Privacyreglementen zijn een vorm van chantage en het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) is een papieren tijger die meer tanden nodig heeft. Dat was de conclusie van een paneldiscussie tijdens de Infosecurity Beurs in Utrecht. "Veel mensen denken dat een privacyverklaring hun privacy beschermt", liet privacyonderzoeker Bart van der Sloot weten. "Niemand begrijpt die privacyreglementen. ze zijn in onbegrijpelijke juridische taal geschreven. En als je er het niet mee eens bent, krijg je het product niet. Het een is vorm van chantage en misleiding."
Daarnaast kunnen privacyreglementen tussentijds worden aangepast. "Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen", aldus Willemijn Aerdts van burgerrechtenbeweging Bits of Freedom.nl.
Papieren tijger
Niet alleen is volgens IT-journalist Brenno de Winter privacy een leeg begrip in Nederland, er ontbreekt ook een daadkrachtige toezichthouder. "Het CBP is onderbemand en kan niet ingrijpen. Het is een papieren tijger." Als het aan De Winter ligt wordt het CBP met een factor tien of twintig versterkt. "Op die vele honderdduizenden bedrijven moeten 80 mensen toezicht houden. Elke andere opsporingsdienst heeft veel meer mensen in dienst. Dit is te mager voor de tijd waarin we leven. De overheid moet op een serieuze manier handhaven en ingrijpen op een manier die gevoeld wordt."
Aerdts merkt op dat het CBP alleen maar lage boetes op kan leggen, in tegenstelling tot de OPTA, die tot miljoenenboetes kan overgaan. Er moet dan ook een stevig boetebeleid voor het CBP komen vindt ze.
Stemmen
De paneldiscussie eindigde met de privacybelevenis van de Nederlander. Volgens Aerdts vinden steeds meer mensen hun privacy belangrijk en kunnen consumenten "met de voeten" stemmen als ze het ergens niet mee een zijn. Volgens Van der Sloot valt het met die privacybewustheid van de Nederlandse bevolking wel mee.
"Veel mensen kan het niets schelen en maakt het ook niets uit. Het verdienmodel van Facebook en Google is gebaseerd op het verzamelen van persoonsgegevens. Aan de hand van profielen kan men vervolgens reclame aanbieden. Persoonsgegevens in ruil voor gratis product." Volgens Van der Sloot wordt er dan ook helemaal niet met de voeten gestemd. "Iedereen weet dat Google en Apple onze privacy schenden, maar toch blijft iedereen hun producten gebruiken."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.