De CarrierIQ software die op 141 miljoen smartphones is geïnstalleerd verstuurt geen persoonlijke gegevens en helpt juist mobiele bellers. Dat stelt beveiligingsonderzoeker Dan Rosenberg na een uitgebreide analyse van de software. De afgelopen weken ontstond er een ware hype rondom de software. Volgens een andere onderzoeker zou die namelijk in het geheim allerlei privégegevens versturen, zoals de inhoud van sms-berichten, toetsaanslagen en andere gegevens. Rosenberg benadrukt dat dit niet het geval is.
De CarrierIQ software wordt op verzoek van telecomaanbieders aangepast om bepaalde meetgegevens te verzamelen. De software ontvangt de gegevens,verzamelt die en stuurt die naar de aanbieder voor analyse. Op deze manier kan een aanbieder bijvoorbeeld zien waar en wanneer er een gesprek verbroken is.
Opslag
Rosenberg analyseerde de CarrierIQ software op een Samsung Epic 4G Touch. Daaruit blijkt dat de CarrierIQ software de inhoud van sms-berichten en websites niet kan opslaan, zelfs als de fabrikanten van smartphones dit zouden willen. "Er is gewoon geen meetgegeven die deze informatie bevat", laat de onderzoeker weten.
De CarrierIQ software op de telefoon van Rosenberg kon wel opslaan welke beltoets werd ingedrukt, om zo de bestemming van een telefoongesprek te achterhalen. Iets wat waarschijnlijk juridisch al is afgedicht. Volledige toetsaanslagen, buiten de beltoetsen om, kunnen wederom niet worden opgeslagen. Wel kan de software in sommige gevallen GPS-locatiegegevens versturen. Ook kan de software bezochte adressen van websites opslaan, waaronder HTTPS-websites, maar niet de inhoud van de pagina of andere HTTP-gegevens.
Voordelen
Volgens Rosenberg heeft het opslaan van deze gegevens "potentiële voordelen" voor het verbeteren van de ervaring van gebruikers op het mobiele netwerk. "Als telecomaanbieders de dekking willen verbeteren, moeten ze weten waar en wanneer de gesprekken verbroken zijn." Fabrikanten die de batterijduur willen verbeteren, kunnen via de software zien welke applicaties de meeste energie verbruiken.
Rosenberg merkt op dat consumenten hun eigen mening hebben of het verzamelen van de gegevens onder de gebruiksvoorwaarden valt, maar het doel achter het verzamelen is niet alleen goedaardig, maar juist bedoeld om gebruikers te helpen, merkt de onderzoeker op.
Wel ziet Rosenberg punten voor verbetering. Zo moeten consumenten zich kunnen afmelden, moet er meer transparantie richting de gebruikers zijn over welke informatie wordt verzameld en moet er toezicht komen om misbruik tegen te gaan. Verder vormen de "debugging logs" een privacyrisico en moeten de fabrikanten die uitschakelen. De enige juridische vraagtekens zet Rosenberg bij het verzamelen van de URLs. "Dat is iets wat verder onderzocht moet worden."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.