Bedrijven blijken het recht op inzage van persoonsgegevens massaal te negeren. Dat blijkt uit onderzoek van Jaap-Henk Hoepman, wetenschapper bij TNO en professor beveiliging en toegepaste cryptografie aan de Radboud Universiteit. Hij liet zijn studenten de klantenservice van telecommunicatiebedrijven, verzekeringsmaatschappijen, webwinkels, supermarkten e.d. aanschrijven. De meerderheid (70%) van de bedrijven en organisaties reageerde helemaal niet. Van de bedrijven en organisaties die wel reageerden, schoot in veel gevallen de reactie ernstig tekort.
De OV-chipkaart maakt het volgens Hoepman het in eerste instantie het bontst. "De klantenservice stuurt als antwoord een email, zonder enige informatie. Wel staat aan het eind van deze korte email: Verder worden uw persoonsgegevens nooit vrijgegeven aan andere organisaties. U hoeft zich dus hierover geen zorgen te maken.”
De reactie wordt doorgestuurd naar Bits of Freedom en komt uiteindelijk bij Gerben Nelemans terecht, de directeur van TransLink Systems (TLS). Hij grijpt in en na een week ontvangen de onderzoekers een A4-envelop met werkelijk alle gegevens die bij de gevraagde OV-chipkaart horen. "We hebben niet getest of een nieuw verzoek meteen, zonder tussenkomst van de directeur, net zo’n gedetailleerd antwoord oplevert", merkt de professor op.
Teleurstellend
T-Mobile belt meerdere malen met de mededeling dat het verzamelen van de gegevens al een halve dag kost en dat ze de informatie eigenlijk niet willen geven. Albert Heijn lijkt de verzoeken om gegevens die geregistreerd staan op een bonuskaart verkeerd te begrijpen. De onderzoekers ontvangen een uitdraai van iets wat lijkt op een screenshot van een personeelsadministratiesysteem.
De enige twee organisaties die het goed doen zijn de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) en Bol.com. Het antwoord van de GBA komt na drie weken, maar bevat een uittreksel van alle gegevens die de GBA over de persoon in kwestie opgeslagen heeft, plus een overzicht van de gegevens die aan andere partijen zijn doorgegeven. Ook Bol.com reageert snel met een keurige brief met daarin alle gevraagde gegevens.
"Al met al een teleurstellend resultaat. Bedrijven zijn wettelijk verplicht binnen een redelijke termijn een verzoek tot inzage volledig te beantwoorden. Uit de onbeholpen reacties van de bedrijven die wel antwoorden blijkt dat van dit recht maar weinig gebruik gemaakt", zegt Hoepman. Hij adviseert consumenten om zelf bij een aantal bedrijven de persoonsgegevens op te vragen. "En doe uw beklag als geen of onvoldoende antwoord krijgt."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.