een consument interesse heeft. Vrijwel iedere Nederlander zit in het systeem.
"De privacy van 500 miljoen mensen staat op de tocht. WPP kan met ongekende precisie marketingcampagnes op mensen afvuren. Het is prima als consumenten dat willen, maar die keuze moeten ze wel zélf maken. En niet een bedrijf dat er achter hun rug om heel veel geld aan verdient", zegt In 't Veld. Ze vraagt de Europese Commissie alles in het werk te stellen om de privacy van Europese burgers te beschermen.
Monopolie
Het Europees Parlement riep de Commissie, op initiatief van In 't Veld, al herhaaldelijk op een onderzoek te doen naar de sector van online adverteren en zoekmachines. "Deze zaak onderstreept nogmaals de dringende noodzaak van zo'n onderzoek", vindt het Europarlementslid. WPP lijkt met de database bovendien een monopolie te creëren. "Om de online advertentiemarkt goed te laten werken, moet er voldoende concurrentie zijn. Dat lijkt nu niet het geval." Ook in de Tweede Kamer heeft de D66-fractie vragen gesteld.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.