image

iPhone-gebruiker wil mobiel internetbankieren

dinsdag 23 augustus 2011, 11:25 door Redactie, 5 reacties

Van alle smartphone-gebruikers, zijn het eigenaren van een iPhone die mobiel internetbankieren het meest zien zitten, zo blijkt uit onderzoek onder tweeduizend Britten. 21% van de ondervraagde Britten wil rekeningen via de mobiele telefoon betalen als dat mogelijk zou zijn, terwijl een kwart geld zou overmaken en 36% het saldo wil controleren. Het betalen van anderen vindt 17% interessant, terwijl dertien procent voor contactloze betalingen openstaat.

Bij iPhone-gebruikers liggen deze cijfers veel hoger. 69% zou het saldo via de telefoon willen controleren, 62% zou geld overmaken, terwijl 46% de rekeningen via de iPhone wil betalen. Ook het betalen van anderen (45%) en contactloze betalingen (31%) liggen bij iPhone-gebruikers veel hoger.

Eigenaren van een Android toestel zijn ook erg geïnteresseerd, maar minder dan iPhone-gebruikers, terwijl BlackBerry-eigenaren het voorzichtigst zijn. De interesse voor mobiel betalen en internetbankieren ligt bij eigenaren van een normale mobiele telefoon veel lager. Verder bleek dat mannen eerder mobiel geld zouden gebruiken dan vrouwen.

Reacties (5)
23-08-2011, 13:01 door sloepie
Dan ben je, tenzij je minimaal van two factor authentication gebruik kan maken, toch goed gestoord als je je (smart)phone voor elektronisch bankieren wil gebruiken!
23-08-2011, 13:11 door Anoniem
Ik gebruik sinds een paar weken mobiel bankieren bij de ABN AMRO. Je kunt hiermee ook geld over maken, maar alleen als je naar datzelfde rekening nummer al eerder geld over hebt gemaakt. Als dat niet het geval is, moet je wel 2FA gebruiken (zoals bij normaal internet bankieren).

In het begin was ik erg sceptisch, maar ik moet zeggen dat ik het wel erg makkelijk vind....
23-08-2011, 14:27 door Anoniem
Ik gebruik mijn iPhone ook met rabo internet bankieren. Gewoon via de webbrowser en met de raboreader voor controles etc. Het werkt, maar is behelpen.
23-08-2011, 15:01 door Riviera
Zoveel risico loop je als eindgebruiker nou ook weer niet. Volgens mij vergoedt de bank in 99.9% van de gevallen de eventuele financiële schade toegediend door een kwaadwillende derde partij.
23-08-2011, 18:20 door GerBNL
@Riviera: Juridisch ligt alle risico bij de gebruiker. Het is pure welwillendheid van de banken als ze schade vergoeden. Wat als die welwillendheid verdwijnt? Bijvoorbeeld als de kwaadwillendheid van een derde partij moeilijker is vast te stellen? Of als het lijkt dat jij de kwaadwillende partij bent?

Ik zie er werkelijk de toegevoegde waarde niet van in om tijdens het schijten de huur te kunnen overmaken, maar ik weet wel dat iedere keer als een bank weer iets aanbied dat de gemiddelde consument "wel erg gemakkelijk" vind, je weer iets van je rechten kwijt bent.

Afijn, twee centjes van een iPhone gebruiker die NIET mobiel wil internerdbankieren!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.