Door Anoniem: Ik ben manager van de ICT afdeling, en had een plan van aanpak m.b.t. de audit van verschillende applicaties voorgesteld. Mijn baas is ermee akkoord gegaan en voor het kunnen uitvoeren van de audits, heb ik het paswoord opgevraagd bij mijn systeembeheerder. De audit is samen met een verantwoordelijke onder mijn toezicht uitgevoerd.
Nu word er gedreigd met ontslag omdat ik volgens hun het paswoord niet had mogen opvragen
Is er een procedure , wettelijk of niet die aangeeft dat dit niet had gemogen???
Als er niet (veel) meer speelt dan dat je hier schrijft zal die soep wel niet zo heet gegeten worden.
Welke spelers zijn er eigenlijk in dit verhaal , en met welke (verschillende) managementslijnen ?
Jij : manager ICT afdeling
je baas : hogere manager ICT, of al een overall director ?
"mijn systeembeheerder" - een medewerker van je afdeling, of een systeembeheerder van een andere afdeling/divisie ?
"volgens hun" - welke "hun" ? Het bedrijf/HR ? De (andere?) ICT afdeling waarvan de systeembeheerder zijn medewerking achteraf een verkeerde keuze vond ? Of de baas van je baas ? En hoe komen "hun" aan de klacht over deze audit ? En waarom komt die (direct?) bij jou, en niet bij je baas die accoord gaf op de audit ?
"een verantwoordelijke" - voor wat ? ingehuurde auditor, uitgeleende systeembeheerder (van die andere afdeling?), expert applicatie gebruiker ?
De normale vuistregels voor password of toegangs zaken zijn voor 'normale' users in normale werksituaties. Een audit door een ICT manager met toestemming van hoger management valt daar ver genoeg buiten dat je in algemeenheden komt van 'professioneel gedrag wat verwacht mag worden bij een audit'.
Ik neem aan dat je plan van aanpak voldoende duidelijk was dat eruit begrepen kon worden dat het opvragen van een password (admin/root/audit , kortom, iets bijzonders) daar noodzakelijk bij was ?
Zo ja, dan moet jouw baas voor je in de bres springen en degene die problemen heeft duidelijk maken dat het geheel met zijn toestemming gedaan is en de problemen dus met hem (en niet met jou) gemaakt moeten worden.
Plan van aanpak en akkoord klinkt voorbereid genoeg dat het geheel in een mailarchief zal staan, en dat is goed genoeg als bewijs als de stampij een beetje verder gaat. "hij zei van de zomer bij de koffie "doe maar"" is te zwak .
Mails maar even niet weggooien, en bewaar ze voor de zekerheid ook offline.
Ik gok dat er wellicht een persoon of afdeling is die zich erg gepasseerd voelt ergens, en hard aan het schreeuwen is gegaan. Gegeven de situatie zoals je 'm beschreven denk ik dat *het bedrijf* erg weinig kans zou maken om je met reden te ontslaan;
Dit moet feitelijk een probleem zijn voor je baas om te managen, dus leg het daar neer.