Sommige advertentienetwerken blijven ondanks hun beloftes internetgebruikers toch volgen, ook al geven die via Do-Not-Track aan dat ze dit niet willen. Dat blijkt uit onderzoek van het Stanford Security Lab. De onderzoekers ontwikkelden een platform voor het meten van dynamische webcontent, waaronder Do-Not-Track. Uit voorlopige resultaten blijkt dat de maatregel, die internetgebruikers tegen ongewenst volgen door websites en adverteerders moet beschermen, met voeten getreden wordt.
Het onderzoek richtte zich op leden van het Network Advertising Initiative (NAI). Twee leden zouden openlijk maatregelen nemen om Do-Not-Track niet te respecteren. Media6Degrees zou tracking cookies verwijderen, maar laat na een Do-Not-Track request een opt-outcookie achter. Dataprovider BlueKai laat geen tracking cookies na een Do-Not-Track request achter, maar verwijdert ook geen bestaand tracking cookies.
De helft van NAI-leden bleek hun tracking cookies na het kiezen voor een opt-out niet te verwijderen. Verder beloofden tenminste acht NAI-leden te stoppen met het volgen van internetgebruikers nadat die voor opt-out hadden gekozen, maar werden tracking cookies toch achtergelaten.
Misleidend
De Amerikaanse consumentenorganisatie Consumer Watchdog grijpt het onderzoek aan om de Federal Trade Commission een onderzoek naar de NAI-leden te laten beginnen. "We roepen de commissie op om deze bedrijven voor hun oneerlijke en misleidende acties verantwoordelijk te houden", aldus John Simpson in deze brief. "Wederom zien we een afgesproken zelfreguleringssysteem, waarbij een groot aandeel deelnemers de regels overtreden. Het opt-out systeem van de industrie is nep."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.