Online adverteerders misleiden consumenten over gerichte advertenties en wat er met hun gegevens gebeurt, dat zegt de grootse Europese consumentenorganisatie. BEUC stuurde Jacob Kohnstamm van de Europese privacybeschermer Artikel 29-Werkgroep een brief waarin wordt gesteld dat de oplossing die adverteerders aan hebben gedragen misleidend is en de consumentenrechten schendt. De adverteerders kwamen als antwoord op het naderende cookieverbod met een volg-me-niet register. Partijen die bij de Interactive Advertising Bureau Europe en de Europese Advertising Standards Alliance zijn aangesloten, tonen een knopje op advertenties. Via de knop komen consumenten op een pagina die vertelt wat er met hun gegevens wordt gedaan en dat ze zich voor gerichte advertenties kunnen uitschrijven.
Volgens BEUC is er een gebrek aan transparantie. Zo noemen de adverteerders de voordelen van gericht adverteren, dat de verzamelde informatie niet persoonlijk is en dat dit soort commerciële activiteiten een gratis internet mogelijk maken. "Consumenten wordt niet verteld wat de risico's van volgen en profileren voor hun privacy zijn, welke andere bedrijven toegang tot de verzamelde informatie hebben en hoe het verwerkt wordt", aldus BEUC.
Misleiden
Het volg-me-niet-register noemt BEUC dan ook "onacceptabel misleidend." Het antwoord dat op de gestelde vragen wordt gegeven is onvolledig en misleidend. Verder zou ook de door de advertentiebranche aangeboden opt-out tool misleidend zijn, aangezien het niet om een echte opt-out gaat.
"In een wereld waar consumenten steeds vaker het internet via hun mobiele en draagbare apparaten gebruiken, gaat het gebruik van gericht adverteren verder dan browserinstellingen en cookies. Nu nieuwe technologieën zich ontwikkelen, zijn cookies niet de enige manier om online gedrag te monitoren."
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.