Door Anoniem: Lijkt mij inderdaad niet meer dan logisch dat via PDCA de check neerkomt op een constante:
- interne audit
- externe audit
De interne kan je zelfs nog vaker uitvoeren dan de externe audit. Kort gezegd komt elke controle (heb ik dit wel goed gedaan?) neer op een interne audit. Wel een goed idee om het management alvast voor te bereiden op een externe audit (voornamelijk de kosten).
PDCA komt eigenlijk niet neer op het uitvoeren van interne en externe audits ....... het uitvoeren van de audits vormen een onderdeel van een aparte PDCA-cycles die natuurlijk een onderlinge relatie met elkaar hebben. Het uitvoeren van de audit is al het ware de C in de PDCA-cycles.
Niet elke controle is een interne audit, een interne audit is omvangrijker en dit vooraf afgebakend te zijn met bijv. aandachtspunten. Deze aandachtspunten kunnen bijv. de uitkomsten en verbeteracties uit de vorige audit zijn.
De kosten van de externe audit zijn een goed punt om vooraf bij de directie of het betreffende management aan te geven zodat deze meegenomen kunnen worden in de begroting, de kosten van een externe audit zijn afhankelijk van de grote en de structuur van de organisatie. Aan de hand daarvan wordt het aantal audit dagen vastgesteld, meestal moet je bij een "midden" bedrijf rekening houden met minimaal 10 000 euro aan kosten voor de externe audit. Belangrijk is dat de partij die de audit uitgevoerd geaccrediteerd door de raad van accreditatie, dit is belangrijk voor de waarde van het certificaat.