De ING hackt geen telefoons, zo laat de bank op de eigen website weten naar aanleiding van berichten in de media. Gebruikers die een nieuwe simkaart in hun telefoon plaatsen krijgen vaak meteen bericht dat ze 48 uur geen transacties via internetbankieren kunnen doen, ook al is er geen contact met de bank geweest. Sommige gebruikers vroegen zich af hoe de bank hun simwissel detecteerde.
Mobiele aanbieders lieten in eerste instantie weten dat er geen informatie werd verstrekt en ook de bank wilde zich vanwege beveiligingsredenen hier niet over uit laten. Uiteindelijk liet een woordvoerder van de bank tegenover Geenstijl weten dat ING geen telefoons hackt, maar dat het om een samenwerkingsverband met telecomproviders gaat.
"De ING en de telecomproviders hebben besloten samen te werken om identiteitsfraude met simwissels te voorkomen", zo stelt de bank. De telecomproviders zouden aan ING alleen het 'kale' mobiele nummer en het moment van de simwissel verstrekken, zonder overige informatie. De juridische basis voor het verstrekken van de informatie is artikel 8 sub f van de Wet Bescherming Persoonsgegevens.
Fraude
Doordat de telecomproviders de de bank over simwissels informeren, kan de ING het voor deze klanten gedurende 48 uur onmogelijk maken om TAN-codes te ontvangen. "Op deze manier wordt mogelijk misbruik en schade als gevolg daarvan voorkomen."
Deze procedure is enkele maanden geleden in gang gezet op verzoek van de ING. De bank benadrukt dat het gebruik van de informatie uitsluitend voor het voorkomen van fraude wordt gebruikt en niet voor commerciële doeleinden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.