image

Nederlanders ontvangen steeds minder spam

woensdag 7 december 2011, 13:45 door Redactie, 2 reacties

Nederlandse internetgebruikers ontvangen steeds minder spam, zo blijkt uit cijfers van Symantec. Was een jaar geleden nog 93% van alle elektronische post ongewenste commerciële e-mail, inmiddels is dat naar 70% gedaald. Daarmee is de hoeveelheid spam in Nederland gelijk aan het wereldwijde gemiddelde. Een jaar geleden bedroeg dit nog 92%. Het afgelopen jaar zijn verschillende botnets opgerold, waaronder het Rustock spambotnet. Verder is 1 op de 250 e-mails een phishingmail en bevat 1 op de 238 e-mails een virus

Gerichte aanvallen
Naast de hoeveelheid spam, malware en phishingberichten, keek Symantec ook naar het aantal gerichte aanvallen per land. Bij gerichte aanvallen worden op maat gemaakte e-mails verstuurd, waardoor het slachtoffer de meegestuurde bijlage of link eerder zal openen. De afgelopen maanden werden verschillende gerichte aanvallen waargenomen, waaronder die op beveiligingsbedrijf RSA. Ook het recent ontdekte Duqu-virus is een gerichte aanval.

Duqu zou ook een Nederlands bedrijf hebben besmet. Gerichte aanvallen komen hier in vergelijking met een aantal andere Westerse landen weinig voor. Symantec ziet elke week één aanval voorbijkomen, wat op 52 aanvallen per jaar neerkomt. In de Verenigde Staten vindt elke dag een aanval plaats. In België wordt elke 4,5 dag een gerichte aanval waargenomen.

Ook het aantal doelwitten van een aanval ligt in Nederland erg laag. In de Verenigde Staten vindt er één aanval op 389 gebruikers plaats. Een aanval in Nederland wordt naar één op de 3..307 individuen gestuurd, terwijl in België de verhouding één op 176 is.

Reacties (2)
07-12-2011, 16:29 door Anoniem
De spamteller van xs4all geeft op het moment dat ik dit schrijf net geen 87% aan:

.xs4all.nl/klant/veiligheid/statistieken.php

Aan de hand van de grafieken verderop in de pagina schat ik dat het gemiddelde enkele procenten lager ligt, maar een flink stuk boven de 70% van Symantec. Dat niet alle spam die de email-infrastructuur van een provider ziet ook bij de gebruiker terecht komt lijkt me duidelijk, dat zal het verschil wel verklaren. Het is nog steeds veel te veel.
09-12-2011, 11:10 door spatieman
nou niet minder, maar ook niet meer..
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.