Door Spiff: Door Anoniem, vr.25-11, 15:00 uur:
Beste GeminiAlpha, ikzelf ben werkzaam bij de kpn helpdesk,
[...]
mocht je nou een gesprek willen hierover laat dan je ip adres achter dan kom ik wel achter de gegevens en dan neem ik graag contact met je op hierover.
Groetjes Patrick Medewerker bij KPN
Tsja.
Zou dit wérkelijk een reactie van een KPN medewerker betrefffen, dan zou het een absúrd onprofessionele reactie zijn.
Professioneler lijkt me een goede verwijzing naar de helpdesk.
Ook het niet even aanmaken van een gebruikersprofiel, de ronduit beroerde interpunctie, en de afsluiting met "groetjes Patrick" doen niet bepaald professioneel aan. Of is dat soms de nieuwe huisstijl van de KPN helpdesk? ;-)
Spiff is bijna zeker een minderjarige, of in elk geval iemand met weinig werkervaring. Gut gut gut wat een zout op de slakjes.
Spiff, en anderen , ga vooral eens een tijdje werken, liefst in een wat grotere organisatie en kijk gewoon eens om je heen.
Je leert dan een paar dingen over de wereld, wat voor mensen ergens werken en hoe een organisatie werkt. En waarom "dingen jij ff op je compu doet" nou niet altijd zo gaan in een dienst voor 500K gebruikers, of een bedrijf van formaat KPN.
Op een helpdesk zitten gewoon normale mensen, die bijna altijd junior zijn. Meestal zowel in leeftijd als in ervaring, maar altijd in kennis/ervaring. Als je namelijk wat ervarener bent stroom je door naar 2e en hogere lijnen.
Als het goed gaat is een deel van de pool helpdeskers wel wat ervarener, of gewoon slim en leergierig en hebben ze wat met techniek, bijvoorbeeld omdat het een bijbaan van een informatica student is. Die mensen blijven niet heel lang, maar het zijn degenen waar de lastiger problemen uitkomen, en ze zijn de kandidaten vijver voor tweedelijns en engineering functies.
Als je zo iemand bent (stel, jaar of 19, bijbaan, of net eerste baan, en je bent enthousiast voor techniek). Je ziet om je heen dat je de 'leuke' vragen (namelijk van mensen die zo nodig zelf willen tweaken aan hun modem van een dichtgezette dienst) echt niet naar je gemiddelde collega moet sturen.
Die kunnen daar niets mee, want negentig procent draait van 9 tot 5 een standaard callscript met antwoorden op simpele vragen omdat ze nou eenmaal een baan moeten hebben. Geeft niet, wat dat is ook 90% van de vragen die binnenkomen.
Dus roep je enthousiast dat je iemand wel even wilt helpen op een forum.
Je bent dus een vrij jonge gast, techneut, dus een absoluut natuurtalent in perfecte spelling en interpunctie, corporate imago, en natuurlijk ben je officieel woordvoerder dus is er geen enkel bezwaar om met je bedrijfsmail en signature te reageren als je op een forum zit wat je graag leest.
NOT.
En wat krijg je ? Een stel zeikpubers die emmeren over professionaliteit van je interpunctie , dat je deze klant naar een bijna zeker kastje-muur ervaring had moeten sturen via de helpdesk en dat je mailafsluiting met "Groetjes" niet kan.
Volgende thread barst vast van het commentaar waarom grote bedrijven nooit aanwezig zijn op fora.
Daarop volgende thread dat die officiële woordvoerders die aanwezig zijn nooit iets echt zeggen, en waarom posten er geen mensen van de werkvloer .
Tegen die tijd hebben de wannabe's misschien ergens een baan en hebben ze meteen door waarom ze het tegen die tijd niet anders doen dan hun collega's, en is er weer een nieuwe lichting zolderkamer betweters.
Is Patrick echt ? Dat weet ik niet. Ik denk het wel, maar dat is een gevoel. En ik denk dat hij inderdaad die enthousiaste techneut is waarop je moet hopen als een helpdesk belt, en degene waar de "even aan mijn collega vragen" vragen naar toe gaan.
Als je met het geven van een IP adres gehacked kunt worden, kan iemand dat toch wel doen.
Als Patrick een social engineer zou zijn, moet die dan speciaal "GeminiAlpha" hebben, in plaats van gewoon beetje scannen of anderszins adressen oogsten. 't is toch wel een mega groot geheim zeg, zomaar het IP adres uit een KPN reeks. Hoe vind je dat anders.
Kortom, als security.nl ook een private message optie heeft zou ik als ik GeminiAlpha was Patrick even vragen om bedrijfsmailadres (just in case), en dan IP adres en overige modem vragen gewoon daarheen mailen.
De andere optie is je modem opnieuw configureren en er gewoon mee leven dat "custom tweaks" en "consumenten dienst voor de massa" niet samen gaan.