Facebook heeft de privacy van consumenten geschonden en misleidende uitspraken over de privacy van gebruikers gedaan, waardoor het de komende twintig jaar het privacybeleid door externe auditors moet laten controleren. Dat is de uitkomst van een schikking met de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC). Facebook vertelde tegen gebruikers dat gegevens privé waren, maar stond toch toe dat de informatie vervolgens gedeeld en geopenbaard werd.
Zo vertelde Facebook ook dat het aan de Safe Harbor overeenkomst tussen de Verenigde Staten en Europese Unie voldeed, terwijl dit niet het geval was. De sociale netwerksite loog ook over de toegankelijkheid van content op verwijderde of gedeactiveerde accounts. Ondanks toezeggingen dat deze informatie niet meer toegankelijk was, waren foto's en video's nog steeds te bekijken. Verder werd er ook gelogen over het delen van informatie met adverteerders. Facebook zei dat het dit niet deed, maar in werkelijkheid werden gebruikersgegevens wel met adverteerders gedeeld. En zo zijn er nog meer voorbeelden waarbij Facebook gebruikers misleidde.
Controle
De FTC is met Facebook overeengekomen dat het toezeggingen in de toekomst beter gaat nakomen. Het gaat dan om het informeren van consumenten en hen om toestemming vragen om gegevens te delen. Verder mag Facebook geen misleidende beloften meer doen en moet het ook toestemming krijgen voordat het de manier wijzigt waarop het gebruikersgegevens deelt. Daarnaast moeten de komende twintig jaar de "privacy practices" periodiek door externe auditors worden gecontroleerd.
"Facebook is verplicht om de privacybeloften na te komen die het aan honderden miljoenen gebruikers doet", zegt FTC voorzitter Jon Leibowitz. "De innovatie van Facebook hoeft niet ten kosten van de consument zijn privacy te gaan. De actie van de FTC zorgt ervoor dat dit niet zal gebeuren."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.