image

OPTA geeft spammer 280.000 euro boete

dinsdag 29 november 2011, 11:30 door Redactie, 1 reacties

De OPTA (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit) heeft een callcenter dat het spamverbod overtrad een boete van 280.000 euro gegeven. All4Call B.V. en haar bestuurder zouden daarnaast ook een aantal telemarketingregels hebben overtreden. Het callcenter, dat zich aan de telefoon voordeed als de ‘Zwitserse Consumentenvereniging’, beloofde consumenten grote prijzen in ruil voor deelname aan diverse loterijen. Consumenten werden hiertoe via een automatisch oproepsysteem benaderd.

"Omdat consumenten bij gebruik van een dergelijke belcomputer geen voorafgaande toestemming geven om gebeld te worden, handelde All4Call in strijd met het spamverbod", laat OPTA weten.

Werkwijze
Consumenten werden allereerst ongevraagd via een automatisch oproepsysteem gebeld. Afhankelijk van wat de gebelde zei, gaf de computerstem van de fictieve ‘Rudi Hurkmans’ verschillende reacties, wat consumenten deed geloven dat ze met een echt persoon te maken hadden. Tijdens deze automatische telefoongesprekken werden de prijzen en loterijen aangeprezen en werd geprobeerd naam en bankrekeningnummer te ontfutselen.

Vervolgens werd de consument teruggebeld door een medewerker van All4Call met als doel een telefonische overeenkomst af te sluiten. In deze vervolggesprekken werd de consument niet gevraagd of deze nogmaals gebeld mocht worden. Ook werd de consument niet gewezen op het Bel-me-niet-register.

Reacties (1)
29-11-2011, 14:45 door Anoniem
Dat zoiets uberhaupt kan zeg, ongelooflijk... Gewoon in zijn totaliteit opdoeken, niks geen boetes of iets dergelijks, opdoeken, helemaal... Laat het dan gelijk een les zijn voor eventuele andere bedrijven
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.