Door Anoniem: [...]
Jaja,je praat wel anders als jouw vliegtuig wordt gekaapt en zich tegen een wolkenkrabber te pletter vliegt.Om maar eens wat te noemen.Het is simpel om kritiek te uiten.Maar deze maatregelen zijn helaas nodig om ons zo veilig mogelijk te houden,daarbij in gedachte houdend dat 100% veiligheid idd een utopie is.
Dat is me een dooddoener zeg.
Het is dus nog maar de vraag of dit soort maatregelen nodig zijn en het is niet meer dan nodig dat we kritisch kijken naar de effectiviteit van de maatregelen.
Een aantal maatregelen is aantoonbaar nutteloos.
Bijvoorbeeld geen vloeistoffen meenemen in 't vliegtuig. Maar een leeg flesje mag wel.
Er zijn gassen zat die geur- en kleurloos zijn die met elkaar gemengd toch net even wat explosiever zijn dan menig vloeistof wat je in een flesje mee kunt nemen.
Dus effectief is die maatregel zeker niet.
En zo zijn er ook prima vaste stoffen mee te nemen die ook nogal wat schade kunnen aanrichten. Bijvoorbeeld het lithium van een laptop accu en een glaasje water wat je van de stewardes kunt krijgen. Zodra je het brandend krijgt zal het heel fel branden en zeer lastig te blussen zijn (alleen maar met poeder of CO2 en die laatste zullen ze echt niet gebruiken in een vliegtuigkabine)
Een aantal maatregelen zal zeker effect hebben, maar een aantal anderen ook zeker niet en het is nu na 10 jaar een mooie gelegenheid om te bekijken welke dat zijn.
Daarnaast kun je ook mooi een afweging maken tussen kosten en baten.
Zo hadden de kapers van 11 september met de toen geldende maatregelen ook al gepakt kunnen worden, dus strikt genomen zijn alle andere maatregelen erna redundant. Nu geeft redundantie soms wel een betere garantie dat je de slechten eruit haalt, maar als weinig maatregelen al niet zorgvuldig worden toegepast, zal de zorgvuldigheid met veel meer maatregelen waarschijnlijk niet beter zijn.
Bijkomend probleem is dat men vaker laks zal handelen als het door meer partijen wordt bekeken of wanneer een deel van de checks door een geautomatiseerd systeem gedaan worden. Automatiseren maakt mensen vaak minder scherp en men vertrouwt een digitaal systeem vrijwel altijd blind. Maar een digitaal systeem zal nooit creativiteit herkennen en alleen maar kan checken op wat er eerder al gebeurd is.
Je moet je realiseren dat een terroristische aanslag echt niet 100% zeker te voorkomen is. Al was het alleen al omdat je bijvoorbeeld ook slachtoffer kunt worden van een aanslag op plekken waar een stuk minder intensief gecontroleerd wordt.
Bedenk bijvoorbeeld eens hoeveel slachtoffers je kunt maken op een school op een schooldag, of in kantoorgebouwen tijdens kantooruren. Voor dergelijke aanslagen is aanzienlijk minder voorwerk nodig en het heeft zo mogelijk nog een grotere impact op de bevolking dan een aanslag op een vliegtuig. (en de slachtoffers zijn minder divers, dus minder kans dat je ook 'je eigen' mensen raakt)
Of accepteer je daar ook dat je gefouilleerd wordt als je bij een bedrijf langs gaat, of bijvoorbeeld je kind naar de creche brengt of in de trein of metro stapt?
De kans dat daar iets gebeurt zal niet zoveel afwijken van de kans op een aanslag in een vliegtuig. Maar bij het een accepteer je al die maatregelen wel en bij het ander niet.
Het is gewoon eens tijd dat we eens nuchter gaan kijken naar welke maatregelen effectief zijn en welke niet en niet de terroristen alvast op voorhand laten 'winnen' door ons massaal bang te laten maken.
Tuurlijk zijn er op een vliegtuig andere maatregelen nodig dan elders, omdat je makkelijker 'anoniem' bent voor je omstanders op een vliegveld door de grote diversiteit in uiterlijk en gebruiken en er zijn ook mensen bij met andere motieven (zoals kaping) die weinig zin hebben bij andere vormen van vervoer.
Maar je moet altijd kritisch blijven over het nut van maatregelen en dat laatste mis ik nogal eens. Laat staan dat maatregelen uberhaupt ooit eens geevalueerd worden.